Hej!

Vi har stött på problem efter vårt husköp som vi fick tillträde till 3e januari i år.
Till huset hör en stor loge om ca 400m2 som är full med diverse saker som förre ägaren lämnat, bla mopeddelar, äldre motorcykel, opel kadett äldre, massa lasbilsskrot, högtryckstvätt av industrityp och diverse annat skrot.
Huset är köpt via länsfast som mäklare och säljaren lovade att hämta sakerna samma vecka som vi flyttade in.
Han dök aldrig upp, efter en månad messa jag och fråga om han hade en plan, inget svar, messade igen en vecka senare, fick svar 4 dagar efter med "kommer till helgen", dök aldrig upp.
Så för 4v sedan skickade jag ett mail efter mäklarens rekommendation om att nyttja köpekontraktets "klausul" om att efter 10 dagar efter skriftlig uppmaning tillfaller egendomen oss som köpare om den inte hämtas.
Jag tom skickade ett sms och påminde han efter 5 dagar om att "du har väl sett mailet antar jag?" men utan respons. I torsdags skickade jag ett sista sms och sa att efter helgen börjar jag städa ur sakerna och gör mig av med dessa men inget svar och han dök heller inte upp på gården.
Min fundering är väl rent krasst, hur tungt väger ett köpekontrakt som har den klausulen om 10 dagar efter skriftlig uppmaning rent juridiskt? Kontraktet är undertecknat av oss alla parter. Kan han fortfarande komma om ett halvår och hävda att han ska ha sina saker trots kontraktet och göra en anmälan mot oss etc?
Känns som att jag verkligen bjudit till och haft nog med överseende nu.

Kontraktet håller troligen. Det som möjligen kan vara en hake, är om något det hela tillhör någon annan, en av hans kompisar. Även då skulle jag tro att ni är säkra. Det borde i så fall bli ett problem mellan honom och hans kompis, att han "avyttrat" kompisens prylar.

tommib
Hoppas att du kan få ut ersättning från säljaren också för din tid att städa upp hans skräp.

Frågan är om SMS och mail räknas som 'skriftlig uppmaning'? Det bästa brukar vara att skicka ett rekommenderat brev. Då är man iallafall säker på att/när vederbörande har hämtat ut det och har ett juridiskt hållbart datum att utgå ifrån.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan är om SMS och mail räknas som 'skriftlig uppmaning'? Det bästa brukar vara att skicka ett rekommenderat brev. Då är man iallafall säker på att/när vederbörande har hämtat ut det och har ett juridiskt hållbart datum att utgå ifrån.
Jag frågade faktiskt mäklaren hur jag skulle skicka detta brev, enligt hon var ett mail fullt tillräckligt.
Jag tänker ju att även om jag skickar ett rek brev så håller de ju inte rent juridiskt egentligen då ingen vet vad jag skrivit i paketet jag skickat till säljaren, rent krasst kan jag lika gärna ha skrivit god jul i det så att säga.
Ett mail ligger ju kvar som skickat och datumen finns osv så de torde egentligen vara ännu bättre. Jag har ju tom påminnt honom om att jag skickat detta mail för att kolla om han läst det.

Har bilen en registrerad ägare är det troligen en process i sig, om ni/du vill ta över ägandet...

Hur som helst, kör inte sakerna på tippen! Det kan finnas rätt stora värden i gamla fordon, och även folk som köper upp liknande lador/dödsbon etc. för att sälja på tradera osv.

Rek, har en nackdel. Strulputtar hämtar av princip aldrig ut rek, de innehåller bara obehagligheter.

Därmed så finns det bevis för att mottagaren inte läst brevet.

Skickar man det med vanlig post, så anses postgången så säker (på allvar??, postnord) att en mottagare anses ha läst brevet inom X dagar efter postning.

Jag vet att i vissa sammanhang räknar man vanligt brev som juridiskt levererat efter viss tid.

Tänk på att det som du betecknar som skräp kan ha högt samlarvärde för andra. Speciellt hajade jag till vid gamla mopeddelar, äldre Kadett mm.
Snälla, skrota inte!

Brukar det inte stå i standardavtalet att allt som finns kvar vid tillträdet tillfaller köparen. Just för att slippa den här typen av osäkerhet.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Sälj grejerna du.

Givetvis kastar jag inget av värde, med skräp menar jag just skräp annars är tanken att sälja av sakerna för att finansiera den fakturan vi fick på värmepannan som vi fick åtgärda första veckan trots att den sades fungera helt korrekt, fakturan slutade på 13.000:- så de vore smutt att få tillbaka den oberäknade kostnaden :)
Jag är själv en hamster som spar allt av värde så jag har rätt bra koll på vad som är värt pengar och inte av det som finns men som sagt är bilen ett problem iom att den står reggad på säljaren, kanske även motorcykeln, dock sitter inga regplåtar på den.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
harry73
Kolla med transportstyrelsen om den kan skrivas på ditt namn eftersom du har köpekontrakt som säger att den är din.

harry73 harry73 skrev:
Kolla med transportstyrelsen om den kan skrivas på ditt namn eftersom du har köpekontrakt som säger att den är din.
Jag undrar om det verkligen fungerar så? I teorin kan ju någon främmande person parkera sin bil på din tomt, och du får inte röra den. Har sett ett par trådar på mer motorinriktade forum om just detta ..

harry73
Jag undrar också om det fungerar så, men om nu bilen är säljarens, har ts ett påskriven kontrakt som säger att bilen tillfaller honom efter 10 dagar och skriven påminnelse. Så jag skulle i alla fall ställa frågan.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Krilleman
Man säljer ju självklart bil/mc i delar (om man orkar dvs) Det kan ofta inbringa mer i värde om man har tiden för det och prylarna är åtråvärda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.