Hej.

Är nybliven elbilsägare och fick under gårdagen en laddbox installerad.

När jag imorse gick in i Tibber-appen såg jag att det hade skickats ett flertal meddelande om överbelastning.

Jag är helt novis inom området och vet inte hur detta ska tolkas eller hur man åtgärdar det (om det behövs). Så min förhoppning är att kunna få vägledning från andra på detta forum som är betydligt mer kunniga.

Ingående säkring är på 21A (sedan har jag två centraler, en i huset och en i carporten), Laddbox ZaptecGo med lastbalanserare, frånluftsvärmepump Nibe 750F.

Den ena bilden är från hur det såg ut i appen imorse och den andra från kl 10:30, fredag förmiddag.

Tack på förhand för er hjälp. 😃

• Skärmbild av Tibber-app som visar strömförbrukning i faser med överbelastningar och varningar för 13 december kl. 06:38, 06:36 och 01:34.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tibber-app med fasbelastning i realtid visar tre faser och meddelanden om överbelastning. Felmeddelande om pulsmätning visas högst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NiclasJ80 NiclasJ80 skrev:
Hej.

Är nybliven elbilsägare och fick under gårdagen en laddbox installerad.

När jag imorse gick in i Tibber-appen såg jag att det hade skickats ett flertal meddelande om överbelastning.

Jag är helt novis inom området och vet inte hur detta ska tolkas eller hur man åtgärdar det (om det behövs). Så min förhoppning är att kunna få vägledning från andra på detta forum som är betydligt mer kunniga.

Ingående säkring är på 21A (sedan har jag två centraler, en i huset och en i carporten), Laddbox ZaptecGo med lastbalanserare, frånluftsvärmepump Nibe 750F.

Den ena bilden är från hur det såg ut i appen imorse och den andra från kl 10:30, fredag förmiddag.

Tack på förhand för er hjälp. 😃
läge att ta dit en riktig elektriker

returen returen skrev:
läge att ta dit en riktig elektriker
Ok, har du möjlighet att förtydliga varför?

Man förutsätter ju att de som installerade laddboxen och de som dragit elen i huset är riktiga elektriker 😬

Gissar du menar att du har 20A på huvudsäkringarna.
Att man periodvis går över brukar inte vara någon större fara.
Propparna på inkommande klarar en stund på överström utan att smälla.
Kanske dock läge att hålla koll på hur länge de ligger där.

Har ingen laddbox själv men borde ju kunna ställa ner laddströmen lite för att undvika det.
Borde även kunna justera lastbalanseraren så den går in och sänker tidigare.

Ok, har du möjlighet att förtydliga varför?

Man förutsätter ju att de som installerade laddboxen och de som dragit elen i huset är riktiga elektriker 😬
kolla på elsäkerhetsverket om de är detta
du har ju uppenbart oljämn fasbelastning
och troligen skulle laddboxens max laddström dras ner

Dede77 Dede77 skrev:
Gissar du menar att du har 20A på huvudsäkringarna.
Att man periodvis går över brukar inte vara någon större fara.
Propparna på inkommande klarar en stund på överström utan att smälla.
Kanske dock läge att hålla koll på hur länge de ligger där.

Har ingen laddbox själv men borde ju kunna ställa ner laddströmen lite för att undvika det.
Borde även kunna justera lastbalanseraren så den går in och sänker tidigare.
Helt rätt, 20A, felskrivning av mig.

Eftersom du har lastbalanserare så ska ju det där sköta sig självt, de där överbelastningslarmen kommer ju ögonblickligen så de kommer även om lastbalanseraren sedan gör sitt jobb. Vi har samma kombo med Zaptech och Tibber Pulse och generellt brukar jag dra ner laddhastigheten något under kalla perioder då värmepumpen jobbar hårt och eventuellt med hjälp av en del elpatron. Även om lastbalanseraren gör sitt jobb brukar det kunna bli en del störande pauser som jag upplever är längre än nödvändigt och kanske på de bästa timmarna elprismässigt.

M Maria_G skrev:
Eftersom du har lastbalanserare så ska ju det där sköta sig självt, de där överbelastningslarmen kommer ju ögonblickligen så de kommer även om lastbalanseraren sedan gör sitt jobb. Vi har samma kombo med Zaptech och Tibber Pulse och generellt brukar jag dra ner laddhastigheten något under kalla perioder då värmepumpen jobbar hårt och eventuellt med hjälp av en del elpatron. Även om lastbalanseraren gör sitt jobb brukar det kunna bli en del störande pauser som jag upplever är längre än nödvändigt och kanske på de bästa timmarna elprismässigt.
Detta är helt nytt för mig och jag har uppenbarligen inte hunnit sätta mig in i allt än. Så med risk för att verka totalt okunnig, hur / var reglerar man in laddhastigheten? 🙈

Du gör inställningarna antingen i Tibbers app eller Zaptec. Börja med Tibber, tror den sedan skriver in samma info i Zaptecs app.

Men först och främst, har du upplevt något problem eller är det överbelastningarna som skrämmer dig?

För hela poängen med en lastbalansering är ju att när den får info om en belastning som är högre än säkringen tillåter så ska den justera ned. Så länge det inte sker så sker ju ingen lastbalansering. Varningen är inte en varning till dig, den är till för systemet. Du fick väl inte en notis i appen om fel? Det där hittar du när du klickar dig in djupare i detaljerna.

Att det skulle vara ojämn fasbelastning baserat på vad vi sett än så länge är inte möjligt att avgöra. Startar man en dammsugare i ett eluttag så sticker ju lasten på en fas med 10A direkt. Men alla eluttag måste vara på någon fas så det är inget konstigt. Så det är inte alls konstigt om en fas är högre än de andra. Det är ju bara trefaslaster som är jämt spridna (ex värmepump) medan den stor majoriten av hushållslaster är en-fas.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Detta är helt nytt för mig och jag har uppenbarligen inte hunnit sätta mig in i allt än. Så med risk för att verka totalt okunnig, hur / var reglerar man in laddhastigheten? 🙈
Jag antar att du har laddboxens powerup i din tibberapp? Klicka på den och på kugghjulet uppe till höger så har du sedan alternativet att välja laddhastighet. Ser att jag nu har inställt på 10A, på somrarna blir det 16A. Även jag har en huvudsäkring på 20A.

Hemingway Hemingway skrev:
Du gör inställningarna antingen i Tibbers app eller Zaptec. Börja med Tibber, tror den sedan skriver in samma info i Zaptecs app.

Men först och främst, har du upplevt något problem eller är det överbelastningarna som skrämmer dig?

För hela poängen med en lastbalansering är ju att när den får info om en belastning som är högre än säkringen tillåter så ska den justera ned. Så länge det inte sker så sker ju ingen lastbalansering. Varningen är inte en varning till dig, den är till för systemet. Du fick väl inte en notis i appen om fel? Det där hittar du när du klickar dig in djupare i detaljerna.

Att det skulle vara ojämn fasbelastning baserat på vad vi sett än så länge är inte möjligt att avgöra. Startar man en dammsugare i ett eluttag så sticker ju lasten på en fas med 10A direkt. Men alla eluttag måste vara på någon fas så det är inget konstigt. Så det är inte alls konstigt om en fas är högre än de andra. Det är ju bara trefaslaster som är jämt spridna (ex värmepump) medan den stor majoriten av hushållslaster är en-fas.
Tibber skickar faktiskt en notis vid överbelastning. Om det inte är pga just laddboxen så kan det ju vara värdefull info. Som jag skrev ovan så tycker jag lastbalanseringen funkar så där, många stopp och start och ibland uteblir start, så väljer därför lägre laddhastighet på vintern och tycker det funkar smidigare.

M Maria_G skrev:
Tibber skickar faktiskt en notis vid överbelastning. Om det inte är pga just laddboxen så kan det ju vara värdefull info. Som jag skrev ovan så tycker jag lastbalanseringen funkar så där, många stopp och start och ibland uteblir start, så väljer därför lägre laddhastighet på vintern och tycker det funkar smidigare.
Bra poäng, jag har stängt av den notisen. Det var ju anledningen. Man behöver inte veta varje gång lastbalanseringen gör sitt jobb. Det är ju därför den finns där. :)

Jag märker också att funktionaliteten inte är perfekt, men inte så dålig att säkringar löser. Snarare för defensivt ställd och inte tillåter full laddning. Märker för min del att den fungerar sämre i kyla och sitter för mig i ett mätarskåp på ytterväggen utan värme så när det är -20 och behövs som mest är den mest buggig.

Hemingway Hemingway skrev:

He ju endast haft boxen en natt så har ju ingen historik.

Först och främst blev jag orolig för att något är fel med risk att hårdvara kan ta skada.

Om det är så att det är ett naturligt flöde att lastbalnseraren slår in i samband med själva överbelastningen och att man får ett informationsmeddelande via Tibber när det händer så känns det ju helt tryggare.

Sen önskar/hoppas man ju att bilen återupptar laddningen efter det att lastbalanseraren avbrutit laddningen.

Så nästa steg är kanske som ni skriver att justera till 10A.

M Maria_G skrev:
Det får bli helgens test för min del tänker jag😃

Det får bli helgens test för min del tänker jag😃
Kan vara värt. Om den konstant krockar med en högre last så är det ju inte mycket värt att ha en hög laddhastighet. Tycker den oftare bara stoppar än justerar ned laddhastigheten till en lagom nivå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.