6 033 läst · 19 svar
6k läst
19 svar
Kulo = EKRK (?)
Sida 1 av 2
Jag undrar av nyfikenhet ifall KULO är samma sak som EKRK.
För det är vad jag sett här i forumet.
Men en elektriker som jag tidigare frågat sa att det finns
EKRK och EKRK (KULO) ..
Kulon skulle tydligen vara mer lätt arbetad än den vanliga EKRK.
Är det korrekt eller ej?
För det är vad jag sett här i forumet.
Men en elektriker som jag tidigare frågat sa att det finns
EKRK och EKRK (KULO) ..
Kulon skulle tydligen vara mer lätt arbetad än den vanliga EKRK.
Är det korrekt eller ej?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
EKRK är vad vi kallar kulo iallafall.
Kanske tänker du på EKLK?
Kanske tänker du på EKLK?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Nä, EKLK och EKRK.
EKRK kan man säga är efterföljaren till Kulon. Det är mig veterligen den enda man kallar för Kulo. I kataloger, Nima t.ex., brukar det stå "EKRK (Kulo) 3G1.5"
EKRK kan man säga är efterföljaren till Kulon. Det är mig veterligen den enda man kallar för Kulo. I kataloger, Nima t.ex., brukar det stå "EKRK (Kulo) 3G1.5"
Som sagt var kulo föregångaren till EKRK.
Idag finns ingen kulokabel då den varit förbjuden ett bra tag. Men den 'äldre' generationen har lite svårt att släppa vissa vanesaker så EKRK kallas ofta felaktigt för 'kulo'
edit:
Kan tillägga att metallmanteln på en KULO är förbjuden att jorda. Där har du skillnaden på kablarna. EKRK har en biledare för detta ändamål.
Idag finns ingen kulokabel då den varit förbjuden ett bra tag. Men den 'äldre' generationen har lite svårt att släppa vissa vanesaker så EKRK kallas ofta felaktigt för 'kulo'
edit:
Kan tillägga att metallmanteln på en KULO är förbjuden att jorda. Där har du skillnaden på kablarna. EKRK har en biledare för detta ändamål.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Man är inte tvungen att ansluta biledaren (i EKRK). Men sedan att man väljer att göra det ändå är en annan sak.electrocuted skrev:
Står i boken "Elinstallationsreglerna - 104 frågor och svar".
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har spikat upp ett antal mil kulo de senaste åren. Nej, det är inte roligt längre
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag vet att i mitt gamla hus finns det gammal kulo där ytterhöljet av bly är kopplat till skyddsjord.ybu skrev:
Men jag ser inte vad som kan vara skillnaden i detta att yttermanteln på en gammal kulo jordas skulle på något sätt skilja sig från skyddsjordning av massvis med apparater? Förklara gärna detta?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg