Eh, jag glömde såklart att vi skall ha en braskamin (Contura 460) oxå.
(Numera tillagt ovan)


Materialleveransen från Kungshus ligger på 1,9 MSEK, vi har gjort tillval för sisådär 700 KSEK... Men så är det ju oxå en hel del prylar.
 
YMCA, när är det beräknat att det ska vara inflyttningsklart? Hur lång tid har det då tagit från bygglov till färdigt hus?
 
Inflytt bilr det i februari 2007, då har det väl tagit ungefär 10-11 månader sen bygglovet. Det man skall tänka på är att processen startar långt innan bygglovet, man måste ju bestämma vissa saker innan hustillverkaren kan ta fram bygglovshandlingar. Vi började diskutera vårt hus med säljaren redan våren 2005, räknar man från detta så kommer det att ta drygt 20 månader. Att tänka på är väl att vi har ändrat nästan allt för att få huset precis som vi vill. Vid ett tillfälle sa säljaren: "Ska ni inte välja andra innerdörrar också, då kommer ingenting vara standard...".

Jag skall försöka att fixa lite bilder till imorgon. Stomresningen är färdig nu, taktegel och plåtar är snart på plats.
 
Här kommer en bild på bygget:
 
  • image001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å så en till:
 
  • image002_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser jättefint ut! Vi är inne på att bygga ett Kungsgården så småningom. Hur stort är ert garage? Hur löste ni det med förrådsutrymmen inomhus, har ni gjort några ändringar där? Är ni nöjda med entreprenörerna?
 
Garaget är 6x8 meter utvändigt och har 145 mm isolering i väggar och 300 mm i taket.

Huset är förlängt 1,2 meter och därmed har vi utgått ifrån Kungsgårdens planlösning och gjort några en hel del modifieringar. Dessutom så är bergvärmepumpen mm placerad i garaget så det har blivit mer plats i tvättstugen.

Angående markentreprenören så allt fungerat bra, fast man blir ju lite orolig när grunden blir klar 2 dagar innan stomresning. Förseningarna berodde dock inte på entreprenören utan på Kungshus och Hudding kommun som gjorde att byggsamrådet blev fördröjt. Total byggtid för grunden blev 3 veckor! Och då inkluderar detta 400 kubikmeter sprängning.

Entreprenören som bygger själva huset har ju bara utfört stomresningen ännu så jag får nog återkomma med en utvärdering senare. Hittills har dock allt fungerat bra.

 
Skulle man kunna få se planlösningen? Du får gärna mejla mig den om du inte vill lägga ut den, skicka isåfall ett PM så får du adressen. Vi har ju som sagt tittat på Kungsgården och skulle gärna vilja få lite nya ideér på ändringar man kan göra.
 
Jag kan nog lägga ut den, måsta bara få tag i den digitala orginalversionen som jag själv har ritat... Kungshus ritningar får man ju inte dela med sig av hur som helst pga copyright mm.

Planlösningarna har jag själv ritat med utgångspunkt från husen Kungsholm, Kungsgården och Holmersund. Skall leta lite i helgen å se om jag hittar något som jag kan dela med mig av.
 
Här kommer övervåningen... En egenritad version som har ursprungsmått från Kungsgården.

Notera att vi har utgått ifrån Kungsholm och förlängt huskroppen 1,2 meter.
 
  • Bottenplan-liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detsamma gäller för övervåningen.
 
  • verplan-liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer dessutom en egen ritning på hur vi vill att köket skall bli... Får återkomma om ett par månader, så får ni se hur det verkligen blev.
 
  • Kk-liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra idé att minska arbetsrummet till fördel för köket. Är det meny köksluckor ni ska ha? Når köksskåpen ända upp till taket när det är 2,70 i takhöjd? Har tänkt mig menys takanslutning och då vill man ju att den ska sitta direkt mot taket. Kan man använda vinden som förråd om man lägger spånt där? Skjutdörrarna mellan kök och v-dagsrum är de i trä? Ingår de som standard?
 
Ja, det är meny köksluckor, vi har dubbla överskåp för att få det hela ända upp till tak. det undre är 85 cm höga och ovanpå är det ett 29 cm höga... Då blir det ca 10 cm till tak (2,70 i takhöjd. Vi kommer att ha takanslutning med den vanliga taklisten överst (Kungsahus standard).

Det går ju att komma upp på vinden men då vi har ryggåstak i allrummet på ÖV så blir det ju inte så mycket kvar. Det är ca 1,50 till nock när isoleringen är på plats tror jag. Kan kan väl ha lite grejer där men det är ju ganska så trångt.

Skjutdörrarna är tillval, själva dörrarna är två st standarddörrar som är monterade i en gigantisk kasett. Den är ganska så dyr men vi ville ha en öppen lösning med möjlighet att stänga in till köket.
 
Ok. Vad är det för skjutdörrar som är standard?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.