50 658 läst · 48 svar
51k läst
48 svar
Kvik vs Ikea pris
Det känns orimligt eftersom IKEA har egna fabriker för sina köksstommar.pallekuling2000 skrev:Vad jag har hört så är det exakt samma stommar (o tydligen viss personal) hos epoc kök som ikea hade tidigare innan dom bytte till sitt egna nya system... har klämt o kännt mkt på det o skulle säga att det är väldigt likt ikea på många sätt o fortfarande nära i prisklass. Huruvida det är mkt reklamationer kan jag inte svara på...
Åk o kolla!
Vilken lucka skulle det i så fall vara? Många är ju i lackerad mdf och de bör inte vara mer känsliga än från någon annan leverantör? När det gäller gångjärn så finns det bara några få stora leverantörer som kan leverera de volymer som Ikea behöver, troligtvis Blum eller Hettich. De levererar till i princip alla större köksleverantörer, så är Ikeas gångjärn "rent skräp" så gäller det gångjärnen till alla kök.pvmannen skrev:Om du får ge 62 för ikea så kostar kvik 82 och marbodal 140. Kvik kan vara lite svårmonterat i vissa kombinationsskåp men om du jämför kvik och ikea lådfronter gångjärn etc så är ikea rent skräp å inte jämförbart på någe vis. Svågern har bytat luckor två gånger då dem inte tål att få vattenstänk på sig
Det Pallekuling2000 antagligen menar är att Epoc:s stommar har exakt samma mått som Ikeas gamla kökssystem. Det stämde iaf för 10 år sedan då den enda inbyggnadsmikro som passade i hålet på Epoc-kök var Ikeas mikro. Ikea hade, iaf på den tiden, ett eget mått på hål och inbyggnadsmikro.AndersPS skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 544 inlägg
Kolla nu gärna upp vad du pratar om... 😉Tilt skrev:Vilken lucka skulle det i så fall vara? Många är ju i lackerad mdf och de bör inte vara mer känsliga än från någon annan leverantör? När det gäller gångjärn så finns det bara några få stora leverantörer som kan leverera de volymer som Ikea behöver, troligtvis Blum eller Hettich. De levererar till i princip alla större köksleverantörer, så är Ikeas gångjärn "rent skräp" så gäller det gångjärnen till alla kök.
Blum och Hettich är en sak men sen är det så att de tillverkar inte bara EN sorts gångjärn och EN sorts lådskena.
Det är en jäkla skillnad på dessa ! 😴
"Börjat med" vet jag inte riktigt, de har använt samma beslag så länge jag kan minnas.Paul-Staffanstorp skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medan HTH kör den här varianten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså skruvar genom en bräda.
Renoverare
· Skåne
· 8 544 inlägg
Ok... ja de infästningarna räknar jag inte till justerbara såsom HTH Forum har där man kan justera på ett helt annat sätt med justerskruvar.
Detta räknas mer som en infästning anser jag och den de kör nu med skena där är det helt kört att justera någonting. 😉
Tycker det är snyggare med små skruvar snyggt satta i skåpet än klumpiga plastkåpor för att dölja.
Detta räknas mer som en infästning anser jag och den de kör nu med skena där är det helt kört att justera någonting. 😉
Tycker det är snyggare med små skruvar snyggt satta i skåpet än klumpiga plastkåpor för att dölja.
Men ska vi vara ärliga är det någon som störs av dessa plastkåpor eller överhuvud taget tänker på dem i överskåpen då de absolut inte kan ses i underskåp? Känns som vi nu hamnar lite på ytterligheter utifrån att man gillar eller inte gillar vissa fabrikat. Kan inte se det som kvalitetsförsämrande utifrån trådens syftePaul-Staffanstorp skrev:
Redigerat:
Luckorna var flera mm tunnare än kvik och dem var raka. Kvik har rundad framkant och därför skarven på folien på baksidan. Folien släppte mitt på luckorna om dem utsattes för fukt, känndes som materialet i luckorna var porösare/ mjukare. Luckorna skulle utgå och dem köpte en uppsättning nya ifall det skulle behövas, om dem skulle köpt andra luckor hade stommarna inte passat. Gångjärnen är det tunnare plåt i nu jämfört med för några år sedan, hänger man lite på luckan så kröks det. Så var det när jag bytade kök, allt kan ha ändrats sen dess iförsig
Renoverare
· Skåne
· 8 544 inlägg
Störst absolut inte av dem men inte heller av synliga små skruvar som är snyggt placerade menar jag 😉AndersS skrev:Men ska vi vara ärliga är det någon som störs av dessa plastkåpor eller överhuvud taget tänker på dem i överskåpen då de absolut inte kan ses i underskåp? Känns som vi nu hamnar lite på ytterligheter utifrån att man gillar eller inte gillar vissa fabrikat. Kan inte se det som kvalitetsförsämrande utifrån trådens syfte
Jo, saker och ting kan givetvis vara mer eller mindre justerbara. Men oavsett vad man kallar IKEAs infästningsbeslag, så är de oändligt mycket mer justerbara än HTHs obefintliga beslag.Paul-Staffanstorp skrev:Ok... ja de infästningarna räknar jag inte till justerbara såsom HTH Forum har där man kan justera på ett helt annat sätt med justerskruvar.
Den största fördelen är ändå när man monterar skåpen. Man drar i skruvarna nästan ända in. Sedan är det bara att haka på skåpet. Dra åt skruvarna lite till, så kan man rucka på skåpet tills det sitter rätt. Sedan drar man i skruvarna helt. (Det är också rätt enkelt att justera även i djupled, genom att peta in distanser bakom beslagen.) Den här operationen klarar även av en ensam person, och är enkel även för en ovan köksmonterare.
Med HTHs metod måste man på något sätt fixera skåpet exakt där det ska vara och hålla det där medan man skruvar fast det. Svårt att klara på egen hand. Svårt över huvud taget.
Jag har sett att vissa professionella köksmontörer har som en justerbar vagn som de ställer skåpen på. Sedan rullar de skåpet på plats och finjusterar genom att höja och sänka vagnen. Har man en sån är det säkert lätt och rationellt. Men det har väl de flesta hempulare inte.
Renoverare
· Skåne
· 8 544 inlägg
Du har en poäng där om nu Ikea har kvar dessa gamla upphängningsbeslagen och inte bara skenkonstruktionen för den är betydligt svårare att justera.andersmc skrev:Jo, saker och ting kan givetvis vara mer eller mindre justerbara. Men oavsett vad man kallar IKEAs infästningsbeslag, så är de oändligt mycket mer justerbara än HTHs obefintliga beslag.
Den största fördelen är ändå när man monterar skåpen. Man drar i skruvarna nästan ända in. Sedan är det bara att haka på skåpet. Dra åt skruvarna lite till, så kan man rucka på skåpet tills det sitter rätt. Sedan drar man i skruvarna helt. (Det är också rätt enkelt att justera även i djupled, genom att peta in distanser bakom beslagen.) Den här operationen klarar även av en ensam person, och är enkel även för en ovan köksmonterare.
Med HTHs metod måste man på något sätt fixera skåpet exakt där det ska vara och hålla det där medan man skruvar fast det. Svårt att klara på egen hand. Svårt över huvud taget.
Jag har sett att vissa professionella köksmontörer har som en justerbar vagn som de ställer skåpen på. Sedan rullar de skåpet på plats och finjusterar genom att höja och sänka vagnen. Har man en sån är det säkert lätt och rationellt. Men det har väl de flesta hempulare inte.
Jag har bara ett par enkla stativ att sätta på bänkskåpen med en rätstock mellan så man kan sätta upp ex antal skåp och dra ihop med varandra innan man fäster i väggen.
Har precis satt in ett IKEA kök i vårt första hur och måste säga att jag är imponerad! Inte bara fick vi mycket för pengarna, det känns dessutom som bra kvalité. Självklart var vi runt hos ett par andra kökstillverkare och visst erbjöd vissa av dem intressanta lösningar men det var alltid något som stod i vägen.
Det som IKEA gjort bra är att man själv kan designa sitt kök, de flesta andra tillverkare kräver att man ska sitta med dem och designa vilket tar en väldig tid. Dessutom ändrade vi en hel del under längre tid på vårt kök vilket hade varit omständligt om vi inte hade kunnat prova oss till det själva i programmet.
Något man inte ska underskatta är IKEAS´s kundhantering, jag känner inte till något företag som är bättre! Det har varit allt från genomgång, beställningar, förändringar, råd, hjälp med montering, garanti o.s.v.
Vi valde faktiskt även att köpa större delen av vitvarorna från IKEA då man fick 5 års garanti för mindre summa än vad likvärdiga kostade hos elektronikkedjorna(jo vi begärde in offerter från de flesta).
Nu låter det såklart som att jag jobbar på IKEA och det gör jag inte.
Slutligen handlar valet om vem som kan leverera det kök som plockar hem flest poäng hos just dig. Har du ett kök som kanske inte är helt rakt, då kan det vara läge och kontrollera hur skåpen monteras, kanske någon av tillverkarna erbjuder bättre lösningar här. Jag kan ju säga att vi hade lite problem att få allt 100% rakt men det kan bero på att jag limmade(och skruvade) ihop skåpen (fråga mig inte varför ).
Det som IKEA gjort bra är att man själv kan designa sitt kök, de flesta andra tillverkare kräver att man ska sitta med dem och designa vilket tar en väldig tid. Dessutom ändrade vi en hel del under längre tid på vårt kök vilket hade varit omständligt om vi inte hade kunnat prova oss till det själva i programmet.
Något man inte ska underskatta är IKEAS´s kundhantering, jag känner inte till något företag som är bättre! Det har varit allt från genomgång, beställningar, förändringar, råd, hjälp med montering, garanti o.s.v.
Vi valde faktiskt även att köpa större delen av vitvarorna från IKEA då man fick 5 års garanti för mindre summa än vad likvärdiga kostade hos elektronikkedjorna(jo vi begärde in offerter från de flesta).
Nu låter det såklart som att jag jobbar på IKEA och det gör jag inte.
Slutligen handlar valet om vem som kan leverera det kök som plockar hem flest poäng hos just dig. Har du ett kök som kanske inte är helt rakt, då kan det vara läge och kontrollera hur skåpen monteras, kanske någon av tillverkarna erbjuder bättre lösningar här. Jag kan ju säga att vi hade lite problem att få allt 100% rakt men det kan bero på att jag limmade(och skruvade) ihop skåpen (fråga mig inte varför ).
Om inte hth ändrat nyligen, så sätter man en trälist först på väggen och en trälist sitter i skåpet. Men justeringen är obefintlig, fick sätta distanser i mellan för det skulle bli någorlunda. Har betongväggar så betydligt jobbigare att sätta skruv genom bara igenom skåpen (som vissa gör på hth skåpen).andersmc skrev:Jo, saker och ting kan givetvis vara mer eller mindre justerbara. Men oavsett vad man kallar IKEAs infästningsbeslag, så är de oändligt mycket mer justerbara än HTHs obefintliga beslag.
Renoverare
· Skåne
· 8 544 inlägg
Helt korrekt har de en medföljande trälist så man kan få helt dold infästning men ska sanningen fram är det precis som du skriver inte riktigt lätt att få till det med dem så själv monterar jag hellre dem med skruv rakt genom den ribban som sitter i skåpen då jag inte tycker det stör med snygga skruvar som sitter snyggt i skåpen och så fästes de flesta skåp upp trots allt.Broken arrow skrev:Om inte hth ändrat nyligen, så sätter man en trälist först på väggen och en trälist sitter i skåpet. Men justeringen är obefintlig, fick sätta distanser i mellan för det skulle bli någorlunda. Har betongväggar så betydligt jobbigare att sätta skruv genom bara igenom skåpen (som vissa gör på hth skåpen).