Nissens Nissens skrev:
Ja, så blir det sannolikt, och det är Easee som orsakat det, ingen annan.
Vi får väl se?.... orimligt imho och snarare ett haveri för hur det fungerar med en CE märkning.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men kunderna som har en laddbox lämnas då till sitt öde... det finns inga pengar vid en konkurs för att åtgärda. Sen fokuserar jag då på det här med "elsäker"....
Fast för att få 50% gröntavdrag var man ju tvungen att köpa materialet från sin installatör, så det flesta har väl köpt sin laddbox den vägen och berörs bara indirekt eftersom de ska bli ersatta av lokala installatören och inte Easee centralt.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast för att få 50% gröntavdrag var man ju tvungen att köpa materialet från sin installatör, så det flesta har väl köpt sin laddbox den vägen och berörs bara indirekt eftersom de ska bli ersatta av lokala installatören och inte Easee centralt.
Njau, jag kan inte tänka mig annat än att det blir tomt överallt i kassakistan när en norsk konkursförvaltare gjort sitt som "bödel".... konkurser brukar vara brutala.
 
P paralun skrev:
Njau, jag kan inte tänka mig annat än att det blir tomt överallt i kassakistan när en norsk konkursförvaltare gjort sitt som "bödel".... konkurser brukar vara brutala.
Jo, men hur påverkar det slutkonsumenten menar du? Återförsäljaren/installatören har fortfarande ersättningsansvar även om de i sin tur inte kan få ersättning från easee
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jo, men hur påverkar det slutkonsumenten menar du? Återförsäljaren/installatören har fortfarande ersättningsansvar även om de i sin tur inte kan få ersättning från easee
Jo men de har ju egentligen inget ansvar sen går nog flera i konkurs när korthuset rasar efter moderbolagets fall. Finns det inga pengar så är det ju bara så efter en konkurs.
 
Nissens
P paralun skrev:
Vi får väl se?.... orimligt imho och snarare ett haveri för hur det fungerar med en CE märkning.
Det är väl snarare precis tvärtom. Detta visar hur viktigt det är att hålla en bra säkerhetsnivå. Kan man inte visa att man har säkra produkter så får man problem.
 
Nissens
P paralun skrev:
Njau, jag kan inte tänka mig annat än att det blir tomt överallt i kassakistan när en norsk konkursförvaltare gjort sitt som "bödel".... konkurser brukar vara brutala.
För mig är det fullständigt obegripligt att du är missnöjd med Esv när det är Easee som orsakat alla problemen.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Vi får väl se?.... orimligt imho och snarare ett haveri för hur det fungerar med en CE märkning.
Mest korkade svaret i år på byggahus... skärp dig.
 
  • Gilla
Corpset
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För mig är det fullständigt obegripligt att du är missnöjd med Esv när det är Easee som orsakat alla problemen.
Jo men jag begriper begriper att 100000 kunder i Sverige är besvikna, likaså i Norge osv.
Bara att betala en ny laddbox inkl installation pga ESVs ovilja att definiera "elsäker" och hävda standarder.
Men det är nog "tidens tecken" hur vi håller på numera?....
 
  • Haha
Elofsson och 3 till
  • Laddar…
Möjligt att detta har avhandlats i tråden tidigare, men chansar.. Kollade fakturan från elektrikern som installerade vår Easee. Tydligen har han monterat en "PERSONSKYDDSBRYT 4P C16A 30MA". Gör det installationen bättre, sämre eller ingen skillnad? :)

Själva boxen köpte jag själv och lät elektrikern installera.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo men jag begriper begriper att 100000 kunder i Sverige är besvikna, likaså i Norge osv.
Bara att betala en ny laddbox inkl installation pga ESVs ovilja att definiera "elsäker" och hävda standarder.
Men det är nog "tidens tecken" hur vi håller på numera?....
Tror du att Esv kan ändra standarderna enligt eget tycke?

Det är Easee som hävdat att de följer diverse standarder, men det visar sig nu att det är osanning.

Jag har också en Easee laddbox, men känner absolut inget agg mot Esv. Hela problematiken ligger i att Easee fuskat och lurat alla återförsäljare och kunder.

Det är helt verklighetsfrånvänt att lasta någon annan än Easee för detta.
 
  • Gilla
Corpset och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tror du att Esv kan ändra standarderna enligt eget tycke?

Det är Easee som hävdat att de följer diverse standarder, men det visar sig nu att det är osanning.

Jag har också en Easee laddbox, men känner absolut inget agg mot Esv. Hela problematiken ligger i att Easee fuskat och lurat alla återförsäljare och kunder.

Det är helt verklighetsfrånvänt att lasta någon annan än Easee för detta.
Nu kanske det är så att ESV inte hängt med i utvecklingen och har någon bokstavstrogen handläggare som till varje pris ska ha rätt. Kanske-eventuellt?? Jag tror laddboxen är "elsäker".
 
P paralun skrev:
Jo men jag begriper begriper att 100000 kunder i Sverige är besvikna, likaså i Norge osv.
Bara att betala en ny laddbox inkl installation pga ESVs ovilja att definiera "elsäker" och hävda standarder.
Men det är nog "tidens tecken" hur vi håller på numera?....
Jag skulle tro att de flesta kunderna är förbannade på Easee för att de varit så oseriösa/klantiga att de sålt en laddbox som inte uppfyllt villkoren för CE märkning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C
Intressant nog är inte Easee den enda laddboxen med "integrerad" jordfelsbrytare.
Noterar t.ex. Myenergi Zappi, som förvisso verkar använda en riktig 4-polig kontaktor, men till synes saknar direkt elektromagnetisk/mekanisk jordfelsbrytning och testknapp.

Den ingick dock inte i ESV:s test så vitt jag kan se.
 
L lbgu skrev:
Jag skulle tro att de flesta kunderna är förbannade på Easee för att de varit så oseriösa/klantiga att de sålt en laddbox som inte uppfyllt villkoren för CE märkning.
Jo.... det är ju en fråga och Easee hävdar ju att laddboxen är säker och det tror jag också!
Mycket säker!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.