Du behöver inte vara orolig om värdet stiger över 70, håll regelbunden koll bara. Många sätter in avfuktare helt i onödan tyvärr.

Nu har jag varit nere och lagt ut mer plast där det fattades, samt bytt filter, så får jag se om det hjälper.

Värdet är dock uppe på 75 nu och den har försökt att avfukta utan stopp i flera dygn :thinking: Den andra hygrometern (som inte är kopplad till avfuktaren) visar också för högt, så nåt knas är det. På ett ställe var det ganska mycket vatten under plasten, men det var ganska långt från både rör och väggar. Så jag tänker att antingen är det nån markfukt som tilltagit av någon anledning, eller så funkar inte avfuktaren som den ska. Börjar den larma för högt värde (79) så ringer jag de som installerat så får de felsöka.

Redigerat:
Hmm detta är ju också knepigt. Mätte utflödet vid ventilen utomhus och får detta efter en liten stund… Borde inte den varma luften även vara fuktig?

• Digital hygrometer som visar 10% luftfuktighet och 49.3°C temperatur på en strukturerad vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med så hög temperatur går relativa fuktigheten ner rejält.

K Kane skrev:
Med så hög temperatur går relativa fuktigheten ner rejält.
Så avfuktaren gör sitt jobb med andra ord?

K kedjehus1973 skrev:
Så avfuktaren gör sitt jobb med andra ord?
Beror på värdet på luftfuktigheten i grunden. Vad var det när du läste av 49C/10% på utblåset?

Det är 75%. Avfuktaren ska starta vid 69 och slå av vid 61. Har aldrig varit över 69 sedan den installerades i höstas, och nu har den gjort såhär bara på nåt dygn och värdet sjunker inte trots att den avfuktar oavbrutet. Det är vad som är konstigt.

K kedjehus1973 skrev:
Det är 75%. Avfuktaren ska starta vid 69 och slå av vid 61. Har aldrig varit över 69 sedan den installerades i höstas, och nu har den gjort såhär bara på nåt dygn och värdet sjunker inte trots att den avfuktar oavbrutet. Det är vad som är konstigt.
Vilken temperatur har du i krypgrunden?

Centano Centano skrev:
Vilken temperatur har du i krypgrunden?
8,3 grader.

K kedjehus1973 skrev:
75% är ju lite högt då.

S Screew skrev:
Finns massor med anledningar att det kan bli så. Det där med fukt kan vara knepigt... Det kan vara så att mycket fukt runt om varit fruset och nu tinas så du får en högre fuktbelastning (spekulationer). Hur som helst så tror jag att det ordnar sig när plasten är korrekt monterat.
Har funderat lite på det där med högre fuktbelastning, och det kan ju möjligtvis vara en orsak (marken har tinat sista tiden t.ex, och ena sidan av huset är alltid mer fuktig). Men ska avfuktaren ändå inte orka dra ner värdet till inställt börvärde som är 65? Nu är det på 76% och sjunker inte alls, snarare tvärtom... Dock fungerar den för jag stängde av den ett tag och RH gick då upp till 79. Så den orkar alltså få ner den en bit, men inte mer... Blir inte klok på detta.

S
K kedjehus1973 skrev:
Har funderat lite på det där med högre fuktbelastning, och det kan ju möjligtvis vara en orsak (marken har tinat sista tiden t.ex, och ena sidan av huset är alltid mer fuktig). Men ska avfuktaren ändå inte orka dra ner värdet till inställt börvärde som är 65? Nu är det på 76% och sjunker inte alls, snarare tvärtom... Dock fungerar den för jag stängde av den ett tag och RH gick då upp till 79. Så den orkar alltså få ner den en bit, men inte mer... Blir inte klok på detta.
Det beror på, finns en "obegränsad" mängd fukt så blir det aldrig lägre. Lite som att ställa en avfuktare utomhus, fast inte lika extremt. Är det tätt annars utåt? Tänker mest om det finns någon lucka utåt som läcker massor av fuktig luft in?

S Screew skrev:
Det beror på, finns en "obegränsad" mängd fukt så blir det aldrig lägre. Lite som att ställa en avfuktare utomhus, fast inte lika extremt. Är det tätt annars utåt? Tänker mest om det finns någon lucka utåt som läcker massor av fuktig luft in?
Jag har kollat alla ytterväggar och det är tätt vad jag kan se. Inga luckor utåt. Upptäckte en hel del fukt i sand under plasten, särskilt på ett ställe, och jag tror att det letar sig uppåt, samt att det kommer underifrån där det inte går att få helt tätt. Grunden är extremt ojämn med sprängsten+sand. Det märkliga är liksom att fuktigheten har ökat så mycket på bara några dagar.

S
K kedjehus1973 skrev:
Jag har kollat alla ytterväggar och det är tätt vad jag kan se. Inga luckor utåt. Upptäckte en hel del fukt i sand under plasten, särskilt på ett ställe, och jag tror att det letar sig uppåt, samt att det kommer underifrån där det inte går att få helt tätt. Grunden är extremt ojämn med sprängsten+sand. Det märkliga är liksom att fuktigheten har ökat så mycket på bara några dagar.
Tyvärr är det där med fukt inte helt lätt, tex i min krypgrund så är det 80% just nu. Ibland går det ner mot 70% men oftast runt 80%. Krypgrunden ser fortfarande helt frisk ut även om det är snart 100år gammalt, jag gissar att dessa fuktproblem hållit på i iallafall 40år när förra ägaren bytte till direktverkande elvärme. Inga konstiga lukter eller något.

S Screew skrev:
Tyvärr är det där med fukt inte helt lätt, tex i min krypgrund så är det 80% just nu. Ibland går det ner mot 70% men oftast runt 80%. Krypgrunden ser fortfarande helt frisk ut även om det är snart 100år gammalt, jag gissar att dessa fuktproblem hållit på i iallafall 40år när förra ägaren bytte till direktverkande elvärme. Inga konstiga lukter eller något.
Nej tydliga svar verkar inte ens de som jobbar med detta kunna ge!
Men ”fuktproblem” och hög luftfuktighet - inga påväxter el angrepp alltså? Skönt isf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.