Hej!
Jag försöker undersöka vad som är möjligt att åstadkomma med en 32A laddbox med lastvakt. Liknande denna:
http://xn--frsljning-x2a9q.orustengineering.se/index.php?route=product/product&product_id=30
Enligt produktbeskrivningen:
"Lastbalanseringen möjliggör att du laddar med upp till 32A till bilen (om din bil klarar detta) fast du bara har 16A nätsäkring.
Detta förutsatt om t.ex. dina solceller eller batterilager samtidigt ger 16A. 16A från nätet till bilen + 16A från solcellerna till bilen =32A till bilen. Om solen bara skiner lite t.ex. 16A från nätet till bilen + 4A från solcellerna till bilen =20A till bilen."
I installationsmanualen (brittisk) rekommenderas 6mm2 kabel från en "32-40A individual circuit braker" i huvudcentralen.
Jag har nu:
3x25A huvudsäkringar (porslin) i fasadskåpet
-- 6mm2 kabel till huvudcentralen (ser så ut).
-- 3x12A solpaneler vid full effekt (med 3x16A porslinsäkringar i fasadskåpet).
Det sitter ett 32mm? rör via marken inifrån huvudcentralen till inuti väggen i garaget som ligger 2m ifrån huset. I detta rör finns:
-- 3g1,5 typ EKLK avsäkrat 10A från HC till belysning och eluttag
-- 5g2,5 typ EKLK avsäkrat 16A från HC till ett CEE trefasuttag. Från detta uttag laddar jag nu en bil med 16A 1-fas via en laddbox utan problem.
Vad jag vill göra är att installera en till 1-fas laddbox med lastvakt på något lämpligt sätt. Exempel:
1. Antingen att dra 3g6mm2 markkabel från en 25A?(32A?) dvärgbrytare i HC i befintligt rör. Strypa laddboxen till 28A (för att kunna ladda en bil med enfas 6,6kW och lastbalansera på inkommande fas i huset genom att begränsa den till 25A totalt genom att dra ner laddeffekten. Solpanelerna har då möjlighet att bidra med upp till 12A och inkommande fas upp till 25A. Summan ska aldrig gå över 28A om det inte är något fel, då får säkringar gå. Det finns plats i HC.
eller
2. installera en undercentral i garaget med en 5g10mm2 markkabel från fasadskåpet i befintliga rör. Dra kabeln via HC. Koppla in både 3-fasuttag, belysning och eluttag samt extra laddbox från denna istället från huvudcentralen.
Vad är möjligt och vad är minst obra så att jag kan förstå vilken produkt och installation jag ska beställa?
Jag försöker undersöka vad som är möjligt att åstadkomma med en 32A laddbox med lastvakt. Liknande denna:
http://xn--frsljning-x2a9q.orustengineering.se/index.php?route=product/product&product_id=30
Enligt produktbeskrivningen:
"Lastbalanseringen möjliggör att du laddar med upp till 32A till bilen (om din bil klarar detta) fast du bara har 16A nätsäkring.
Detta förutsatt om t.ex. dina solceller eller batterilager samtidigt ger 16A. 16A från nätet till bilen + 16A från solcellerna till bilen =32A till bilen. Om solen bara skiner lite t.ex. 16A från nätet till bilen + 4A från solcellerna till bilen =20A till bilen."
I installationsmanualen (brittisk) rekommenderas 6mm2 kabel från en "32-40A individual circuit braker" i huvudcentralen.
Jag har nu:
3x25A huvudsäkringar (porslin) i fasadskåpet
-- 6mm2 kabel till huvudcentralen (ser så ut).
-- 3x12A solpaneler vid full effekt (med 3x16A porslinsäkringar i fasadskåpet).
Det sitter ett 32mm? rör via marken inifrån huvudcentralen till inuti väggen i garaget som ligger 2m ifrån huset. I detta rör finns:
-- 3g1,5 typ EKLK avsäkrat 10A från HC till belysning och eluttag
-- 5g2,5 typ EKLK avsäkrat 16A från HC till ett CEE trefasuttag. Från detta uttag laddar jag nu en bil med 16A 1-fas via en laddbox utan problem.
Vad jag vill göra är att installera en till 1-fas laddbox med lastvakt på något lämpligt sätt. Exempel:
1. Antingen att dra 3g6mm2 markkabel från en 25A?(32A?) dvärgbrytare i HC i befintligt rör. Strypa laddboxen till 28A (för att kunna ladda en bil med enfas 6,6kW och lastbalansera på inkommande fas i huset genom att begränsa den till 25A totalt genom att dra ner laddeffekten. Solpanelerna har då möjlighet att bidra med upp till 12A och inkommande fas upp till 25A. Summan ska aldrig gå över 28A om det inte är något fel, då får säkringar gå. Det finns plats i HC.
eller
2. installera en undercentral i garaget med en 5g10mm2 markkabel från fasadskåpet i befintliga rör. Dra kabeln via HC. Koppla in både 3-fasuttag, belysning och eluttag samt extra laddbox från denna istället från huvudcentralen.
Vad är möjligt och vad är minst obra så att jag kan förstå vilken produkt och installation jag ska beställa?
Att köra en enda enfasbelastning (laddaren) på exakt din inköpta säkring (servissäkring) förutsätter ju att Du kopplar om hela resten av huset till att bara gå på de två andra faserna.
Hoppas i så fall att Du inte har någon enda 3-faspryl, typ bastuaggregat. (Funkar i och för sig om Du alltid ser till att inte ladda bilen när bastun skall startas).
Enfas stora förbrukare är avpassat för elsystemet i många länder, men inte Sverige som håller hårt på trefas (dumt nog...).
Rent tekniskt kan Du sprida lasten med en transformator 400 - 230V, då får Du ström som är I/1,7 på vardera av två faser av Din enfasiga belastning, men en transformator på 8-10 kW är inte helt billig, liten eller förlustfri.
En trefasigt matad laddare passar bättre i det elsystem vi har här!
Man kan tänka sig omformare trefas till enfas, men det är en mer akademisk än rimlig tanke!
Hoppas i så fall att Du inte har någon enda 3-faspryl, typ bastuaggregat. (Funkar i och för sig om Du alltid ser till att inte ladda bilen när bastun skall startas).
Enfas stora förbrukare är avpassat för elsystemet i många länder, men inte Sverige som håller hårt på trefas (dumt nog...).
Rent tekniskt kan Du sprida lasten med en transformator 400 - 230V, då får Du ström som är I/1,7 på vardera av två faser av Din enfasiga belastning, men en transformator på 8-10 kW är inte helt billig, liten eller förlustfri.
En trefasigt matad laddare passar bättre i det elsystem vi har här!
Man kan tänka sig omformare trefas till enfas, men det är en mer akademisk än rimlig tanke!
Och att "balansera" faserna är inte så enkelt då det är många saker som drar upp emot 10 A. Har man tvätmaskin, torktumlare, torkskåp, diskmaskin, kaffekokare, vattenkokare, micro, spis, strykjärn, kupévärmare mm som alla drar ca 7 - 10 A och dom ska fördelas på två faser så förstår alla att det inte är så enkelt.
Att falla tillbaka på 16A går ju alltid (som vi kör idag) men tanken var att kunna ladda upp till 28A närhelst utrymmet finns genom att övervaka inkommande ström och styra ner laddeffekten.
Vi laddar normalt på natten men solelen kan ju nyttjas som boost exempelvis helger när man landar tillfälligt hemma under dagen.
Vi laddar normalt på natten men solelen kan ju nyttjas som boost exempelvis helger när man landar tillfälligt hemma under dagen.
Det verkar väldigt omständigt att hålla på med en laddbox som ska dra från batteri/solcell + nät på det sättet. Är det verkligen så bråttom att ladda bilen?
För övrigt är det resten av världen som är idioter som inte har trefas hemma. Varför skulle man inte vilja ha det?
För övrigt är det resten av världen som är idioter som inte har trefas hemma. Varför skulle man inte vilja ha det?
Det är såklart inget som behövs. Jag tänkte göra det för att det går med små medel. Visst är 3-fas smartare, men få bilar har det idag tyvärr. Det blir väl 3 ggr dyrare laddare att montera i bilen,
Fick besked av leverantören att det ska gå att installera på det viset. En dvärgbrytare med 32A går att använda om man uppgraderar ledningarna från fasadskåpet till centralen till 10mm2
Fick besked av leverantören att det ska gå att installera på det viset. En dvärgbrytare med 32A går att använda om man uppgraderar ledningarna från fasadskåpet till centralen till 10mm2
Varför man inte vill ha 3-fas, egentligen:
För att resten av världen inte har det, och det blir billigare att köpa masstilverkade prylar/maskiner än de som tillverkas special, kanske lokalt med dyr inhemsk arbetskraft, för en liten nischad marknad... (Det har vi för övrigt redan börjat göra sedan åtskilliga år, ungefär sedan EU-inträdet)
Rent tekniskt hade vi ett utmärkt system med 3-fas förr, när det var krav på att inga maskiner/förbrukare över 600W för fast inkoppling fick arbeta med 230V. Då räckte det med 3 x 16A till alla villor med oljepanna, men 20 eller 25A vid elvärme beroende på hur stort och välisolerat hus man behövde värma och hur kallt klimat huset låg i. Bastuaggregat ingick i detta.
Idag har vi lagt om till förmån för storskalig, internationell masstillverkning - identiska maskiner görs för hela Europa/alla 50Hz-länder, och då är det enfas 230 som är gångbart i alla länder, mer eller mindre bra. Sverige är i sammanhanget ett av de länder som tack vara sin 3-fas-religion blir mindre bra, när nu allt skall gå fortare och vara starkare, dvs ha högre effekt och kräva högre strömmar än någonsin.
För den som vill köpa en hobbymaskin eller måste ha egen vattenpump är det såklart en fördel med 3-fas till motorerna, även om förbluffande många moderna maskiner har "varvtalsstyrning", dvs frekvensomriktare, som lika gärna kan matas med 1-fas även om de lämnar 3-fas ut till sin motor (för 3-fasiga motorer är tekniskt bättre än enfas, det är naturlagar som styr).
Men för de allra flesta hushåll av idag i landet är faktiskt 3-fasen till mycket större besvär än glädje.
Hur många trådar har vi inte om att "balansera förbrukning", där man försöker få 10 + 10 +8 att vara mindre än 16 eller 20...
Om man hade enfas, där 3 x 16 skulle ersättas av 1 x 50, 3 x 20 ersättas av 1 x 63 och 3 x 25 ersättas av 1 x 80 A, ja då skulle många bespara sig problem med att den nya spisen kräver mer eller mindre egen huvudsäkring etc. Bara att koppla upp rubbet, se till att gruppsäkringar och ledningar är avpassade, och lugnt lita på att ingen faktiskt kör alla sina maskiner samtidigt.
När man har kanske 10 maskiner i sitt hus funkar den teorin, men när man har 3 + 3 + 4 där varje fas hela tiden måste balansera under sin gräns ökar risken för att man misslyckas med någon av dem. Sannolikhetslära funkar bäst på "större grupper" än på en grupp om 3!
Även de flesta värmepumpar (som tillverkas för halva jordens behov...) matas i praktiken enfasigt, och med ökad efterfrågan skulle importen hit definitivt styras över och priserna vara lägre än idag.
För "elverket" vore detta inget större problem i städer - vart tredje hus får var tredje fas, och i praktiken jämnar det ut sig lika bra som idag.
Kablarna till varje hus skulle bli 3-ledare, grövre i varje ledare, till viss del lite mer än dagens 4-ledare, även om många elverk gått över till 5-ledare i serviskablar.
Där man idag lägger 5 x 10 mm2 skulle det i stället få bli 3 x 16 mm2, faktiskt mindre koppar än idag i kabeln.
Installationer skulle bli lite enklare och billigare, med en huvudsäkring, enfasig huvudbrytare och jordflesbrytare etc...
Det var inte en slump att till exempel HSB, som tidigt satsade på prisvärt/billigt boende och stor kompetens i sin konstruktionsavdelning hade enfas till lägenheterna i sina hus!
För att resten av världen inte har det, och det blir billigare att köpa masstilverkade prylar/maskiner än de som tillverkas special, kanske lokalt med dyr inhemsk arbetskraft, för en liten nischad marknad... (Det har vi för övrigt redan börjat göra sedan åtskilliga år, ungefär sedan EU-inträdet)
Rent tekniskt hade vi ett utmärkt system med 3-fas förr, när det var krav på att inga maskiner/förbrukare över 600W för fast inkoppling fick arbeta med 230V. Då räckte det med 3 x 16A till alla villor med oljepanna, men 20 eller 25A vid elvärme beroende på hur stort och välisolerat hus man behövde värma och hur kallt klimat huset låg i. Bastuaggregat ingick i detta.
Idag har vi lagt om till förmån för storskalig, internationell masstillverkning - identiska maskiner görs för hela Europa/alla 50Hz-länder, och då är det enfas 230 som är gångbart i alla länder, mer eller mindre bra. Sverige är i sammanhanget ett av de länder som tack vara sin 3-fas-religion blir mindre bra, när nu allt skall gå fortare och vara starkare, dvs ha högre effekt och kräva högre strömmar än någonsin.
För den som vill köpa en hobbymaskin eller måste ha egen vattenpump är det såklart en fördel med 3-fas till motorerna, även om förbluffande många moderna maskiner har "varvtalsstyrning", dvs frekvensomriktare, som lika gärna kan matas med 1-fas även om de lämnar 3-fas ut till sin motor (för 3-fasiga motorer är tekniskt bättre än enfas, det är naturlagar som styr).
Men för de allra flesta hushåll av idag i landet är faktiskt 3-fasen till mycket större besvär än glädje.
Hur många trådar har vi inte om att "balansera förbrukning", där man försöker få 10 + 10 +8 att vara mindre än 16 eller 20...
Om man hade enfas, där 3 x 16 skulle ersättas av 1 x 50, 3 x 20 ersättas av 1 x 63 och 3 x 25 ersättas av 1 x 80 A, ja då skulle många bespara sig problem med att den nya spisen kräver mer eller mindre egen huvudsäkring etc. Bara att koppla upp rubbet, se till att gruppsäkringar och ledningar är avpassade, och lugnt lita på att ingen faktiskt kör alla sina maskiner samtidigt.
När man har kanske 10 maskiner i sitt hus funkar den teorin, men när man har 3 + 3 + 4 där varje fas hela tiden måste balansera under sin gräns ökar risken för att man misslyckas med någon av dem. Sannolikhetslära funkar bäst på "större grupper" än på en grupp om 3!
Även de flesta värmepumpar (som tillverkas för halva jordens behov...) matas i praktiken enfasigt, och med ökad efterfrågan skulle importen hit definitivt styras över och priserna vara lägre än idag.
För "elverket" vore detta inget större problem i städer - vart tredje hus får var tredje fas, och i praktiken jämnar det ut sig lika bra som idag.
Kablarna till varje hus skulle bli 3-ledare, grövre i varje ledare, till viss del lite mer än dagens 4-ledare, även om många elverk gått över till 5-ledare i serviskablar.
Där man idag lägger 5 x 10 mm2 skulle det i stället få bli 3 x 16 mm2, faktiskt mindre koppar än idag i kabeln.
Installationer skulle bli lite enklare och billigare, med en huvudsäkring, enfasig huvudbrytare och jordflesbrytare etc...
Det var inte en slump att till exempel HSB, som tidigt satsade på prisvärt/billigt boende och stor kompetens i sin konstruktionsavdelning hade enfas till lägenheterna i sina hus!
Och nått krav på fast anslutning av maskiner på över 600 Watt har det i alla fall inte varit sedan jag började utan det har varit stickproppar för vanliga 220V maskiner på upp till 2200Watt dvs 10A enfas.
Det är inte i dag några problem med att göra enfasiga husinstallationer i bostäder, orsaken till att man inte gör det är att det är besvärligare och därmed dyrare.
Och det är knappast någon slump att man för länge sedan slutat med enfasiga installationer i bostadshus.
Det är inte i dag några problem med att göra enfasiga husinstallationer i bostäder, orsaken till att man inte gör det är att det är besvärligare och därmed dyrare.
Och det är knappast någon slump att man för länge sedan slutat med enfasiga installationer i bostadshus.
Du läste mitt inlägg fel!
Kravet var att fast inkopplade maskiner över 600W måste vara matade med 400V. Därav att elradiatorer vanligtvis kördes med ren 380V (som det hette då!)
Stickproppar/uttag fick även då avsäkras med 10A (16A är senare...). Däremot var maskiner över 1000W inte vanligt, kanske 1500W för någon "stor" värmefläkt.
Jag kan dock inte förstå vad som blir besvärligare och dyrare med 2 trådar i stället för 4.
Med likadana 2-poliga brytare och säkringar som säljs över hela Europa blir tvärtom materialen billigare, och montören får 3 trådar att ansluta i stället för 5. Mindre jobb, mindre material, mindre ställen där det kan bli fel - vad är svårare???
Givetvis blir det en liten tid när man måste lära sig tänka annorlunda, men det bör inte vara alltför svårt för en montör - andra hållet vore värre!
Och helt rätt det är ingen slump - det är påbud från "överheten" att det skall vara 3-fas. Jag vill gärna ändra detta påbud - ju förr dess bättre. Det var rätt för, men är fel idag. Jag befarar att nästan alla hyreshus som haft bra enfas i varje lägenhet nu är ombyggda så att även lägenhetsfolket skall få lång näsa när de köpt ny spishäll/ugn på Ikea och inser att de har nog med ström på räkningen men att den inte räcker för full värme på spisen, att kabeln dit måste bytas etc.
Kravet var att fast inkopplade maskiner över 600W måste vara matade med 400V. Därav att elradiatorer vanligtvis kördes med ren 380V (som det hette då!)
Stickproppar/uttag fick även då avsäkras med 10A (16A är senare...). Däremot var maskiner över 1000W inte vanligt, kanske 1500W för någon "stor" värmefläkt.
Jag kan dock inte förstå vad som blir besvärligare och dyrare med 2 trådar i stället för 4.
Med likadana 2-poliga brytare och säkringar som säljs över hela Europa blir tvärtom materialen billigare, och montören får 3 trådar att ansluta i stället för 5. Mindre jobb, mindre material, mindre ställen där det kan bli fel - vad är svårare???
Givetvis blir det en liten tid när man måste lära sig tänka annorlunda, men det bör inte vara alltför svårt för en montör - andra hållet vore värre!
Och helt rätt det är ingen slump - det är påbud från "överheten" att det skall vara 3-fas. Jag vill gärna ändra detta påbud - ju förr dess bättre. Det var rätt för, men är fel idag. Jag befarar att nästan alla hyreshus som haft bra enfas i varje lägenhet nu är ombyggda så att även lägenhetsfolket skall få lång näsa när de köpt ny spishäll/ugn på Ikea och inser att de har nog med ström på räkningen men att den inte räcker för full värme på spisen, att kabeln dit måste bytas etc.
Vilket påbud menar du? Det påbud du påstår finnas är inget annat ett fantasifoster. Och vad är det som man måste lära om???
Varje hushåll hade även då ett strykjärn med en effekt på upp emot 2000 Watt.
Och det har inte under dom år jag varit verksam aldrig funnits nått krav på att apparater över 600Watt måste anslutas till 380 Volt. Orsaken till 380 Volt på elementen var att det gav en enklare och billigare installation.
Sluta med dina hittepå "fakta"
Varje hushåll hade även då ett strykjärn med en effekt på upp emot 2000 Watt.
Och det har inte under dom år jag varit verksam aldrig funnits nått krav på att apparater över 600Watt måste anslutas till 380 Volt. Orsaken till 380 Volt på elementen var att det gav en enklare och billigare installation.
Sluta med dina hittepå "fakta"
Här har du räknat fel. Om du vill ha samma procentuella förlusteffekt i kabeln så behöver du 20 mm2 per ledare för enfas om 3-fas har 10 mm2 per ledare. Det går åt mer koppar med enfas!S Soltorp40 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Nä, självklart ska vi ha trefas.
Väldigt få.S Soltorp40 skrev:
Väldigt många, frågor alltså.S Soltorp40 skrev:
Ja det finns nog en anledning till kravet på ljusbågsdetektor i dagens regler...S Soltorp40 skrev:
Här får du räkna om. Ta bara spänningsfallet som skiljer sig med en faktor 6 mellan enfas och trefas. Belastningsförmågan ökar heller inte linjärt med arean så du måste upp i 50 - 70 mm² för att motsvara 10 mm² trefas.S Soltorp40 skrev:
"Vi" måste tydligen börja med att lära om vad gäller läsning innantill, eller är det "förstå" som är problemet?E elmont skrev:Vilket påbud menar du? Det påbud du påstår finnas är inget annat ett fantasifoster. Och vad är det som man måste lära om???
Varje hushåll hade även då ett strykjärn med en effekt på upp emot 2000 Watt.
Och det har inte under dom år jag varit verksam aldrig funnits nått krav på att apparater över 600Watt måste anslutas till 380 Volt. Orsaken till 380 Volt på elementen var att det gav en enklare och billigare installation.
Sluta med dina hittepå "fakta"
Hur ofta har Du hanterat fast anslutna strykjärn?
De jag träfat på från tiden fram till ca 1985 hade stickpropp och ca 400W effekt. När ångstrykjän kom på modet ökade det till kanske 600W.
Eller sluta med dina hittepå "jag vet inte så det har aldrig funnits".
Det är väldigt många som programmerats hårt i den sekten i vårt land. Och det har varit helt rätt i många år.Bo.Siltberg skrev:
Här får du räkna om. Ta bara spänningsfallet som skiljer sig med en faktor 6 mellan enfas och trefas. Belastningsförmågan ökar heller inte linjärt med arean så du måste upp i 50 - 70 mm² för att motsvara 10 mm² trefas.[/QUOTE]
Att överföra energi vid lägre spänning är generellt "dumt" då det ger högre förluster.
Men det vi idag gör med 3-fas 400V i praktiken är att överföra 3 st parallella enfas 230 V med en gemensam återledare. Eftersom vi inte kan garantera balansen så måste återledaren vara dimensionerad för full märkström (för driftfallet med en stor enfasbelastning och inget på de två andra). Effekten blir alltså ledarmaterial för 4-5 x (driftström+marginal), där marginal avser höjden mellan praktisk belastning och avsäkring. Din 10mm² har alltså 40-50mm² koppar.
För fallet med likvärdig matning i en fas gäller 3 ledare för 2 x ((3 x driftström) + marginal).
Jämför till exempel 15A "max normalbelastning", 20A huvudsäkring. (dvs 5 A marginal)
5 x 20 =100
3 ((3 x 15 ) + 5) = 150
Ja, ni som klagar på mig har rätt i den aspekten - det behövs mer material i ledarna även med "snäll" räkning, och jorden skall hos oss ha full area i den här storleksordningen av kabel.
Det kommer i andra vågskålen mot att flera komponenter och anslutningar, där antalet går från 5 till 3 respektive från 3 till 1. Elverkets skåp minskar med 2/3 av alla säkringar, huvudsäkring, huvudbrytare, jordfelsbrytare och elmätare minskar från 3 till en, Litsar mellan komponenter och skenor i elcentral minskar från 3 till 1...
Och vi blir mer lika omvärlden, vilket ger större marknad, med billigare produktion i större serier,
Inte minst de elbilsladdare som idag är så avhuldade blir billigare när man likt trådskaparen önskar kan köpa en enfasig från England utan att behöva lägga om elen i hela sitt hus för att det skall fungera.
I praktiken vill jag hävda att den tänkta engelska manicken inte är lämpligt för det svenska elsystemet. Det blir att slanta upp för en dyrare 3-fasladdare, för i Sverige vet vi bäst hur el skall distribueras, och kostnaderna står ju "någon annan" för, nämligen på sista linjen där nere i kalkylen: Slutanvändaren = abonnenten.