2 389 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Kunnig på ARCU radiatorventil?
Ersättningsventil,
Rotboken, sida 32,
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
Rotboken, sida 32,
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
Jo men TS vill ju slippa att tappa ner systemet och då är min erfarenhet att det går att motionera loss ventilen.Demmpa skrev:
(ersättningsventiler finns det ett flertal av men det medför då en nedtappning)
Pinnen rör sig lätt mha tång. Men den parkerar i nedtryckt läge vilket får mig att tro att den på nått sätt har förbindning till ventilkäglan som fastnat i stängt läge. De övriga fungerande ventilerna har pinnen uttryckt och återfjädrar vid tryck på den.
Jo och om du då motionera försiktigt med en tång så kan det ge med sig. Sen att den synliga pinnen är rejält dränkt med 556 i ditt fall, du får då sakta men säkert ner 556 i ventilhuset som kan få ventilen att lossna.Göran Söderman skrev:
Påminner om en gammal Honeywell-ventil.
HejP paralun skrev:
Som tidigare nämnt skall inte gummidetaljer i vs-system smörjas med petroleumbaserade smörjmedel ! . Smörjmedel skall vara siliconbaserade. Det är därför armaturfett eller siliconolja skall användas.
Att ge en rekommendation att använda tex wd40 kan ju leda till ännu större problem om mottagaren för rådet i ”förebyggande syfte” smörjer fungerade ventiler som skadas av detta.
Använd rätt produkt för rätt användningsområde och byt ut trasiga ventiler när det behövs så kommer systemet fungera som det ska.
/ Björkskär
Jag håller inte med eftersom det handlar om ett mer akut problem och att undvika en nedtappning av systemet.B Björkskär skrev:Hej
Som tidigare nämnt skall inte gummidetaljer i vs-system smörjas med petroleumbaserade smörjmedel ! . Smörjmedel skall vara siliconbaserade. Det är därför armaturfett eller siliconolja skall användas.
Att ge en rekommendation att använda tex wd40 kan ju leda till ännu större problem om mottagaren för rådet i ”förebyggande syfte” smörjer fungerade ventiler som skadas av detta.
Använd rätt produkt för rätt användningsområde och byt ut trasiga ventiler när det behövs så kommer systemet fungera som det ska.
/ Björkskär
(plus har man tummen mitt i näven så får man anlita en dyr rörmokare för ventilbyte)
Liknande trådar
-
Riva ut inredd källare (okunnig ny husägare)
Byggmaterial & Byggteknik -
Södermanland - söker kunnig på sprickor i väggar (inne)och ev sättning
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Någon kunnig plattsättare?
Badrum -
Vad skulle ni kunniga säga om denna konstruktion ?
Fritidshus -
Hjälp av kunnig att komma på design
Utbyggnad och tillbyggnad