C cpalm skrev:
Intressant nog är inte Easee den enda laddboxen med "integrerad" jordfelsbrytare.
Noterar t.ex. Myenergi Zappi, som förvisso verkar använda en riktig 4-polig kontaktor, men till synes saknar direkt elektromagnetisk/mekanisk jordfelsbrytning och testknapp.

Den ingick dock inte i ESV:s test så vitt jag kan se.
Nej det står väl inget om integrerade testfunktioner i gällande svensk standard...
Den kom sommaren 2022 och det vete tusan om ESV anammat den uppdateringen?
 
  • Haha
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Nu kanske det är så att ESV inte hängt med i utvecklingen och har någon bokstavstrogen handläggare som till varje pris ska ha rätt. Kanske-eventuellt?? Jag tror laddboxen är "elsäker".
Vad du tror är inte då relevant i sammanhanget, din tro lär varken påverka EES eller EU’s myndigheter.

Är du medveten om att EES och EU:s krav harmoniserar?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo.... det är ju en fråga och Easee hävdar ju att laddboxen är säker och det tror jag också!
Mycket säker!

[media]
Kan du redogöra för hur kontaktavståndet på 2,3mm kan vara lika bra som ett kontaktavstånd på 3 mm?

Bara som ett exempel bland alla andra felaktigheter.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Nu kanske det är så att ESV inte hängt med i utvecklingen och har någon bokstavstrogen handläggare som till varje pris ska ha rätt. Kanske-eventuellt?? Jag tror laddboxen är "elsäker".
Vad snackar du om? Standarden är vad som gäller. Uppenbarligen har Easees största konkurrenter fattat det.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo mycket väl och därav är Nkoms slutsats och kommande beslut mycket viktig.
[länk]
Nkom har sedan ett tag sagt att de skall utreda Easee också så det är inget nytt. Hur tror du det kommer att gå?

Deras beslut gäller bara i Norge, så det betyder inget i Sverige eller övriga EES/EU.

Mitt tips, och sannolikt de flestas är att de kommer till samma slutsats som Esv. Vad säger du då? Kommer du att hoppas på att andra länder följer din tro istället?
 
Nissens Nissens skrev:
Kan du redogöra för hur kontaktavståndet på 2,3mm kan vara lika bra som ett kontaktavstånd på 3 mm?

Bara som ett exempel bland alla andra felaktigheter.
Det är ju modernare el i nätet numera, som inte "hoppar" lika lätt vid fukt/kondens :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är ju modernare el i nätet numera, som inte "hoppar" lika lätt vid fukt/kondens :crysmile:
Jo men IRL kanske det inte spelar någon roll.... bara i en standard.
 
  • Haha
Elofsson och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men IRL kanske det inte spelar någon roll.... bara i en standard.
Haha, man skulle kunna tro att du är produktutvecklingsansvarig på Easee, om inte så verkar ni resonera på liknande sätt.
 
  • Gilla
  • Haha
pether och 7 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Haha, man skulle kunna tro att du är produktutvecklingsansvarig på Easee, om inte så verkar ni resonera på liknande sätt.
Jo jag är ganska säker på att de resonerar IRL och har noga studerat moderna nya standarder inkl kört fast med gamla "runstenar" till standarder.
 
  • Haha
  • Wow
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men IRL kanske det inte spelar någon roll.... bara i en standard.
För standarder hittas på slumpmässigt av amatörer..
Varför skulle man ändra en standard om spänningar och strömmar som standarden ska täcka inte har ändrats?
Ändrade fysiska lagar?
Annars är trenden i en del andra områden att standarder skärps.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo jag är ganska säker på att de resonerar IRL och har noga studerat moderna nya standarder inkl kört fast med gamla "runstenar" till standarder.
Vad snackar du om?
Skicka gärna länkar…
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo men IRL kanske det inte spelar någon roll.... bara i en standard.
Du måste skämta…
 
Vilka dårar det finns alltså, som tror att Elsäkerhetsverket ansvarar för standarder. Elstandarder tas fram av IEC och CENELEC. De är i de allra flesta fall globala och gäller med små lokala variationer i alla industrialiserade länder utanför nordamerika.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag är ganska säker på att de resonerar IRL och har noga studerat moderna nya standarder inkl kört fast med gamla "runstenar" till standarder.
Dravel dravel dravel. en ändlös ström av dravel. Hur orkar du ens med dina egna villfarelser?

/M
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.