kisumisu
M MikaelJacob skrev:
Det var denna installatören kopplade in istället för det jag hade köpt.

[länk]
Kan det vara så att elektrikern helt enkelt vägrade ett visst märke bara?

Förstår delvis elektrikern, finns vissa skitgrejor där det tar en halvtimma få dit sladden sen lossnar sladden går sönder osv. Sen även om allt går bra är det ju ändå garantier och även elsäkerhet.

Men sen har vi ju givetvis även dessa som inget duger dem vill bara safta på dyra grossistpriser till fakturan och få lite körningar med bil till fakturan.

Tyvärr är det sistnämda vanligt. Det gäller alla brancher. Själv är jag förbannad på bilbranchen. En verkstad tänkte blåsa mig att Volvo v70 gasspjäll kostar 8000kr bara delen. Köper av en privatperson likadan bil "jo sen är gasspjöllen fixad en väldigt dyr del" "jo den kostar ju 8000kr" "nä riktigt så dyr var den inte, den kostade 5000kr"...

Sen berättar en bekant till mig hur en annan firma blåser kunder med att bromsvätska är bytt. De bara kollar nivån thats it och sen skriver på fakturan att bromsolja bytt.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Kan det vara så att elektrikern helt enkelt vägrade ett visst märke bara?

Förstår delvis elektrikern, men sen har vi ju även dessa som inget duger dem vill bara safta på dyra grossistpriser.
Nej, han sa inget om märket. Han sa att den jag hade köpt hade för mycket ström (40A) och att hans kablar inte passade den. Han sa att hans var säkrare också. Allt ovan tror jag är skitsnack.

Firman som jag köpte laddboxen av och och som anlitade installatören hade ”godkänt” det jag hade köpt innan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
M MikaelJacob skrev:
Nej, han sa inget om märket. Han sa att den jag hade köpt hade för mycket ström (40A) och att hans kablar inte passade den. Han sa att hans var säkrare också. Allt ovan tror jag är skitsnack.

Firman som jag köpte laddboxen av och och som anlitade installatören hade ”godkänt” det jag hade köpt innan.
Då var det nog det sistnämda tyvärr, bara en lögn. Lögn var det oavsett men kunde ha varit mer rak och ärlig varför din inte duger. Behöver du betala nåt? Kanske bäst ta dit nån annan och som oberoende.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Då var det nog det sistnämda tyvärr. Behöver du betala nåt? Kanske bäst ta dit nån annan och som oberoende.
Ingen aning. Han sa inget om kostnader. Jag har redan betalat för boxen och standardinstallation.

Ja, jag funderar på att ta hit en bra elektriker som får kontrollera arbetet som är utfört. Det är säkert ok utfört men märkligt var det i alla fall. Misstänker att han inte har installerat Zaptec go tidigare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
M MikaelJacob skrev:
Ingen aning. Han sa inget om kostnader. Jag har redan betalat för boxen och standardinstallation.

Ja, jag funderar på att ta hit en bra elektriker som får kontrollera arbetet som är utfört. Det är säkert ok utfört men märkligt var det i alla fall. Misstänker att han inte har installerat Zaptec go tidigare.
Kan vara bra ide. Även annars då vi alla är människor har olika ideer och ser olika möjligheter och hinder.

Du kan ju ta nån som ser igenom hela din elsystem. Inte alls dumt. Han som installerade laddboxen brydde sig knappast om de andra hur det ser ut.

I mitt hus var allt snedraget. Elektriker installerar nytt skåp. Fortfarande snedraget. Elektriker nr2 som kopplar in värmepumpen kopplar om lite och voila då håller 20A huvudsäkring helt utan problem. Den första jag bad ordna o kolla gjorde skitjobb.
Sedan är det inte då lätt alltid.

Okej vi installerar easee laddbox en av 20A börjar gå "once again".
Där hävdas det att man MÅSTE ha lastbalansering annars kommer det ej fungera.

Går en dag o skruvar bort huvudsäkringar så ser jag att han satt fas1 till en huvudsäkring som mest utnyttjat. Dvs där har man inte gått igenom eller brytt sig. Hade jag satt balansering hade jag fått seg laddning för det enda den gör är att sänker effekten när nåt annat går.

Nu har jag dock en bil som laddar bara från fas1. Den dagen man har en 3fas elbil kan jag föestå balansering fast då kan man ju kanske sänka effekten till 3x6A.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det handlade inte om moduler då? Ibland väljer man personskyddsbrytare av utrymmesbrist.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Det handlade inte om moduler då? Ibland väljer man personskyddsbrytare av utrymmesbrist.
Det hade jag förstått, men det sa han inte. Han sa till och med att det fanns gott om plats i skåpet när han först såg centralen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Kan vara bra ide. Även annars då vi alla är människor har olika ideer och ser olika möjligheter och hinder.

Du kan ju ta nån som ser igenom hela din elsystem. Inte alls dumt. Han som installerade laddboxen brydde sig knappast om de andra hur det ser ut.

I mitt hus var allt snedraget. Elektriker installerar nytt skåp. Fortfarande snedraget. Elektriker nr2 som kopplar in värmepumpen kopplar om lite och voila då håller 20A huvudsäkring helt utan problem. Den första jag bad ordna o kolla gjorde skitjobb.
Sedan är det inte då lätt alltid.

Okej vi installerar easee laddbox en av 20A börjar gå "once again".
Där hävdas det att man MÅSTE ha lastbalansering annars kommer det ej fungera.

Går en dag o skruvar bort huvudsäkringar så ser jag att han satt fas1 till en huvudsäkring som mest utnyttjat. Dvs där har man inte gått igenom eller brytt sig. Hade jag satt balansering hade jag fått seg laddning för det enda den gör är att sänker effekten när nåt annat går.

Nu har jag dock en bil som laddar bara från fas1. Den dagen man har en 3fas elbil kan jag föestå balansering fast då kan man ju kanske sänka effekten till 3x6A.
Vi har idag 25A huvudsäkringar. Laddhybridbilen tar Max tvåfas 16A. När vi får nya elmätaren med rj12-port så ska jag koppla in Tibber Pulse jag redan har köpt för att se om vi kan säkra ned lite och därmed spara några tusenlappar per år. Pulse och Zaptec Go kan automatiskt sänka effekten på ledningen om det skulle behövas.

Bilens batteri är på 15 kWh så ingen fara om det skulle gå lite långsammare eller på natten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Elektrikern kanske hade missuppfattat din JFB och trodde att det var en PSA. Det mildrar dock bara fadäsen lite...
 
kisumisu
M MikaelJacob skrev:
Vi har idag 25A huvudsäkringar. Laddhybridbilen tar Max tvåfas 16A. När vi får nya elmätaren med rj12-port så ska jag koppla in Tibber Pulse jag redan har köpt för att se om vi kan säkra ned lite och därmed spara några tusenlappar per år. Pulse och Zaptec Go kan automatiskt sänka effekten på ledningen om det skulle behövas.

Bilens batteri är på 15 kWh så ingen fara om det skulle gå lite långsammare eller på natten.
Vad har du för hybrid?
Min 3 år gamla Kia går på 1 fas och har 8Kw batteri. Tar 3.5h-5 ladda med chucko.
Tar 2.5h ladda med laddbox, så det är därför man vill köra full kräm 16A.

Då bilen klarar bara 50km på en laddning och i vissa fall kör jag kanske 100km/dag.
Då har jag inte tid ladda och jag vill ju köra med el och inte bensin.

Men det här är ju inget större problem i riktig elbil...skruvar man ner till 6A så har man ändå fortfarande 18A totalt dvs mer än idag med 1fas max! Dessutom har den en större batteri, att står den på laddning 12 timmar när bilen ändå inte används men har sen en kapacitet på 400km då är det helt annan sak. Behöver kanske inte ens laddas dagligen.

Jo jag vet jag har köpt fel bil för mitt bruk, men får bli en riktig elbil sen när det börjar bli mer beg marknad och större modeller då jag helst vill ha åtminstone en kombi.


M MikaelJacob skrev:
Vi har idag 25A huvudsäkringar. Laddhybridbilen tar Max tvåfas 16A. När vi får nya elmätaren med rj12-port så ska jag koppla in Tibber Pulse jag redan har köpt för att se om vi kan säkra ned lite och därmed spara några tusenlappar per år. Pulse och Zaptec Go kan automatiskt sänka effekten på ledningen om det skulle behövas.

Bilens batteri är på 15 kWh så ingen fara om det skulle gå lite långsammare eller på natten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Vad har du för hybrid?
Min 3 år gamla Kia går på 1 fas och har 8Kw batteri. Tar 3.5h-5 ladda med chucko.
Tar 2.5h ladda med laddbox, så det är därför man vill köra full kräm 16A.

Då bilen klarar bara 50km på en laddning och i vissa fall kör jag kanske 100km/dag.
Då har jag inte tid ladda och jag vill ju köra med el och inte bensin.

Men det här är ju inget större problem i riktig elbil...skruvar man ner till 6A så har man ändå fortfarande 18A totalt dvs mer än idag med 1fas max! Dessutom har den en större batteri, att står den på laddning 12 timmar när bilen ändå inte används men har sen en kapacitet på 400km då är det helt annan sak. Behöver kanske inte ens laddas dagligen.

Jo jag vet jag har köpt fel bil för mitt bruk, men får bli en riktig elbil sen när det börjar bli mer beg marknad och större modeller då jag helst vill ha åtminstone en kombi.
Porsche Cayenne med 7.2 kW onboard charger.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
M MikaelJacob skrev:
Porsche Cayenne med 7.2 kW onboard charger.
Intressant, då är din bil närmare en elbil än andra hybrider. Har den bilen även värme på eldrift?

Jag har många gånger tänkt att om det utvecklas bättre batterier inom snar framtid kanske det går uppgradera även en hybrid att gå 5-6gånger längre sträcka med samma batterimängd :)
 
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant, då är din bil närmare en elbil än andra hybrider. Har den bilen även värme på eldrift?

Jag har många gånger tänkt att om det utvecklas bättre batterier inom snar framtid kanske det går uppgradera även en hybrid att gå 5-6gånger längre sträcka med samma batterimängd :)
Ja den har värme på eldrift!
 
kisumisu
M MikaelJacob skrev:
Ja den har värme på eldrift!
Kul att det görs även ordentliga hybrider
👍
 
  • Gilla
MikaelJacob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.