Hej,

Funderar att skaffa laddbox, har ett 3 fas uttag i garaget som jag inte använder, kan elektrikern dra från den?

Hur blir det om jag också ska ha med lastbalansering?
 
När vi installerade laddbox deog vi ny kabel direkt från elskåpet. Där sattes även personskyddet som enligt elektrikern man skulle ha. Tror det är att föredra att dra ny kabel om man ändå ska ha dit nån att installera den.
 
Överväger mina alternativ, tänker att om dom drar från uttaget så blir det kortare kabelväg, men går det?
 
Om du redan har ett trefasuttag (CEE-don, inte ett gammalt SEMKO-don) så kan du använda det. Du behöver bara en laddkabel "med klump på sladden" och en CEE-stickpropp. Se dessa trådar för för- och nackdelar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ladda-elbil-via-roett-cee-uttag.419594/
https://www.byggahus.se/forum/threads/elbil-laddbox-med-cee-kontakt.415291/

Till fördelarna hör billigare laddbox.
Nackdelen är att du inte har möjlighet till lastbalansering, du får säkra upp istället om du behöver ladda snabbt.
 
  • Gilla
Mr El
  • Laddar…
Hej, kanske är sent ute.

Men jag tycker definitivt du skall köra med lastbalansering.
vi installerade easee laddbox . Lastbalansering sänker ju effekten på laddboxen när du ex lagar mat.

här var den vi körde: https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-eease/
 
M Maxatle skrev:
Hej, kanske är sent ute.

Men jag tycker definitivt du skall köra med lastbalansering.
vi installerade easee laddbox . Lastbalansering sänker ju effekten på laddboxen när du ex lagar mat.

här var den vi körde: [länk]
Installerat Easee laddbox utan lastbalansering.
Laddar på ca 3.7kW över natten.
 
F
M Maxatle skrev:
Hej, kanske är sent ute.

Men jag tycker definitivt du skall köra med lastbalansering.
vi installerade easee laddbox . Lastbalansering sänker ju effekten på laddboxen när du ex lagar mat.

här var den vi körde: [länk]

Beror ju på hur övrig förbrukning är. För oss som eldar med ved och gar låg elförbrukning i övrigt var lastbalansering onödigt. Kan ladda 11kw och laga mat samtidigt men brukar ladda ned 7kw, har inte behov av snabbare.
 
kisumisu
Lånar lite tråden här.

Jag funderar installera en laddbox.
Det lustiga är att Vattenfall, eon etc ska ha 10k+ för sina.

Tibber erbjuder Easee för 6 495:- om man blir kund, ska inkludera installation. Står dock inte vad som ingår i deras installation.

Vad ska man välja tycker ni?

Är det värt bli kund hos Tibber och om man ej nöjd hoppa tillbaks till Vattenfall för boxen i sig skall väl fungera även med andra elbolag?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Lånar lite tråden här.

Jag funderar installera en laddbox.
Det lustiga är att Vattenfall, eon etc ska ha 10k+ för sina.

Tibber erbjuder Easee för 6 495:- om man blir kund, ska inkludera installation. Står dock inte vad som ingår i deras installation.

Vad ska man välja tycker ni?

Är det värt bli kund hos Tibber och om man ej nöjd hoppa tillbaks till Vattenfall för boxen i sig skall väl fungera även med andra elbolag?
Kontakta en LOKAL elektriker så hjälper hon eller han gärna till. Varför gå över ån efter vatten ? De flesta elfirmor kan sälja det till dig som passar din elanläggning och plånbok bäst.
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
F
E Elajomannen skrev:
Kontakta en LOKAL elektriker så hjälper hon eller han gärna till. Varför gå över ån efter vatten ? De flesta elfirmor kan sälja det till dig som passar din elanläggning och plånbok bäst.
Visst men det blir ju inte billigare direkt. Vi tog vår vanliga, 11k för boxen och sen 7k för installationen. 18/2= 9k totalt med avdraget.
 
kisumisu
E Elajomannen skrev:
Kontakta en LOKAL elektriker så hjälper hon eller han gärna till. Varför gå över ån efter vatten ? De flesta elfirmor kan sälja det till dig som passar din elanläggning och plånbok bäst.
Varför. Mest för att vi har inte så många lokala elfirmor här. Nästa grej är att jag vet ärligt talat inte så mycket om dessa laddboxar. Någon skillnad är det kanske när priset skiljer så?

Vi har en lokal montör som hade bla felkopplat våran jfb. Det kom fram när elektrikern som kopplade in bergvärme pumpen och bort direktel elementen. Elementen hade inte haft någon skydd alls och man hade dragit nollan på jorden sade han.
 
Fick min Easee installerad av Salléns med 2 veckors väntetid. Kostnad 7.750 inkl installation med 16A gruppsäkring men utan lastbalansering.
Fungerar utmärkt.

Inga knäppa tillval.
 
kisumisu
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Fick min Easee installerad av Salléns med 2 veckors väntetid. Kostnad 7.750 inkl installation med 16A gruppsäkring men utan lastbalansering.
Fungerar utmärkt.

Inga knäppa tillval.
Ok intressant!

Hur är den installerat?
Jag har en vägg på huset jag vill ha boxen. Är egentligen ingen komplicerad installation. Vi har mätaren med huvudsäkring på samma vägg.
Jag skulle vilja ha jfb/säkring i mätarskåpet som är där ute och sedan ca 10M sladd till boxen.

Är du Tibberkund?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ok intressant!

Hur är den installerat?
Jag har en vägg på huset jag vill ha boxen. Är egentligen ingen komplicerad installation. Vi har mätaren med huvudsäkring på samma vägg.
Jag skulle vilja ha jfb/säkring i mätarskåpet som är där ute och sedan ca 10M sladd till boxen.

Är du Tibberkund?
Inte tibber!!!! Huvudsäkring 20A.
Salléns använder lite slimmad 2.5A vit kabel.
Drog från elskåpet under trappen och upp på andra sidan.
Har du elskåp på samma sida blir det enkelt.
Det är alltid lite pillrigt att dra kablage utvändigt, men man får kompromissa.
 
  • Installationsbild av en elcentral med vit kabeldragningskanal utvändigt på en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kisumisu kisumisu skrev:
Lånar lite tråden här.

Jag funderar installera en laddbox.
Det lustiga är att Vattenfall, eon etc ska ha 10k+ för sina.

Tibber erbjuder Easee för 6 495:- om man blir kund, ska inkludera installation. Står dock inte vad som ingår i deras installation.

Vad ska man välja tycker ni?

Är det värt bli kund hos Tibber och om man ej nöjd hoppa tillbaks till Vattenfall för boxen i sig skall väl fungera även med andra elbolag?
Om du kan leva med en kundtjänst som är oengagerad så är Tibber helt ok.
Jag beställde laddbox via de 29/3. Boxen kom förvisso 2 dagar senare och ett mail från installatören, sen var det tyst till jag fick en enkät att fylla i om jag var nöjd.
Eftersom betyget var dåligt så fick jag ett datum för installation :D

Det enda som ingår i installationen är 10 meter kabel, stoppa in den kabeln i din elcentral, ett borrhål i väggen, sätta in kabeln i boxen, skruva upp boxen.
Exakt allt annat tar de extra för.
Om du ska ha det i markrör så gräver du ner det själv, men de vill ha 16 kronor metern för att dra det genom röret.
Boxen är inte bunden till något elbolag alls.
Tibbers installatör tar alltså 10885 kr exkl det extra för att göra jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.