2 807 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Kylskåp dog under natten. Orsak?
du får lossa vänstersidan men det är lite marigt då man lätt viker förångaren, det är plastlisten som håller den på platsbonkeman skrev:
Ok, då har jag slitit loss vänstersidan. Förstår vad du menar med att man kan bocka röret, men det verkar lugnt.
Är det fästet som sitter popnitat på vänster sida du menar? Andra bilden visar fästet, fotat från baksidan. Ser ut som att man kan trä i det lilla röret där.
Är det fästet som sitter popnitat på vänster sida du menar? Andra bilden visar fästet, fotat från baksidan. Ser ut som att man kan trä i det lilla röret där.
Ja det är rättbonkeman skrev:
Då får man åter igen säga tack för hjälpen! Första gången som jag har fixat ett kylskåp, så en erfarenhet rikare. Nu verkar allt lira men det återstår att se om termostaten stänger av så att jag inte fryser bärsen!
Gillar å lära mig saker hur kortsluter man en termostat då ?bonkeman skrev:Kortslutningen blev en succé! Kompressorn gick igång så uppenbarligen har termostaten pajat. Jag beställer en ikväll.
Passar på med en fråga till. Ska givaren placeras på nåt särskilt ställe? Jag drog bara upp hela långa eländet och det verkade inte som att det låg i något rör utan bara nedstucket bakom bakstycket. Eller ska jag lossa på hela bakstycket och hitta en speciell placering? Den "känner" väl bara med sista decimetern (den vikta delen) så jag antar att mätningen görs ganska långt ner. Jag gjorde en markering på den gamla så att jag kan mäta hur lång den var.
Kortsluta är kanske fel begrepp. Jag kopplade förbi den helt enkelt genom att koppla ihop fas och tändtråd utanför termostaten. Svart och brun tråd i mitt fall, se bilder.P pompakumla skrev:
Obs, jag är ej elektriker. Men jag kan koppla ur en mojäng och koppla in en likadan med hjälp av foton som minneshjälp
du kortsluter så enkelt är detbonkeman skrev:
Liknande trådar
-
Östgöta Länsförsäkringar täcker inte vattenskada under kylskåp
Försäkringar -
Kylskåp - Kondens under glashyllan längst ner: Vad kan det bero på?
Vitvaror -
Hjälp med identifiera småkryp under kylskåp
Miljö & Hälsa -
Fylla kylskåpet med vattenbunkar under semestern?
Vitvaror -
Underhållsvärme i torpskafferi för kylskåps skull
Värme allmänt