9 459 läst · 61 svar
9k läst
61 svar
Laddbox till hybrid? Overkill?
Även om du inte kör till noll, får du hålla på att ladda länge eller små ladda, det känns ganska bökigt. Samt missar billigare timmar om har el bil. Till hybrid skulle det funka, men större kostnad att byta sen. Men TS får väga båda alternativen.B Bombus pratorum skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Jag övervägde att köpa den från Ali men min erfarenhet är att skulle något vara ren skit är det lättare att få pengarna tillbaka av CDON än Ali. Å så kostade den 2600:- på Ali när jag köpte den.richardtenggren skrev:
Hursomhelst har den tjänat mig väl ett snart två år.
Beträffande laddstationerna du länkade till så tillkommer ju installation vilket gör att det fortfarande blir avsevärt mer pengar. Om man nu hittar någon firma som vill installera dem...
Den sista adaptern känns fel då det blir "en extra" koppling/felkälla.
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Självklart. Men jag skulle ge mig på en kvalificerad gissning att fler har ett 3-fas CEE-uttag hemma än en kabel framdragen för laddbox. Å så går det ju använda CEE-uttaget till annat medB buffyin skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Förstår det, skönt för dig.S Styrman_jansson skrev:Jag övervägde att köpa den från Ali men min erfarenhet är att skulle något vara ren skit är det lättare att få pengarna tillbaka av CDON än Ali. Å så kostade den 2600:- på Ali när jag köpte den.
Hursomhelst har den tjänat mig väl ett snart två år.
Beträffande laddstationerna du länkade till så tillkommer ju installation vilket gör att det fortfarande blir avsevärt mer pengar. Om man nu hittar någon firma som vill installera dem...
Den sista adaptern känns fel då det blir "en extra" koppling/felkälla.
Nu var det ju inga seriösa förslag från mig, bara för att överbevisa att det fanns billiga boxar. 🤓
Jag köper bara kvalitet om jag väl ska han något
Redigerat:
Här har jag inte sått någon CEE, men vart annat hus har en laddbox. Husen är inte mer än 20 år gamla. Ingår 10m i installationen om man tar en t.e.x Zaptec go för 5490kr.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Ja och här finns det inte laddbox på något hus. Men rätt ointressant med anekdotiska bevis.B buffyin skrev:
Sedan kan jag ta med min ”laddbox” när jag t.ex. åker till föräldrarna. De har till och med 3st CEE uttag 😎
Även om jag hade haft en sådan där så hade jag velat ha ett WiFi-styrd kontaktor till den också.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Frågan är dock om TS inte ett CEE uttag. Så blir priset nästan det samma om måste installera CEE uttag. Där ligger min röst på Laddare för framtidssäkra (även ny hybrid med större batteri).S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Ja vi vet ju inte om TS har något CEE uttag det är sant. Sedan vad som är framtidssäkrare med en box vet jag inte. CEE-uttag lär finnas ett tag till.B buffyin skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg