W
D doubleH skrev:
JULAs rörkrökare funkar helt OK. Köpte en när det var dags att dra nya rör i sommarstugan. Den här dragningen hade tex varit svår att lösa snyggt med kopplingar...
En bra rörkap är också ett måste!

[bild]
De där s-bockarna ser inte ut att linjera med varandra som det ser ut på den bilden i alla fall. En och en ser de säkert bra ut men inte när rören går i par. Kollar man ovanifrån ska man bara se ett rör annars är det bara att bocka om tills det lirar.

Inget dåligt försök dock. Ser ju inte bedrövligt ut. Men djävulen sitter i detaljerna.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Står nu och ska kapa röret så att det passar in i blandaren. Går verkligen röret bara in 7 mm i blandaren eller ska det vara någonting annat än en klämringskoppling där? :thinking:

Duschblandare på kakelvägg med röda laserlinjer och osäker rörinstallationssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenkran med öppet anslutningsrör och en speglande yta, synlig mätsnöre och installationsdetaljer.
Skapa konto

Råkar du oxå ha koll på frågan innan? ☺️

Rickard.
Man brukar använda halvkopplingar.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Man brukar använda halvkopplingar.
Ah, tack! Gissar att den bygger lite men vad tror du om jag kapar röret ca 3 mm kortare än att den tar i blandaren, lyckas jag få dit halvkopplingen då?

Känns bökigt om jag sedan behöver kapa 2 mm till... ☺️

• Gilla
lenovo
  • Laddar…
Rickard.
Finns väldigt många olika halvkopplingar så du bör nog antingen bestämma i förväg och läsa monteringsbeskrivningen eller helt enkelt köpa först.

Rickard.
Nu när jag smält ditt inlägg så kan jag säga att din lösning inte kommer bli bra (om jag förstår dig rätt). Vanliga halvkopplingar kräver att röret ska gå förbi packningsytan för att täta.

Men välj en märkes halvkoppling så finns det bra dokumentation som förklarar bättre än jag.

Redigerat:
Eftersom Bauhaus är det stället som finns öppet nu åkte jag dit och bad om en halvkoppling. Kommer hem med detta. Nån som kan svara på om detta funkar för att ansluta en blandare?

Metallisk halvkoppling och packningar på ett bord, avsedd för VVS-installation.
Skapa konto

Det ska vara en klämring också. Borde det inte vara en kona på muttern istället för den där skarpa kanten?

Rickard.
useless useless skrev:
Det ska vara en klämring också. Borde det inte vara en kona på muttern?
Nej fjädern låser röret och packningen tätar ;)
Finns halvkopplingar med kona mer lik en klämringskoppling men pipefix har funits länge och fungerar.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En amatör är ingen klåpare ifall han misslyckas. Det överbetalda "proffset" däremot...
kröka på!
Skillnaden mellan ett proffs och en amatör är, att proffset har misslyckat fler gånger än amatören har försökt!
Japanskt ordspråk.

• Gilla
spånhyvel och 3 till
  • Laddar…
W
Kapa röret 2mm under anslutningen (om du har 15 mm rör) och sätt en vatette halvkoppling.

Kapa röret så att det går in en bit i anslutningen om röret är 12mm.

Så, nu (hoppas jag det är klart!
Tusen tack alla för hjälpen. Detta hade kostat mig att ta ut sakkunnig om ni inte fanns :strong::D(y)

Nyinstallerad dusch med rördragning längs kaklade väggar och golvbrunn i en duschhörna.
Skapa konto

• Gilla
Augen81 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.