82 021 läst · 324 svar
82k läst
324 svar
Ladda elbil via rött cee-uttag
Faktum kvarstår i trådens ämne dvs tex byggen likt det pacman gjort. Det krävs inte speciellt mycket för att lyckas på ett överdrivet säkert sätt där. Givetvis måste man ha förmågan att förstå den miniminivå normerna stipulerar rent tekniskt sen kan man som enskild med fördel välja en högre (bättre?) nivå.R Ring skrev:Nja, har jobbat med standarder och cerifieringar av elektronik (enbart aldrig, andra typer av produkter...) ett gäng år. Att bygga en fungerande utrustning är i vissa fall lätt men att visa att den har rätt säkerhetsnivå är svårare.
Jag anser själv att det är fånigt att folk inte förstår behovet och syftet med standarder och anser att det är oansvarigt att bygga potentiellt farliga utrustningar som används i miljöer som allmänheten kan ha tillträde till.. Men det är min högst personliga uppfattning.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Nej. Däremot måste det vara på samma kvitto, du kan altså inte köpa en laddare hos ställe A och ta dit vilken elektriker som helst från ställe B eller köpa laddbox resp installation vid olika tillfällen. Enligt skatteverket är det alltså godkänt att du själv betalar för laddbox och installation, förutsatt att laddbox och installation köps från samma ställe vid samma tillfälle (paketpris).Müssli skrev:
Vid paketpris har du då rätt till avdrag för 48,5 % av totalpriset för installation av laddbox, inkl övriga kostnader.
Det finns många ställen som via en webbutik säljer elbilsladdare inkl installation, godkänt för avdrag. Detta hade inte varit möjligt om det var krav på att det är elektriken som köper laddaren, för då hade det istället varit så att du måste ingå ett avtal, varefter elektriken köper elbilsladdaren, och sedan får du en faktura på allt, där priset kan skilja upp till 15% baserat på marknadspris (ingen elektriker hade velat köpa material mot förskottsbetalning från slutkund utan täckning för marknadsprisförändringar).
Redigerat:
Herrejösses vad du svamlar! Du säger först "Nej" och förklarar sedan tvärt om att man visst måste köpa installation och material av samma företag för att avdraget skall tillåtas, vilket alltså är exakt vad @Müssli påpekade.S sebastiannielsen skrev:
Skatteverket är glasklara:
https://www.skatteverket.se/privat/...nforgronteknik.4.676f4884175c97df4192870.html
"Skattereduktion för grön teknik ges för installationer som är utförda och betalade tidigast 1 januari 2021. Om du enbart köper material av ett företag kan du inte få någon skattereduktion för materialet. Företaget du anlitat för installationen ansöker om utbetalning när arbetet är utfört och betalat."
Du verkar tro att det finns någon relevant skillnad mellan att anlita ett "materialförsäljareföretag" som även tillhandahåller en installationstjänst, och att anlita ett "installationsföretag" som även tillhandahåller material. Det gör det inte och det är exakt samma sak. I båda fallen betalar du ett företag för både material och installation, och i båda fallen är det företaget som begär skattereduktionen. Svårare än så är det inte.
Redigerat:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Vad han skrev, var att elektrikern måste köpa laddaren. Dvs att elektriken måste ta köpbeslutet, ingå köpeavtalet och köpa in laddaren.O Steamboy skrev:
Det var det jag opponerade mig emot. Det finns inget krav att det är elektrikern som ska köpa in laddaren och ingå köpeavtalet, utan laddaren kan köpas av privatpersonen som ska få avdraget - FÖRUTSATT att den köps av samma företag som även utför installationen.
Det är egentligen en ganska obetydlig sak i det stora hela, men jag tänkte: "Det kan väl inte stämma att elektrikern måste köpa laddaren - många laddboxar säljs ju inkl installation med grönt avdrag på webbshoppar där man betalar med swish".
Det gick inte ihop, inlägget fick mig att tro att det var mer byråkratiskt än det egentligen är, och därför jag ville korrigera det.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 932 inlägg
Skall montera 2st CETEK Njord. Om kunden köper laddaren i låda får han 0% i grön ROT.
Skruvar jag upp hållaren och fakturerar 400kr för resa och 1000kr för arbete så får kund 50% på material och arbete.
Rätt sjukt system...
Skruvar jag upp hållaren och fakturerar 400kr för resa och 1000kr för arbete så får kund 50% på material och arbete.
Rätt sjukt system...
@NötegårdsgubbenNötegårdsgubben skrev:
Har du märkt om det går att mata den med enfas? Har försökt kolla i specarna och det är tydligt att den kan ladda bilar med en-, två-, eller trefas. Men kan den matas med enfas från nätet?
Anledningen att jag frågar är att jag funderar på en Njord men vill kunna använda en adapter Schuko - "Röd CEE 16A" i nödfall när man inte kommer åt något annat. (D.v.s. en likadan adapter som medföljer här: https://evconnect.se/collections/po...ddstrom-6-16a-3-fas-400-v?variant=10366374919)
Det går rimligen även om den inte är designad för det, men det kan hända att du måste flytta fasledaren som skall användas. Det är ytterst osannolikt att den skulle kolla om det är spänning på de andra faserna också. Bekymret är om det inte är L1 som är kopplad till det interna nätaggregatet.N nomis skrev:@Nötegårdsgubben
Har du märkt om det går att mata den med enfas? Har försökt kolla i specarna och det är tydligt att den kan ladda bilar med en-, två-, eller trefas. Men kan den matas med enfas från nätet?
Anledningen att jag frågar är att jag funderar på en Njord men vill kunna använda en adapter Schuko - "Röd CEE 16A" i nödfall när man inte kommer åt något annat. (D.v.s. en likadan adapter som medföljer här: [länk])
Notera att laddaren inte styr hur bilen konsumerar faserna individuellt utan enbart signalerar maximal laddström (per fas oavsett hur många faser som används).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 120 inlägg
Bra fråga. Jag har bara utgått från det då jag tänkt kunna göra samma sak. Jag har dock inte köpt laddaren än då bilen kommer först i slutet av augusti (det blev ett missförstånd där, VW utgick från vad vi avtalade om, inte vad jag ändrade mig till utan att prata med dem…).
Men jag ska luska lite för säkerhets skull, för även jag vill som sagt ha en laddare som man kan sätta en schukoadapter på vid behov.
Men jag ska luska lite för säkerhets skull, för även jag vill som sagt ha en laddare som man kan sätta en schukoadapter på vid behov.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 120 inlägg
Jag läste lite på Cteks hemsida, och där skriver de (i bestämda ordalag) att de inte rekommenderar schukoadapter, men såsom det är skrivet tolkar jag det ändå som att det nog går, med den reservation om L1 som @pacman42 skrev ovan.
ctek.com skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 120 inlägg
Nej, som jag skrev två inlägg upp blev elbilsköpet något försenat. Räknar dock med att köpa en de närmaste veckorna.JLoow skrev:
Är framför allt spänd på huruvida det funkar att mata den med enfas, och om den då tar ström från den fas en standardadapter bjuder, eller om man måste testa sig fram med faserna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 120 inlägg
Då är en Njord Go inköpt och inkopplad. Det var bara att plugga i den i trefasuttaget och börja ladda. Att ladda ner appen och parkoppla den med laddaren var heller inget problem. Dock ville inte laddaren ansluta till wifi. Det kan vara för att det inte är något lösenord på det nätverk jag använder, och jag kom inte på lösenordet på det låsta nätverket. Får testa det imorgon.
Imorgon står det också på agendan att göra en trefas-till-enfas-kabel och se om den även kan ladda enfas med enfasmatning. Kabel och anslutningsdon är köpta, så det ska bara kopplas också. Hoppas att det är L1 den vill ha.
Imorgon står det också på agendan att göra en trefas-till-enfas-kabel och se om den även kan ladda enfas med enfasmatning. Kabel och anslutningsdon är köpta, så det ska bara kopplas också. Hoppas att det är L1 den vill ha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 120 inlägg
The bad: appen.
Igår trodde jag ju inte att jag kunde mitt lösenord till det slutna nätverket, men det gjorde jag. Det är bara Ctek-appen som säger att jag har fel lösenord. Inte heller klarar den av att ansluta till det helt öppna gästnätet. Med internetdelning från telefonen fick jag det att funka igår, men inte idag. Det går bra det här.
Det finns nämligen vissa saker som bara går att göra med wifianslutning, som att ställa in laddtider och -styrka. Det kan man inte göra med bara blåtand (som i övrigt funkar bra).
Appen i sig tappar också inloggningen till och från, vilket känns som ett kännetecken på en dålig app (jfr med Byggahus där jag aldrig behöver logga in; bra app, @Per Eskilsson!).
Nu har jag förvisso ett mesh-nätverk med gränsande till för långt avstånd mellan stationerna ut till där bilen står så jag ska testa att ansluta laddaren närmare basstationen och se om det hjälper.
Just nu är jag alltså inte kompis med appen. Får jag dock bara wifit att funka kan jag helt klart tänka mig att ändra mig på den punkten, för den är tydlig och rätt lättanvänd. Man måste spara saker lite ofta bara, något som man ju faktiskt vant sig av med annars. Exempelvis laddtider. Jag är numera van att man ställer in en start tid och en sluttid, sen är man klar. Här är det starttid – spara, sen sluttid – spara. Känns omodernt, men inte värre än så.
The bad 2: väggfäste saknades
Det skulle ingått ett väggfäste (jag köpte den hos Clas i sjön), men det kom inte med. Får klaga. Ett sådant kostar annars 300 kr. Jag vet inte om jag verkligen behöver det, men har jag betalat för det så…
The good: själva laddaren.
Nu är inte det här någon teknisk recension, men den känns bra. Rejäl och stabil utan att vara otympligt stor. Jag har inte fått bilen jag köpt den till än, men jag tänker att den får plats mellan golvnivåerna i ID4:an.
Och när jag pluggar i den i laddhybriden så är det inga problem alls. Det funkar bara.
Har också gjort en sladd med schuko-hane och CEE-hona och den funkar utmärkt. Ledaren ska då sitta på L1 i CEE-handsken. Jag provade för sakens skull även L2 och L3, men det är bara L1 som funkar.
Igår trodde jag ju inte att jag kunde mitt lösenord till det slutna nätverket, men det gjorde jag. Det är bara Ctek-appen som säger att jag har fel lösenord. Inte heller klarar den av att ansluta till det helt öppna gästnätet. Med internetdelning från telefonen fick jag det att funka igår, men inte idag. Det går bra det här.
Det finns nämligen vissa saker som bara går att göra med wifianslutning, som att ställa in laddtider och -styrka. Det kan man inte göra med bara blåtand (som i övrigt funkar bra).
Appen i sig tappar också inloggningen till och från, vilket känns som ett kännetecken på en dålig app (jfr med Byggahus där jag aldrig behöver logga in; bra app, @Per Eskilsson!).
Nu har jag förvisso ett mesh-nätverk med gränsande till för långt avstånd mellan stationerna ut till där bilen står så jag ska testa att ansluta laddaren närmare basstationen och se om det hjälper.
Just nu är jag alltså inte kompis med appen. Får jag dock bara wifit att funka kan jag helt klart tänka mig att ändra mig på den punkten, för den är tydlig och rätt lättanvänd. Man måste spara saker lite ofta bara, något som man ju faktiskt vant sig av med annars. Exempelvis laddtider. Jag är numera van att man ställer in en start tid och en sluttid, sen är man klar. Här är det starttid – spara, sen sluttid – spara. Känns omodernt, men inte värre än så.
The bad 2: väggfäste saknades
Det skulle ingått ett väggfäste (jag köpte den hos Clas i sjön), men det kom inte med. Får klaga. Ett sådant kostar annars 300 kr. Jag vet inte om jag verkligen behöver det, men har jag betalat för det så…
The good: själva laddaren.
Nu är inte det här någon teknisk recension, men den känns bra. Rejäl och stabil utan att vara otympligt stor. Jag har inte fått bilen jag köpt den till än, men jag tänker att den får plats mellan golvnivåerna i ID4:an.
Och när jag pluggar i den i laddhybriden så är det inga problem alls. Det funkar bara.
Har också gjort en sladd med schuko-hane och CEE-hona och den funkar utmärkt. Ledaren ska då sitta på L1 i CEE-handsken. Jag provade för sakens skull även L2 och L3, men det är bara L1 som funkar.