Jiji Jiji skrev:
Funkar linoljesåpa?
Det borde det göra, den är ju fet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Echeveria i kruka på fönsterbrädan med blommande solrosor i trädgården utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bilder behövs i den här trevliga tråden.
En av de echiverior vi har i sovrummet på andra våningen. På sommaren blir det väldigt hett i fönstren på den här sidan huset, vilket verkar passa just echiverior. De blommar varje år på våren med blommor i helt sagolika, konstiga färger.

Jag plantera oftast den här typen av växter direkt i ytterkrukan i jord som jag blandar med mycket grus och toppar med lite snyggare sand/grus och småsten. (Oftast från mina akvarier.) Sen vattnar jag väldigt sällan. Jag känner på själva växten när de behöver vatten och då häller jag på rejält, som när det väl regnar i riktigt torra regioner.

(De echiverior jag har är sådana jag fått i julgrupper jag kan inte minnas att jag köpt någon av dem.)

Bonus på bilden är solrosorna som blommar på helt oförtrutet. Bilden är från idag.

• Gilla
  • Laddar…
AnneFi
Olika krukväxter och sticklingar i glas vatten på ett trångt fönsterbräde.
Skapa konto

Börjar bli lite trångt i min krukväxtillverkning

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Verkar inte hända så mycket i den här tråden och nu börjar ju uteodlarsäsongen.
Krukväxter är dock så trevliga att jag tycker att det vore synd om den här tråden dog ut helt.

Echiveriorna som vi har i våra fönster mot sydväst ( bara den typen av växter som trivs där) blommar varje år vid den här tiden och jag tycker att de är så roligt. Suckulentväxt i kruka med blomstjälk och blommor vid fönster.
Skapa konto

Korallrosa stänglar och gula, vaxartade blommor. Som klockor tills man vänder på dem och ser att det är stjärnor.
Hand som håller små, rosa-gula blommor i förgrunden, med sukkulenter i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
uplj och 3 till
  • Laddar…
Är så himla skönt väder här idag, sol och knappt någon blåst så kunde inte hålla mig. Plockat ut pelargoner och ampelliljor och ger dem lite kärlek. Skall såklart inte ut än men skönt att kunna stå ute och greja med jord osv. En del plantor tyckte absolut det var dags för omplantering. :oops:
En hand i handske håller en lök med rötter, krukor och jord i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Laddar…
Crassulaväxt med små vita blommor i kruka i ett hem.
Skapa konto

Det här är något som jag tänkte inte skulle gå i en vanlig bostad. Crassulan blommar ❤️.

• Älska
  • Gilla
DE73 och 2 till
  • Laddar…
Visst har jag haft blommande crassula - men då har det varit riktigt gammalt exemplar.

yonna yonna skrev:
Visst har jag haft blommande crassula - men då har det varit riktigt gammalt exemplar.
Den här är inte mer än ett par, tre år. Jag tror att det är växtplatsen, dvs det rum den är i, och att vi har extra ljus på växterna i det rummet. Ska bli intressant och se om de andra crassulorna också kommer i blom så småningom. Vi gör ständigt nya... Och har flera olika sorter.
En sort blommar i o f varje år men det är inte en "trädvariant".

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Det här är något som jag tänkte inte skulle gå i en vanlig bostad. Crassulan blommar ❤️.
Som dom flesta suckulenter så behöver crassula en kall period för att blomma. Har du haft den i ett kallare rum eller kanske vid ett kallt fönster under vintern?

Jag odlar väldigt många olika typer av suckulenter och de flesta blommar regelbundet. Jag läste på lite och den här crassulan behöver tydligen ljus ett visst antal timmar och vi har växtbelysning här för att jag övervintrar lite växter som inte gillar att stå inomhus egentligen. Det är nog det som gjorde susen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.