Hej,

Ska bygga hus snart och har fått några offerter med väldigt olika prisbild.

Vad har Ni för uppfattning om snittpriset för att bygga en mellanklassutrustad villa (Kakel, klinkers, bastu, köksö, groventrè, tvättstuga) i 2-plan på ca 160-180kvm? Leverantörerna vi tänkt oss är i Götenehus, Myresjöhus, Rörvikshus, klassen.

Jag undrar över aktuellt (2011) genomsnittspris per kvm för hus + entreprenad för hela projektet ex. platta och markarbeten.

Tack!
 
Hej,

Vi ska bygga med Trivselhus, souterräng på ca 187 kvm och jag tror vi landar på ca 15 kkr per kvadratmeter exklusive platta men då saknas också tre av väggarna i souterrängplanet. räknar jag istället med även plattan och soutterrängplan så blir det ca 17.5 kkr inklusive allt! Kök med köksö och två hoar, två badrum det ena med badkar och dusch (helkaklat), det andra med dusch och bastu. Två klädkammare, ett förråd, groventré, tvättstuga och allt vad du skrev ovan. Bergvärme, liggande panel, tegeplannor mm mm.

Jättesvårt att jämföra priser på detta sätt då det är så olika vad man får för pengarna, men vi är mycket nöjda med den kvalitet vi får för våra pengar!
 
Vi har precis byggt med Myresjöhus norr om Stockholm. Totalentreprenad. Boyta 152 kvm.

Totl pris enligt offerten inkl. tomt ( som kostade 1,595,000 ) : 4,8 miljoner.

Inget garage i dessa priser, men avgifter för anslutning, bygglov , utvändig målning ( uppskattad kostand på 25,000 :- ), KA , markjobb ( 200,000 ) etc. Så cirka 21000 :- per kvm.

Måste dock säga till Myresjöhus fördel att kalkylen har hållt väldigt bra.
 
C_N skrev:
Hej,

Ska bygga hus snart och har fått några offerter med väldigt olika prisbild.

Vad har Ni för uppfattning om snittpriset för att bygga en mellanklassutrustad villa (Kakel, klinkers, bastu, köksö, groventrè, tvättstuga) i 2-plan på ca 160-180kvm? Leverantörerna vi tänkt oss är i Götenehus, Myresjöhus, Rörvikshus, klassen.

Jag undrar över aktuellt (2011) genomsnittspris per kvm för hus + entreprenad för hela projektet ex. platta och markarbeten.

Tack!
Har du kollat med Sävsjö Trähus? Om inte, gör det, du kan få en positiv överraskning. Jag ska bygga i Rönninge och av 10-12 leverantörer står det nu mellan Götenehus och STAB med kraftig övervikt till STAB. (Custom 190kvm tvåplansvilla, 2.70 takhöjd, Miele, råspont i samtliga väggar, bergvärme m.m, m.m.)
 
Allt mellan 15-20k / kvm är rimligt beroende på modell och tillval för de tillverkare du nämner. Hamnar du mot det lägre kvm-priset så har du ett bra pris, förutsatt att verkligen ALLT är inräknat i kalkylen.

Jag bygger ett Eksjöhus på 184 kvm (2-plans) med ett antal tillval på en bit över 100' och har ett kvm-pris på strax under 18k/kvm
 
jbass skrev:
Har du kollat med Sävsjö Trähus? Om inte, gör det, du kan få en positiv överraskning. Jag ska bygga i Rönninge och av 10-12 leverantörer står det nu mellan Götenehus och STAB med kraftig övervikt till STAB. (Custom 190kvm tvåplansvilla, 2.70 takhöjd, Miele, råspont i samtliga väggar, bergvärme m.m, m.m.)
Vad fick du för pris på detta?

/C
 
Inte helt klar med alla tillval, men hamnar nånstans mellan 17-18/m2 inkl. platta på mark.
 
Ingår markarbetena för grunden i era kvm-priser?
 
verobar skrev:
Ingår markarbetena för grunden i era kvm-priser?
Svar ja. Med tomt hamnar jag på 33k men det är en annan historia..
 
timmelstad skrev:
Svar ja. Med tomt hamnar jag på 33k men det är en annan historia..
Ok, nice, då finns det hopp :) Har inte köpt tomt än, men man måste ju luftkalkylera lite på tänkbara objekt. Man vill ju ha så bra som möjligt, men ändå ha råd att bygga hyfsat hus. Och budgeten är ju inte obegränsad...
 
verobar skrev:
Ingår markarbetena för grunden i era kvm-priser?
Inte i mitt fall. Markarbete tillkommer med ca. 350.000, ska i huvudsak fylla upp tomten.
 
jbass skrev:
Inte i mitt fall. Markarbete tillkommer med ca. 350.000, ska i huvudsak fylla upp tomten.
Vad innebär det? Hur mycket arbete får du för pengen s a s? Intresserad eftersom vi tittar på en tomt som kommer innebära mycket markarbete, men jag har svårt att hitta siffror för att göra ens ett mellan tummen och pekfingret belopp.
 
I vårt pris längre upp i denna tråd så har jag räknat in markarbete på ca 450.000kr... Sprängningen var klar när vi köpte annars hade det nog gått på det dubbla..

Vad vi får ut av de 450.000 är såklart grunden, uppfyllnad, kross till vägarna för att maskinerns ska kunna ta sig fram, vändning av befintliga massor, uppbyggnad av tre källarväggar och 300mm siolering i grund. Kan säkert specificera ändå mer men det säger nog inte er så mycket iaf eftersom alla tomter är olika och kräver olika mycket arbete innan gjutning etc.
 
verobar skrev:
Vad innebär det? Hur mycket arbete får du för pengen s a s? Intresserad eftersom vi tittar på en tomt som kommer innebära mycket markarbete, men jag har svårt att hitta siffror för att göra ens ett mellan tummen och pekfingret belopp.
Definiera "mycket markarbete"?
 
Tessan100 skrev:
Vi har precis byggt med Myresjöhus norr om Stockholm. Totalentreprenad. Boyta 152 kvm.

Totl pris enligt offerten inkl. tomt ( som kostade 1,595,000 ) : 4,8 miljoner.

Inget garage i dessa priser, men avgifter för anslutning, bygglov , utvändig målning ( uppskattad kostand på 25,000 :- ), KA , markjobb ( 200,000 ) etc. Så cirka 21000 :- per kvm.

Måste dock säga till Myresjöhus fördel att kalkylen har hållt väldigt bra.
Utvändig målning för 25 000 kr lät väldigt billigt. Utvändig målning brukar väl ligga mellan 80-100 000 kr??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.