jag köpte en hög saker på en auktion och fick med en sån,ser exakt ut som black n decker,fårlåt,de walt var det visst ;)

den gick i ca en timme,sen var den slut,nu ligger den på återvinnings stationen....

spar pengar eller köp en beg gst 85

Jo men den är ju snygg. Jag har haft min Bosch i 35 år, och är så dj..la less på`n
när jag ser de gula ;D
Tvivlar på att den kan va så dålig.

Köpte en B&D (modell??) för 1000 kr för ett par år sedan. Total värdelös sågar snett och blir inte vinkelrätt, duger till material tunnare än 5mm, helt bortkastade pengar. Lånar numera en Atlas Copco sticksåg från jobbet, skär som smör i solsken oavsett tjocklek. Helt underbar.

Jag tycker det är lite märkligt att det alltid är just GST85 som kommer upp som tips när det gäller sticksågar...?

Det är visserligen en kanonsåg (har haft en själv) Boschs nya sågar, t.ex. 135CE som jag har nu, är MINST lika bra..

Det vore kul om någon kunde förklara varför man skall välja en GST85 före en GST135, förutom priset då...

Förmodar att Boschen var bland de första på marknaden med sågen där man håller runt "kroppen". Dom tidigare "höghusen" var lite vingliga.

Har fått låna en sådan som den däringa BestTools-stickisen i ett år nu men den används inte. Den har en pendling som är helkass jämfört med min gamla Bosch GST-60 PE (föregångaren till GST 85), klumpig, kärvande knapp o s v...

Trots att den ser ut som en proffssåg så är den långt därifrån.

Mitt val idag om jag hade behövt köpa en ny men det lär dröja *s* hade blivit en Bosch igen, GST 85 eller GST 135. Eftersom jag är van vid 85'an så är den nummer ett för mig men visst är 135 mycket trevlig. Känns dock lite som att 85'an är en stridsvagn och 135'an gör sig bäst på finliret.

/Kent

4341fct_l.jpg är såg som inte går av för hackor iaf.
Använder även denna 423119_DC330KA_1.jpg
Skön att ha när det inte e så förbannat noga, utan man bara behöver en sticksåg helt enkelt.

sville skrev:
[bild] är såg som inte går av för hackor iaf.
Använder även denna [bild]
Skön att ha när det inte e så förbannat noga, utan man bara behöver en sticksåg helt enkelt.

Den där dewalten såg grym ut.. :)

Först kommer GST85 sedan GST85 därefter GST85 och slutligen GST85

Har haft diverse sågar innan GST85. kan bara varmt rkomendera denna stridsvagn som sågar som du vill och aldrig "far i väg"

Har en bekant som jobbar hos en av Sveriges större båtvarv (mycket träarbete) och där valde snickarna 85:an när de fick välja nya sågar.

Som sagt, GST85 ÄR en kanonsåg...

Men det argumentet att man aldrig provat någon bättre såg gör ju inte sågen bäst..

Anledningen till varför jag undrade varför det alltid är den som rekommenderas är att jag själv haft en sådan, men att jag nu har en GST135, och jag kan inte se på vilket sätt 85:an skulle vara bättre..???

Märk väl, båda är kanonsågar...

EDIT. Här är en jämförelse, enda fördelen för 85:an som jag kan se är att den är lite lättare...
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...anguage=sv-SE&division=gw&division=gw

Wodie skrev:
[quote author=sville link=1141611693/0#7 date=1141663440][bild] är såg som inte går av för hackor iaf.
Använder även denna [bild]

Den där dewalten såg grym ut.. :)[/quote]

Den e grymm oxå, framför allt för att vara en batterimaskin.
Stark och snabb, dock blir ju tyngden något högre än med makitan.
Makitan har en annan finess som jag inte vet om andra sågar har, nämligen en lysdiod som lyser perfekt där snittet hamnar. Man lutar ju sig för det mesta över maskinen och dämpar lyset, då kommer den väl till pass.

Styx skrev:
Som sagt, GST85 ÄR en kanonsåg...

Men det argumentet att man aldrig provat någon bättre såg gör ju inte sågen bäst..

Anledningen till varför jag undrade varför det alltid är den som rekommenderas är att jag själv haft en sådan, men att jag nu har en GST135, och jag kan inte se på vilket sätt 85:an skulle vara bättre..???

Märk väl, båda är kanonsågar...

EDIT. Här är en jämförelse, enda fördelen för 85:an som jag kan se är att den är lite lättare...
[länk]
Jag brukar också rekommendera 85:an. Det finns faktiskt en fördel med 85:an, framför 135:an, Triton osv, och det är att man kan få en av marknadens bästa (och det är ju alla överens om) stickisar för en peng som ibland kan ramla ned åt 1500 kr. Den har helt enkelt en pris/prestanda relation som är helt outstanding!

Jag håller med om att priset är lägre för GST85, men i de flesta andra trådar jag läst här på forumet har ju priset hamnat lååångt ner på listan när det gäller anledningen att rekommendera maskiner, det är därför jag fortfarande inte förstår varför GST85 jämt nämns..

En förklaring kan vara att många äger en sådan och är extremt nöjda med den, men jag skulle vilja höra någon som kört både 135 och 85 och fortfarande rekommenderar 85:an - och i så fall varför..

Förresten finns 135 att köpa för 2.100 ca. i en butik i Mönsterås (de behöver väl ingen mer reklam :) )

Skulle jag skaffa en stickis idag, skulle det bli en Festool Triton. De extra sidostöden är en god idé för vinkelräta snitt. Jag måste bara slita ut min 85:a först...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.