Om jag försöker tolka denhär tråden blir jag lite fundersam om jag missat något väsentligt ???
Tycker det hela verkar konstig helt enkelt, eller är det min lilla hjärna som är förvirrad :-[
Alltså, det är ägaren har hela ansvaret för en gammal anläggning.
En elektriker/elfirma har ansvaret under första?!? året, men sedan övergår ansvaret till anläggningsägaren.
En elektriker/firma som gjort fel kan ställas till svars vid en ev brand, förutsatt att det går att bevisa vilken elektriker/firma som gjort jobbet. I det läget är det bra för firman om det finns en ansvarsförsäkring....
Det är alltså husägaren som har det fulla ansvaret vid i princip alla fall där elfel orsakat en brand.
Att FB nekar ersättning vid sådana skador är väl ändå ytterst ovanligt ?
Elbehörighet är alltså ett krav för att få utföra dessa jobb, men det är inte knutet till något sorts anvsvar som räcker längre än garantitiden ?
För anläggningsägaren spelar det alltså ingen roll om jobbet utförts av behörig elektriker eller någon annan klåpare med "erfoderlig kunskap" när den sk garantitiden gått ut ?
Elbehörighet, är inte det förknippat med något mer än ett bevispå att elektrikern klarat de prov som finns ?
Måste kunskaperna/behörigheten fräschas upp med jämna mellanrum eller är det en "livstidsbehörighet" ?