timmelstad skrev:
Definiera "mycket markarbete"?
Ja, du det är lite svårt, just därför vill jag gärna veta vad andra har gjort och vad de fått betala för detta. Vi har egentligen två sluttningstomter som vi kan tänka oss just nu. Den ena skulle man behöva spränga bort en "bergknalle" som sticker upp ca tre meter och kanske är 5-7 m i diameter, dessutom behöver man spränga där plattan ska vara, antar jag. Dessa massor kan utan problem läggas på den nedre delen av tomten. Sedan behövs det troligtvis sprängas för V/A ca 40 meter. En väg behöver också byggas på samma plats där V/A skulle gå. TIll detta kommer att man kan behöva flytta dit massor för att utjämna det hela, ev finns det att ta från övre delen av tomten (svårt att bedöma pga snö).
Den andra tomten är det mer att flytta massor, och ev lite sprängning för bakkanten av souterrängvåningen.
Svårt att säga några priser utifrån detta, man måste naturligtvis ta dit en markkonsult för att få en vettig bild. Det jag vill göra är att göra en helt egen bedömning för att se om vi öht kan få in detta in vår kalkyl.
 
Redigerat:
Spontant skulle jag säga att tomt 1 låter betydligt dyrare. Jag letade upp mina fakturor. Jag har fått spränga 77 enheter. Det motsvarar 77 kubik om jag förstått det hela rätt. Det gick på 460kr / enhet ex moms. Det var inte lika högt som din knalle, men ett par meter i bredd. Jag har inte heller haft några problem att använda massorna till väg. Jag behövde också spränga för servis, ca 10-15 meter. Jag har svårt att se att det du skulle behöva spränga skulle röra sig om mindre. Utöver enhetskostnaden tillkommer såklart etableringskostnad (10-15k) samt besiktning av närliggande (10-20k beroende på vad som är närliggande, om något, <50m avstånd) Flytta massor är inte så blodigt, men grävmaskin är i mitt fall 725kr/tim ex moms. Uppackning har jag betalat 260kr/ton ex moms för.

Väg vill jag minnas att jag har hört riktpriset 1000-1500kr/kvm väg (inklusive servis, ex sprängning)

Avslutningsvis, så hade jag inga som helst problem med att få ut en markkille att uppskatta pris på markarbete på en tomt tillsammans med en hustillverkare innan jag hade bestämt mig eller skrivit på något. Det är bara att välja valfri hustillverkare och bestämma tid med en säljare faktiskt.
 
Dyrare = ja, men också betydligt bättre läge...
Tack för tipset med markkille - hade ni köpt tomten då eller åkte de med "på vinst och förlust"?
 
I ena fallet var vi sugna på tomten, och visning hade inte varit ännu, det var inga problem att motivera, ville ju kunna bilda sig en uppfattning om vad det ska kosta om man nu ska köpa tomten liksom.
 
timmelstad skrev:
I ena fallet var vi sugna på tomten, och visning hade inte varit ännu, det var inga problem att motivera, ville ju kunna bilda sig en uppfattning om vad det ska kosta om man nu ska köpa tomten liksom.
OK, stort tack för dina svar och tips!
 
verobar skrev:
Vad innebär det? Hur mycket arbete får du för pengen s a s? Intresserad eftersom vi tittar på en tomt som kommer innebära mycket markarbete, men jag har svårt att hitta siffror för att göra ens ett mellan tummen och pekfingret belopp.
Jag har en ganska starkt sluttande tomt på berg.

Kan relatera till två hustyper, ett Rosvik sluttningshus från Götenehus som har drygt 150kvm byggyta, dvs stor yta berg som måste avverkas. Det andra huset är en tvåplanskåk från Sävsjö - det som vi nu skrivit avtal på.

Kommer inte ihåg mängden berg som skulle bort för sluttningshuset, men uppskattningen för markarbete i produktionskalkylen var 500.000 inkluderat sprängning av rörgrav till VA anslutningspunkt.

Tvåplanshuset kommer vi inte behöva spränga för. Istället ska det fyllas upp med ca 300-350kbm bergkross för grundläggning. Dessutom tillkommer 600kbm mjuka massor för fyllning runtom huset. Eftersom tomten ska höjas så pass kan VA-servisen döljas i de massor som ska skyfflas upp på tomten. Har inte alla siffror till hands just nu, men vill minnas att uppskattningen ligger runt 300.000 inkl. 20h maskintid för grovplanering av tomten.

Plattan för sluttningshuset var betydligt dyrare eftersom den är större och i två plan. Siffrorna ovan gäller endast markarbetet.
 
Svat till Cancellara;
Ja, 25,000 :- för målningen kanske är lite i underkant. Märk dock att detta endast avser färgen. Arbetet får vi stå för själva ( detta står också i offerten ) :)
Sen kan man ju diskutera grundfärg eller icke grundfärg. Men både målare o färghandlare jag har pratat med rekommenderar att man lägger på ny grundfärg. Den grundfärg som huset levereras med är inte mycket att ha , så vi kommer att grundmåla + 2 lager färg ....så här spricker förmodligen kalkylen något!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.