5 047 läst · 20 svar
5k läst
20 svar
Kyla systemair vtr 300/B
Vår husleverantör ville inte leverera den lösningen du beskriver pga risken med fuktproblemen. Vi har gjort avsättning för frikyla, hade det i vårt gamla hus och det var guld värt!
A Anderscurl skrev:Allt tilluft måste kondensisolerad. Jag kondensisoletade allt då det var smidigt med strumpan att trä över rören. Enda ingreppet vi har i boytan är då ventilerna. Rör behövdes dras upp på vinden från bergvärmen med brinen till kylbatterierna. Men det blir nog bättre effekt att kyla med fläktkonvektor är uppfattning vi fått. Kyla via FTX och kylbatterier är ingen AC även om vi är riktigt nöjda.
Prova att ställa "termometern" till under 12 graderH Husetvidskogen skrev:I min värld så ska ju aggregatet kunna kyla ner ett hus under natten om det kan byta ut all luft 2 ggr per timme. Om man ställer det på att hämta in uteluft runt 21 när det kanske är 18 grader ute borde det ju kunna vara ca 18-21 grader på morgonen. Men så är inte fallet hos oss.
Du skriver ovan att man ska ställa ner tempen till lägsta, mitt lägsta är 12grader. Vet ej heller vart man stänger av/sätter på värmeåtervinningen? Sist har jag hittat en funktion som heter frikyla men hittar inget i manualen om detta läge
Medlem
· Stockholm
· 959 inlägg
Vad har du för kylbatteri? Vilken effekt, och sitter de på huvudstammen eller på rumskanaler?A Anderscurl skrev:Frikyla funktionen finns under service, styr och reglering, kylreglering. Den är då till för att blåsa in den svalare nattluften utan värmeväxling mot frånluften.
Vi har VSR 500 till 125kvm boarea. Dubbla kylbatterier via bergvärmen. Nu lyckas vi hålla huset på ca 22grader dagtid och sen sjunker det lite till under natten. Tilluften är då ner mot 10-12grader. I fjol så låg vi på ca 28-29grader i sovrummen utan FTX och kyla. Det skönaste är ändå att det upplevels svalt då luftflödet är såpass kallt.
Vi har VEAB CWK 200-3-2,5 kylbatterier. De sitter så att brine vätskan är seriekopplad till dem. Det batteri som får brine först sitter på huvudstammen till sovrummen och det andra på stammen mot allmänytor. Kyleffekten skall vara enligt bilden. Generellt så sänker det tilluften för oss med 10-15 grader när vi kör fullt ös på ventilationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder