17 137 läst · 70 svar
17k läst
70 svar
Laddbox hemma Plug in hybrid
Som jag har uppfattat det är det värmen som uppstår i batteriet vid laddning som skyndar på degraderingen, ju högre effekt desto mer värme utvecklas. Tyvärr lite kontraproduktivt att använda snabbladdare i det långa loppet samtidigt som det är helt orimligt att vänta två dygn innan en elbil är fulltankad vid långresor.V vectrex skrev:
Nu är det ju trots allt ytterst moderat laddhastighet på laddhybrid generellt. Det är tex mycket högre urladdningshastighet när man kör så jag är rätt säker på att skillnaden i degradering är inte mätbar om man laddar 1,4kW (6A) som är den lägsta möjliga effekt det går att ladda med enligt standard eller om man laddar med 3,7kW (16A). Jag laddar också med 1,4kW om jag inte har solelproduction samtidigt men det är för att hålla toppeffekten nere.J JonasJN skrev:Som jag har uppfattat det är det värmen som uppstår i batteriet vid laddning som skyndar på degraderingen, ju högre effekt desto mer värme utvecklas. Tyvärr lite kontraproduktivt att använda snabbladdare i det långa loppet samtidigt som det är helt orimligt att vänta två dygn innan en elbil är fulltankad vid långresor.
Det var väl det om att Schuko skulle vara en långsiktigt bra lösning som jag inte håller med om.J JohanLun skrev:
Nu är ju dock all laddning i ett normalt hem (20A huvudsäkringar) väldigt långsam så om du laddar med 6A (1,4kW vid enfas) eller 16A (3,7kW vid enfas) så är det ändå extremt långsamt jämfört med en snabbladdare på 150kW eller urladdning på ungefär lika mycket (hur mycket beror på bil).J JonasJN skrev:Som jag har uppfattat det är det värmen som uppstår i batteriet vid laddning som skyndar på degraderingen, ju högre effekt desto mer värme utvecklas. Tyvärr lite kontraproduktivt att använda snabbladdare i det långa loppet samtidigt som det är helt orimligt att vänta två dygn innan en elbil är fulltankad vid långresor.
V vectrex skrev:
....skrev han 10 minuter för sent....
Näe, det är det inte, det håller jag med om. Med tex på vårt sommarställe där det nu kanske laddas 10ggr/år så tycker jag lösningen vore ok, givet att man kollat hela ledningen fram till CEE uttaget... Nu har jag hybrid så jag laddar inte där, men min bror och hans dotter kör ren elbil och laddar med vanlig skarvsladd. Jag är skeptisk till det och anser nog det ska till en bättre kompromisslösning till detta. Dock är ju jag liksom bara gäst.F fsn skrev:
Idag köpte jag en Wallbox pulsar plus, helt ny på blocket. 5000kr gav jag för den.
Man får visserligen inte del av 50% från staten men eftersom jag tänkte installera den själv så blev detta bäst för mig.
Finns en hel del på blocket då vissa bilar verkar säljas med en laddbox på köpet.
Man får visserligen inte del av 50% från staten men eftersom jag tänkte installera den själv så blev detta bäst för mig.
Finns en hel del på blocket då vissa bilar verkar säljas med en laddbox på köpet.
Tror jag betalade 8000-8500 för en 22kW 3fas Zappi med lastvakter på både huvudfaser och solceller inklusive uppkoppling efter bidrag. Med inkoppling av elektriker. Men då hade jag förvisso grommat hårt med skenor, köpt material pch skruvat upp grejer.V vectrex skrev:
Ja det låter ju bra. Hos mig är allt redan förberett. Egen 3-fas grupp framdragen till där jag vill ha laddboxen. Installationsarbetet bör på sin höjd ta 45min men överallt ser man bara ”standardinstallation” 10K och uppåt. Känns galet och jag orkar inte ringa runt och hitta en elfirma som säljer en box som jag vill ha med installation.F fsn skrev:
Detta blev enklare.
Det är väl inget som hindrar att man köper boxen lös från en firma med kvitto och köper installation av en elektriker och får bidrag på det?V vectrex skrev:Ja det låter ju bra. Hos mig är allt redan förberett. Egen 3-fas grupp framdragen till där jag vill ha laddboxen. Installationsarbetet bör på sin höjd ta 45min men överallt ser man bara ”standardinstallation” 10K och uppåt. Känns galet och jag orkar inte ringa runt och hitta en elfirma som säljer en box som jag vill ha med installation.
Detta blev enklare.
Möjligt att det ni säger stämmer men betänk att reglerna helt har ändrats sedan nyår och behandlas nu på samma sätt som ROT och hanteras av skatteverket istället för naturvårdsverket.
Jag TROR att elinstallationsföretaget ansöker hos Skatteverket på samma sätt som för ROT.
Blir troligen svårt att få igenom det ni fått nu.
Jag TROR att elinstallationsföretaget ansöker hos Skatteverket på samma sätt som för ROT.
Blir troligen svårt att få igenom det ni fått nu.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 573 inlägg
Jag tycker inte att man ska vara så orolig för att ladda med schuko (jag gör det själv på landet), men en permanent laddare är både säkrare och bekvämare.
Jag skulle i TS fall ta dit en elektriker och se om det är enkelt att dra fram en trefasgrupp och sätta en trefasladdare som man ställer in på 8–10 ampere per fas. Ja, jag vet att laddhybrider bara laddar på en fas, men de är en instegsdrog. Jag tror att de flesta av oss som kör laddhybrid idag ser en elbil som nästa naturliga steg, och då blir trefasladdningen värdefull.
Samtidigt vill man inte ha för låg effekt påladdningen av hybriden. Jag tror nämligen att fler har behov av relativt snabb laddning av en hybrid än av en elbil. Över natt klarar sig båda oavsett för de flesta, men att komma hem från jobbet med tomt batteri och sen vilja köra en bit igen någon timme senare, det är ett större praktiskt problem för hybridföraren än elbilsföraren (om man vill maxa antalet mil på el).
Jag skulle i TS fall ta dit en elektriker och se om det är enkelt att dra fram en trefasgrupp och sätta en trefasladdare som man ställer in på 8–10 ampere per fas. Ja, jag vet att laddhybrider bara laddar på en fas, men de är en instegsdrog. Jag tror att de flesta av oss som kör laddhybrid idag ser en elbil som nästa naturliga steg, och då blir trefasladdningen värdefull.
Samtidigt vill man inte ha för låg effekt påladdningen av hybriden. Jag tror nämligen att fler har behov av relativt snabb laddning av en hybrid än av en elbil. Över natt klarar sig båda oavsett för de flesta, men att komma hem från jobbet med tomt batteri och sen vilja köra en bit igen någon timme senare, det är ett större praktiskt problem för hybridföraren än elbilsföraren (om man vill maxa antalet mil på el).
Tror inte det är nåt problem alls.V vectrex skrev:Möjligt att det ni säger stämmer men betänk att reglerna helt har ändrats sedan nyår och behandlas nu på samma sätt som ROT och hanteras av skatteverket istället för naturvårdsverket.
Jag TROR att elinstallationsföretaget ansöker hos Skatteverket på samma sätt som för ROT.
Blir troligen svårt att få igenom det ni fått nu.