Jag undrar av nyfikenhet ifall KULO är samma sak som EKRK.
För det är vad jag sett här i forumet.
Men en elektriker som jag tidigare frågat sa att det finns
EKRK och EKRK (KULO) ..

Kulon skulle tydligen vara mer lätt arbetad än den vanliga EKRK.

Är det korrekt eller ej?

EKRK är vad vi kallar kulo iallafall.

Kanske tänker du på EKLK?

hmm.. Finns det något som heter EKLK (KULO)?
för isåfall menade jag den

Nä, EKLK och EKRK.

EKRK kan man säga är efterföljaren till Kulon. Det är mig veterligen den enda man kallar för Kulo. I kataloger, Nima t.ex., brukar det stå "EKRK (Kulo) 3G1.5"

Bara EKRK som fått benämningen kulo.

Som sagt var kulo föregångaren till EKRK.

Idag finns ingen kulokabel då den varit förbjuden ett bra tag. Men den 'äldre' generationen har lite svårt att släppa vissa vanesaker ;) så EKRK kallas ofta felaktigt för 'kulo'

edit:

Kan tillägga att metallmanteln på en KULO är förbjuden att jorda. Där har du skillnaden på kablarna. EKRK har en biledare för detta ändamål.

ybu skrev:
EKRK har en biledare för detta ändamål.
..som man inte måste ansluta till jord om man inte vill. I EKLK är man tvingad.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
..som man inte måste ansluta till jord om man inte vill. I EKLK är man tvingad.

//Patrik
nej, som man inte måste ansluta till jord om detta inte finns tillgängligt i någon ände
men har du jord i dosan så klipper man inte av biledaren, vare sig det är EKRK eller LK

By the way, tror inte det är så många elektriker idag som skulle kunna göra en snygg Kulo installation.
/Erik

Bara vi lite "mognare" ;)

electrocuted skrev:
nej, som man inte måste ansluta till jord om detta inte finns tillgängligt i någon ände
men har du jord i dosan så klipper man inte av biledaren, vare sig det är EKRK eller LK
Man är inte tvungen att ansluta biledaren (i EKRK). Men sedan att man väljer att göra det ändå är en annan sak.

Står i boken "Elinstallationsreglerna - 104 frågor och svar".

//Patrik

Jag har spikat upp ett antal mil kulo de senaste åren. Nej, det är inte roligt längre :)

ybu skrev:
Kan tillägga att metallmanteln på en KULO är förbjuden att jorda. Där har du skillnaden på kablarna. EKRK har en biledare för detta ändamål.
Jag vet att i mitt gamla hus finns det gammal kulo där ytterhöljet av bly är kopplat till skyddsjord.

Men jag ser inte vad som kan vara skillnaden i detta att yttermanteln på en gammal kulo jordas skulle på något sätt skilja sig från skyddsjordning av massvis med apparater? Förklara gärna detta?

Är yttermanteln av bly är det inte KULO utan en "variant" EKKL som var blymantlad och där man i tidigt skede fick löda på en tråd på manteln. Den skulle "smetlödas".

elmont skrev:
Är yttermanteln av bly är det inte KULO utan en "variant" EKKL som var blymantlad och där man i tidigt skede fick löda på en tråd på manteln. Den skulle "smetlödas".
Haha, vilket jobb...

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.