11 048 läst · 46 svar
11k läst
46 svar
Kvällspanik bjälklaget böjer ned sig
Jag ser att både regeln som golvbjälkarna är fästa mot har sprickbildningar såsom vissa golvbjälkar.
Är det också inte lite klent med skruv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Är det också inte lite klent med skruv?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Iof sig är 5m ganska lång spännvidd men gipshögen ska inte trycka ner balken så pass mycket, då är balken feldimensioneraf. Dock böjer de alltid ner något och om gipsbeklädnaden kring balken är fixerad i balken kommer denna spricka för minsta nedböjning. Det ser ut som en spricka i beklädnaden?
Balken tar hand om lasten som hamnar på balken. Om det skulle bli rörelser i infästningarna på väg till balken kan inte balken göra nått åt.
Balken tar hand om lasten som hamnar på balken. Om det skulle bli rörelser i infästningarna på väg till balken kan inte balken göra nått åt.
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
På jobbet skyddsstämpar vi gipsbuntar tom med betongbjälklag. Statiska laster är inte att leka med. I ett träbjälklag skulle jag verkligen bedöma detta som normalt framförallt efter du placerat bunten i en känslig punkt också. Hade det varit vid en bärande vägg hade det säkert gått bra.
Men som sagt, alltid stämp under stora punktlaster.
Men som sagt, alltid stämp under stora punktlaster.
Jag undrar också hur regeln är fäst i stålbalken? Om den bara ligger parallellt med balken på samma upplägg utan att vara fäst i stålbalken någonstans så känns det spontant som att det borde bli för klent. Alldeles för lite skruv i balkskorna är det också.
Jo precis, nu är det cc60 mellan golvbjälkarna men jag ser ingen skruv alls i hela träregeln som balkskorna är fäst i. Det ska vara att skruvarna sitter bakom balkskorna då men svikten och bilden vid altandörren som visar hur glest isär de ligger talar emot det.
Logga in
Skapa konto
In med domkraften , lyft så bjälklaget blir rakt utan nedböjning, stämpa upp med en regel i taket och en på golvet och lite reglar därimellan , allt ska vara under din packe med gips så klarar du dig. Det med att beräkna hållfastigheten, bry dig inte stämpen tar kraften och bjälklaget håller för det som det beräknat för när gipsen är borta.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Som du säger talar glipan för att kanske inte infästningen av bjälklaget i väggen är korrekt utförd enl. ritning. Öppnar sig klippan när du står o sviktar? Kom bjälklaget i moduler också? Isf är det svårt att dölja infästningen bakom balkskorna. Antalet ankarskruv i balkskorna följer ritning och 8 skruv är nog för den last som kommer av golvregeln. Du bör kräva att tillverkaren kommer och tittar på detta samt skickar över en beräkning på balken.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Gör inga egna hittepågrejer innan tillverkaren tittat på ditt problem. Åtgärda det är enkelt men inte din uppgift och kostnad om det inte är rätt utfört.
Glipan blir större när jag "gungar" på golvbjälkarna. Tom när min 59kg sambo gör det.B bossespecial skrev:Som du säger talar glipan för att kanske inte infästningen av bjälklaget i väggen är korrekt utförd enl. ritning. Öppnar sig klippan när du står o sviktar? Kom bjälklaget i moduler också? Isf är det svårt att dölja infästningen bakom balkskorna. Antalet ankarskruv i balkskorna följer ritning och 8 skruv är nog för den last som kommer av golvregeln. Du bör kräva att tillverkaren kommer och tittar på detta samt skickar över en beräkning på balken.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det är säkerligen en kombination av infästning och stålbalk. Du får se vad tillverkaren säger om lämplig åtgärd. Blev nedböjningen i taket mindre förresten när du plocka bort gipshögen? Om det vore stålbalken som var problemet borde den åkt upp igen efter du tog bort högen.