10 178 läst · 54 svar
10k läst
54 svar
Ladda bilen på natten eller på dagen med solcellerna
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 566 inlägg
Du har inte golvvärme i betongplatta? De funkar lika bra iaf i mitt husC Crank skrev:
Jodå jag får olika mycket betalt för varje timma beroende på den timmens aktuella spotpris. Iaf med Tibber.V mutalisken skrev:
Medlem
· Stockholm
· 963 inlägg
ladda på låg effekt. Det gör jag molniga dagar. 5a då. Soliga dagar kör jag hela vägen upp till 16a vid behov.C Crank skrev:
Medlem
· Stockholm
· 963 inlägg
J JonnyN80 skrev:
Så sa mitt bolag också, men när jag kollade upp det närmare så var det (viktat) spotpris + ören. Den där viktade delen är finstilt.J JonnyN80 skrev:
Obegriplig kommentar. Medelvärdet för den el jag köpte var alltså lägre än Nordpools medelspotpris för maj månad. Medelvärdet för den el jag sålde var högre. Sedan ger nätägaren mig 5 öre per såld kWh i nätnytta just för att grannarna käkar upp min levererade el.V mutalisken skrev:
Blåst kanske du blir av en oseriös elhandlare. Jag undviker sådana.
Elnätägare och elhandlare är inte alltid samma. Hos mig är de olika.
Medlem
· Stockholm
· 963 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 963 inlägg
Låter som att du har en bra deal. Vad har du för elavtal och nätavtal?Logad skrev:
Obegriplig kommentar. Medelvärdet för den el jag köpte var alltså lägre än Nordpools medelspotpris för maj månad. Medelvärdet för den el jag sålde var högre. Sedan ger nätägaren mig 5 öre per såld kWh i nätnytta just för att grannarna käkar upp min levererade el.
Blåst kanske du blir av en oseriös elhandlare. Jag undviker sådana.
Elnätägare och elhandlare är inte alltid samma. Hos mig är de olika.
p.s. De tar fortfarande hela elöverföringsavgiften från din granne. Du får 10% av den. Trots att du reducerar ”slitaget” till fullo.
Nät på tariff för 16A, ingen effektavgift. Överföringsavgift 18 öre. Elhandel timavläst rörligt för både köp och sälj.V mutalisken skrev:
Att grannen får betala full överföringsavgift bryr jag mig inte om men visst hade det varit snyggt att ge mig hela avgiften men nu är det som det är.
Medlem
· Stockholm
· 963 inlägg
Ville inte säga något innan jag hade siffror. Nu har jag kollat upp. I Juni så så matade jag in 1332KWH till ett pris av 155öre per kwh (ink allt). Jag köpte el för 186 öre per kwh (ink allt).Logad skrev:
Jag har Vattenfall för både elnät och elavtal och månadsrörligt. Påslaget på spotpriset är 6 öre kwh. Dvs inte något märkvärdigt.
Har man månadsrörligt så lönar det sig att konsumera sin solel snarare än sälja det. Har man däremot timpris så lönar det sig att göra som du sa. Jag utmanar inte dig, jag har tvärtom bytt till timtaxa via tibber nu. Jag har förmånen att kunna förlägga nästan all min konsumption per dag utom ca 15 kwh till natten. Därmed kommer jag nu göra det och få ganska stor vinst per dag som förhoppningsvis skjuts upp till vintern och reducerar kostnaden då.
Jag tror många är i min sits i att de kör månadsrörligt och inte inser att vinnaren på det är elbolaget.
Så jäkla skönt men någon som stannar upp, beräknar och sedan förändrar sin situationen utifrån lärdomen. Att sen beskriva det på internetforum är toppen! Timdebitering passar inte alla förbrukningsprofiler men för oss som gör det kan det spara en hell del!V mutalisken skrev:Ville inte säga något innan jag hade siffror. Nu har jag kollat upp. I Juni så så matade jag in 1332KWH till ett pris av 155öre per kwh (ink allt). Jag köpte el för 186 öre per kwh (ink allt).
Jag har Vattenfall för både elnät och elavtal och månadsrörligt. Påslaget på spotpriset är 6 öre kwh. Dvs inte något märkvärdigt.
Har man månadsrörligt så lönar det sig att konsumera sin solel snarare än sälja det. Har man däremot timpris så lönar det sig att göra som du sa. Jag utmanar inte dig, jag har tvärtom bytt till timtaxa via tibber nu. Jag har förmånen att kunna förlägga nästan all min konsumption per dag utom ca 15 kwh till natten. Därmed kommer jag nu göra det och få ganska stor vinst per dag som förhoppningsvis skjuts upp till vintern och reducerar kostnaden då.
Jag tror många är i min sits i att de kör månadsrörligt och inte inser att vinnaren på det är elbolaget.
Men sen har du skattereduktion på 60öre/kwh och nätnytta(ca 7öre/kwh) för det du säljer också?V mutalisken skrev:Ville inte säga något innan jag hade siffror. Nu har jag kollat upp. I Juni så så matade jag in 1332KWH till ett pris av 155öre per kwh (ink allt). Jag köpte el för 186 öre per kwh (ink allt).