2 357 läst · 35 svar
2k läst
35 svar
Kundtjänst instruerade avfrostning och det blev vattenskada, vad göra?
Jag har en 18 år gammal Electrolux kylskåp modell ERE3500X. I år har skåpet börjat bilda is väldigt snabbt. Till slut höll det bara max en månad innan det blev en så stor iskaka på bakväggen att grönsakslådan fastnade.
Jag hade hört att packningen runt dörren kan vara dålig och behöver bytas ut.
Jag kontaktade Electrolux kundtjänst angående kraftig isbildning, men fick istället rådet att göra en 48 timmars avfrostning för att se om det blir bättre. Detta skulle jag göra även innan jag beställer en tekniker hem.
Jag har tidigare frostat av snabbt med hjälp av heta vattenkastruller och tagit loss allt is så fort det släpper. Kundtjänst sa att det inte räcker och att jag måste vänta 48h. Men efter 2 dagar upptäckte jag att parketten under kylskåpet hade korvat sig. Då såg jag att det fanns en liten skål under kylskåpet som var överfull med vatten, och det hade runnit vatten ner på parketten.
Kundtjänst nämnde inget om detta, att det finns en risk för läckage med avfrostning. Jag hittade ingenting beskrivet i kylskåpets manual, det står bara att man inte behöver frosta av alls.
Har googlat massor efter detta och tydligen skall vattnet avdunsta från skålen av sig själv. Men hur kan en sådan lite skål på max 2dl klara av en avfrostning.
När jag kontaktade kundtjänst igen då svarade han bara "Vad tråkigt för dig, boka en tekniker och kontakta ditt försäkringsbolag".
Har någon annan erfarit samma sak, och hur har ni löst problemen?
Jag kontaktade Electrolux kundtjänst angående kraftig isbildning, men fick istället rådet att göra en 48 timmars avfrostning för att se om det blir bättre. Detta skulle jag göra även innan jag beställer en tekniker hem.
Jag har tidigare frostat av snabbt med hjälp av heta vattenkastruller och tagit loss allt is så fort det släpper. Kundtjänst sa att det inte räcker och att jag måste vänta 48h. Men efter 2 dagar upptäckte jag att parketten under kylskåpet hade korvat sig. Då såg jag att det fanns en liten skål under kylskåpet som var överfull med vatten, och det hade runnit vatten ner på parketten.
Kundtjänst nämnde inget om detta, att det finns en risk för läckage med avfrostning. Jag hittade ingenting beskrivet i kylskåpets manual, det står bara att man inte behöver frosta av alls.
Har googlat massor efter detta och tydligen skall vattnet avdunsta från skålen av sig själv. Men hur kan en sådan lite skål på max 2dl klara av en avfrostning.
När jag kontaktade kundtjänst igen då svarade han bara "Vad tråkigt för dig, boka en tekniker och kontakta ditt försäkringsbolag".
Medlem
· Sverige
· 5 341 inlägg
När jag avfrostar min gamla Husqvarna självavfrostande frys under typ ett dygn (kanske varannat år numera) så blir det ca 1,5 liter vatten man får ta hand om. Detta vatten kan självklart inte hanteras via skålen över kompressorn utan man får låta det rinna ner i en kastrull, vinkla ut avfrostningsslangen så det funkar.
Det vatten som rinner ut i skålen över kompressorn kan avdunsta av kompressorvärmen vdi normal automatisk avfrostning. En manuell forcerad avfrostning kräver som sagt att man tar hand om den ganska stora mängden vatten. Tråkigt att supporten inte upplyst om detta men de har vanligen ingen teknisk eller praktisk kunskap typ den som vi delar här på BH.
Det vatten som rinner ut i skålen över kompressorn kan avdunsta av kompressorvärmen vdi normal automatisk avfrostning. En manuell forcerad avfrostning kräver som sagt att man tar hand om den ganska stora mängden vatten. Tråkigt att supporten inte upplyst om detta men de har vanligen ingen teknisk eller praktisk kunskap typ den som vi delar här på BH.
Tråkigt med skada. Tror dock inte en avfrostning hjälper. Om det är mycket is så kommer det in ny luft någonstans. Börja med att byta tätningslisten, annars är det nog byta ut frysen.
Kundtjänst har oftast en ganska "enkel" lista att följa vid felsökning, typ "Starta om", Drar ur sladden i 5 minuter osv... Och tyvärr ofta låg teknisk kompetens.
Kundtjänst har oftast en ganska "enkel" lista att följa vid felsökning, typ "Starta om", Drar ur sladden i 5 minuter osv... Och tyvärr ofta låg teknisk kompetens.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
är det kundtjänst i Piteå du talat med så är det förståeligt deras kunskap om kylskåp sträcker sig inte långt utanför skärmen framför sig som de läser på-Ilona Autio skrev:Jag har en 18 år gammal Electrolux kylskåp modell ERE3500X. I år har skåpet börjat bilda is väldigt snabbt. Till slut höll det bara max en månad innan det blev en så stor iskaka på bakväggen att grönsakslådan fastnade.
Ditt skåp byter man sensor och inget annat
skålen bak rymmer betydligt mer än ett par deciliter och du har troligen två skålar till bredvid, men förr eller senare rinner de över när den automatiska avfrostning sätts ur funktion (beroende på mängden is).
så nu när ditt skåp är frostfritt passa på att byta sensor, det finns mycket info här på BH om hur du gör
den sitter på insidan bakom plasten längst ner till höger.
Hur eller hur extremt oskickligt av kundtj att inte upplysa om att all is kommer att bli vatten och riskera att hamna på golvet
Här kommer en updatering i ärendet. Jag kollade igen men Electrolux support. Tänkte boka en tekniker, men ville först kolla om det finns reservdelar. Det är fast pris här i Stockholm och reservdelarna skulle ingå i priset ca 2000kr. Dörrpackningen finns men sensor har utgått ur sortimentet. Reservdelsavdelningen gav artikelnumret till sensorn och tipsade om att man kan hitta den på öppna marknaden. Men bokningskundtjänst sa sedan att electroluxteknikerna byter inte ut annat än sånt som de har med sig.Ilona Autio skrev:Jag har en 18 år gammal Electrolux kylskåp modell ERE3500X. I år har skåpet börjat bilda is väldigt snabbt. Till slut höll det bara max en månad innan det blev en så stor iskaka på bakväggen att grönsakslådan fastnade.
Pratade med 4 olika supportavdelningar, och den sista sa att köp ett nytt kylskåp😂
Så nu tänkte jag bara beställa dörrpackningen och byta den själv och se om det hjälper.
Men sensor och parketten är en annan historia. Kan visserligen löda men jag kan inte rubba kylskåpet en millimeter, för att dra ut det. Det är ett fullhögt kylskåp med lika stort frys bredvid. Brukar de vara förankrade på något sätt?
Vattenskadan är bara några stavar så jag funderar också på om det går att fixa själv. Bifogar bilder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 096 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 096 inlägg
Jag har haft flera kylar och frysar från Electrolux som har hjul i bakkanten så man får vicka skåpen lite uppåt innan man kan rulla fram dem.Ilona Autio skrev:
Den lilla skålen är nog bara för att leda bort den automatiska avfrostningen. Vid manuell avfrostning krävs skålar och handdukar. Bara ett tips för framtiden
det är ALDRIG dörrpackningen om det inte saknas delar av den så slå det ur hågen dvs 900,. åt helveteIlona Autio skrev:Här kommer en updatering i ärendet. Jag kollade igen men Electrolux support. Tänkte boka en tekniker, men ville först kolla om det finns reservdelar. Det är fast pris här i Stockholm och reservdelarna skulle ingå i priset ca 2000kr. Dörrpackningen finns men sensor har utgått ur sortimentet. Reservdelsavdelningen gav artikelnumret till sensorn och tipsade om att man kan hitta den på öppna marknaden. Men bokningskundtjänst sa sedan att electroluxteknikerna byter inte ut annat än sånt som de har med sig.
Pratade med 4 olika supportavdelningar, och den sista sa att köp ett nytt kylskåp😂
Så nu tänkte jag bara beställa dörrpackningen och byta den själv och se om det hjälper.
Men sensor och parketten är en annan historia. Kan visserligen löda men jag kan inte rubba kylskåpet en millimeter, för att dra ut det. Det är ett fullhögt kylskåp med lika stort frys bredvid. Brukar de vara förankrade på något sätt?
Vattenskadan är bara några stavar så jag funderar också på om det går att fixa själv. Bifogar bilder
sensorn kostar en bråkdel och det finns alternativ hos electrolux vilken vilken idiot tillreservdelsbytare som helst vet om
kundtjänst har noll koll på vitvaraor det enda de vet är att det är ur ett kylskåp man tar ur mjölken på morgonen och sen får den stå kvar ute
Bästa svaret
säg åt teknikerna att ta med denna reservdelen och ta en av sensorerna och göra som vanligt dvs. klipp och klistra på baksidan .
https://shop.electrolux.se/kylskap-och-frys/kylskap-och-frys/elektronik/sats-sensor/p/2425183171
https://shop.electrolux.se/kylskap-och-frys/kylskap-och-frys/elektronik/sats-sensor/p/2425183171
Kanske faktiskt är värt att ta ut detta gamla kylskåp. Göra något enklare åt golvet, sätta in ett droppskydd och ett nytt skåp? Risken med att lägga pengar på att laga är ju att något annat snart går sönder och att du relativt kommer upp i kostnaden för ett nytt kylskåp utan att få fördelarna (som lägre ljud, lägre förbrukning osv)
Att försöka få ersättning från kundservice för golvskadan när du saknar droppskydd är nog inte aktuellt.
Att försöka få ersättning från kundservice för golvskadan när du saknar droppskydd är nog inte aktuellt.
glöm lägre ljud på nyare produkterHemingway skrev:Kanske faktiskt är värt att ta ut detta gamla kylskåp. Göra något enklare åt golvet, sätta in ett droppskydd och ett nytt skåp? Risken med att lägga pengar på att laga är ju att något annat snart går sönder och att du relativt kommer upp i kostnaden för ett nytt kylskåp utan att få fördelarna (som lägre ljud, lägre förbrukning osv)
detta är ett svenskt skåp med välkänd tyst europeisk (dansk) kompressor istället för ett öststatsskåp med kinesisk högljudd kompressor.
Ja det går åt lite mindre energi på bekostnad av kompressorhaveri och sämre kapacitet, svårare att hålla kyla och sämre infrysning. kompressorer håller runt 5-år.
besparingen är beroende på mycket men om man begränsar sig till att kolla respektive skåps energideklaration så rör det sig om mellan 50.- och 100.- per år. dvs du har tjänat mellan 250.- och 500.- när du måste byta skåp efter 5 år för 9000.-
snacka om att vara pucktvåa!
Medlem
· Sverige
· 5 341 inlägg
Jag har en kyl/frys kombo från Husqvarna från ca 2003. Skulle det bli några problem så kommer jag troligen att satsa på reparation istf utbyte, detta är riktigt bra prylar.
Därmed inte sagt att dessa "frostfree" har varit problemfria över åren, det har hänt ett antal ggr att jag behövt köra en manuell avfrostning på frysen. Undantagslöst har orsaken varit att man slarvat när man stänger frysen, någon fryslåda har hindrat dörren att stängas ordentligt. Kylen har lustigt nog funkat exemplariskt i alla år, ställd på 4 grader och det är vad den håller alltid, i alla delar av utrymmet.
Därmed inte sagt att dessa "frostfree" har varit problemfria över åren, det har hänt ett antal ggr att jag behövt köra en manuell avfrostning på frysen. Undantagslöst har orsaken varit att man slarvat när man stänger frysen, någon fryslåda har hindrat dörren att stängas ordentligt. Kylen har lustigt nog funkat exemplariskt i alla år, ställd på 4 grader och det är vad den håller alltid, i alla delar av utrymmet.
Titta upptill så ser du om de är förankrade. På våra skåp så är det 2 stag ovanpå som jag lätt kan lyfta upp och på så sätt friställa dem från varandra.Ilona Autio skrev:Här kommer en updatering i ärendet. Jag kollade igen men Electrolux support. Tänkte boka en tekniker, men ville först kolla om det finns reservdelar. Det är fast pris här i Stockholm och reservdelarna skulle ingå i priset ca 2000kr. Dörrpackningen finns men sensor har utgått ur sortimentet. Reservdelsavdelningen gav artikelnumret till sensorn och tipsade om att man kan hitta den på öppna marknaden. Men bokningskundtjänst sa sedan att electroluxteknikerna byter inte ut annat än sånt som de har med sig.
Har du ingen plastbalja under får du skylla dig själv. Ett 18 år gammalt skåp är bara kasta ut och köpa nyttIlona Autio skrev:Här kommer en updatering i ärendet. Jag kollade igen men Electrolux support. Tänkte boka en tekniker, men ville först kolla om det finns reservdelar. Det är fast pris här i Stockholm och reservdelarna skulle ingå i priset ca 2000kr. Dörrpackningen finns men sensor har utgått ur sortimentet. Reservdelsavdelningen gav artikelnumret till sensorn och tipsade om att man kan hitta den på öppna marknaden. Men bokningskundtjänst sa sedan att electroluxteknikerna byter inte ut annat än sånt som de har med sig.