82 090 läst · 324 svar
82k läst
324 svar
Ladda elbil via rött cee-uttag
Elbilsladdare kan vara riktigt farliga, speciellt om man har problem med jordfel på AC och DC...pacman42 skrev:
Så jag antar att kunderna borde bry sig....
Det går att gå in på IECs hemsida och kolla upp om en laddare har ett CB cert mot korrekt standard. Detta är bra om man vill försäkra sig om att ha en laddare som är relativt säker.
Eller så köper man något billigt mög direkt från Kina (man kan dessutom enkelt bygga en elbilsladdare som fungerar med hjälp av lite standardkomponenter... helt utan säkerhet. För det mesta kommer man att överleva). ;-)
Laddaren sitter oavsett vad du köper i bilen.
Frågeställningen var inte om de var farliga, den handlade om varför det inte dykt upp billiga laddare.R Ring skrev:Elbilsladdare kan vara riktigt farliga, speciellt om man har problem med jordfel på AC och DC...
Så jag antar att kunderna borde bry sig....
Det går att gå in på IECs hemsida och kolla upp om en laddare har ett CB cert mot korrekt standard. Detta är bra om man vill försäkra sig om att ha en laddare som är relativt säker.
Eller så köper man något billigt mög direkt från Kina (man kan dessutom enkelt bygga en elbilsladdare som fungerar med hjälp av lite standardkomponenter... helt utan säkerhet. För det mesta kommer man att överleva). ;-)
Jag har byggt min egen laddbox billigt och den har inte de problem som du pratar om...
Det är inte särskilt mycket att uppfylla. Men en sådan lösning är ju uppenbarligen inte EMC testad.
Men om du syftar på felströmsövervakning är det ju bara att stoppa in en kvalificerad jordfelsbrytare.
Men om du syftar på felströmsövervakning är det ju bara att stoppa in en kvalificerad jordfelsbrytare.
R Ring skrev:
pacman42 skrev:
1 miljon för en total testning är ju ingenting. Ingen normal människa skulle utsätta sig för det för dom pengarna.pacman42 skrev:
Det mesta förutom EMC är väl ändå rätt enkelt att mäta och sen behöver man väl förvisso tillgång till berörda standarder?
Om det gör det i standarden vet jag inte. Det rekommenderas ju vid fast installation, så det är inte fel att ha i en portabel.
Jag undrade om det var det frågan syftade på.
Jag undrade om det var det frågan syftade på.
Och 40 laddare har jag för mig går åt på portabla laddare .... Massa mekaniktesternoch temptester... Och funtionstester etc etc....F fsn skrev:
40st?
Nu har jag aldrig testat mot de standarderna. Men målet är alltid att göra all testning på en och samma enhet. Det handlar visserligen om prylar som tillverkas i väldigt mycket mindre serier.
Varför skulle det behövas 40st?
Nu har jag aldrig testat mot de standarderna. Men målet är alltid att göra all testning på en och samma enhet. Det handlar visserligen om prylar som tillverkas i väldigt mycket mindre serier.
Varför skulle det behövas 40st?
Massa destruktiva tester... Kolla på jordfelsbryrarstandarden så går det åt en hel hög bara där...D Daniel 109 skrev:
Där har du fel. CE märkning görs på en och samma enhet. Däremot accelererade reliability/robustnesstester så behövs kanske många enheter beroende på hur lång testtid och vilken ”konfidens” man tänkt sig men det har inget med certifiering/CE-märkning att göra.R Ring skrev:
Det räcker med en likströmsdetektor, JFB typ B är inget krav om det finns en likströmsdetektor på jordledaren, åtminstone som jag tolkat det. Likströmsdetektorn skall naturligtvis stänga av laddboxen också...F fsn skrev: