A
S stein82 skrev:
Tror du att det är det som är felet? Att den kyler för mycket.
det eller att det vita röret inte är på rätt plats, det är superviktigt att rätt längd på kappilärröret används
 
electroluxaren skrev:
det eller att det vita röret inte är på rätt plats, det är superviktigt att rätt längd på kappilärröret används
Finns inget vitt rör i kylen vad jag kan, utan där var ett vitt tunnt hölje runt tråden. I kylen kan jag inte se något rör, utan bar ett hål där tråden var instucken. På bilden där jag beställde var där inte heller något vitt.

Andra bilden kan man se vita isoleringen.
 
  • Interiör av hushållsapparat, troligen en del av en kyl eller frys, med elektriska komponenter och ledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk komponent med etikett och kabel mot kartongbakgrund med fraktsedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men ska inte röret från termostatet fästas i kylelementet? Typ skruvas fast under en bygel?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
electroluxaren skrev:
nej det skall aldrig vara en vit isolering på dessa gå nu och köp original istället
[länk]
Med tanke på vad du säger så kan jag säga att enda felet på mitt Cylinda/Vestfrost-skåp från 1998 var termostaten (av samma kapillärtyp som trådskaparens) och vid bytet sa reparatören när han bytte inom garantin, att originalet korroderade sönder pga saknad isolering (naken metall och korrosion). Den han satte in var plastad hela vägen. Den fungerar fortfarande efter 18 år.

På mitt skåp sitter sensorn fastskruvad under en bygel på baksidan av kylelementet upptill i kylskåpet. Det blir alltid kondens där och därför korroderade det oisolerade originalet sönder.
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Med tanke på vad du säger så kan jag säga att enda felet på mitt Cylinda/Vestfrost-skåp från 1998 var termostaten (av samma kapillärtyp som trådskaparens) och vid bytet sa reparatören när han bytte inom garantin, att originalet korroderade sönder pga saknad isolering (naken metall och korrosion). Den han satte in var plastad hela vägen. Den fungerar fortfarande efter 18 år.

På mitt skåp sitter sensorn fastskruvad under en bygel på baksidan av kylelementet upptill i kylskåpet. Det blir alltid kondens där och därför korroderade det oisolerade originalet sönder.
Det är helt rätt!
De är outslitliga!
Dansk kvalitet

men med dold förångare funkar det inte med plastat rör
 
electroluxaren skrev:
Det är helt rätt!
De är outslitliga!
Dansk kvalitet

men med dold förångare funkar det inte med plastat rör
Så om jag hänger med nu! Det vita som jag markerat på bilden ska inte vara där på den här typen av termostat till min kylskåpsmodell? Kan tilläggas att den inte var isolerar hela vägen Första och sista 10-15 cm var ren metall.
 
  • Elektrisk komponent med kablar, etikett, metallkontakter, monterad på pappkartong med streckkod och fraktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S stein82 skrev:
Så om jag hänger med nu! Det vita som jag markerat på bilden ska inte vara där på den här typen av termostat till min kylskåpsmodell? Kan tilläggas att den inte var isolerar hela vägen Första och sista 10-15 cm var ren metall.
den skall definitivt inte vara så beskaffad till ditt skåp dom har lurat dig se till att få rätt gäller även längden på röret
 
electroluxaren skrev:
den skall definitivt inte vara så beskaffad till ditt skåp dom har lurat dig se till att få rätt gäller även längden på röret
Tack igen för ovärderlig hjälp! Då får jag försöka returnera felaktig termostat och beställa rätt. Är det någon fara att köra kylen tills den nya termostaten kommer om 3-4 dagar? Om jag vrider ner den till 1-2.
 
A
S stein82 skrev:
Tack igen för ovärderlig hjälp! Då får jag försöka returnera felaktig termostat och beställa rätt. Är det någon fara att köra kylen tills den nya termostaten kommer om 3-4 dagar? Om jag vrider ner den till 1-2.
nej
det enda är att det blir fel temp och att ev avfrostningen inte funkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.