Att dra ner en nolla är egentligen behörighetskrävande, men vad folk gör bryr inte jag mig om. Bara man vet vad man håller på med och förstår vad som kan hända om man gör fel.

Tack för ditt engagemang, uppskattas! Så att dra ner den själv är inget att ge sig på? Hur gör man ens, känns som man måste riva hela väggen?

Går ju ett rör i väggen redan som trådarna går i. Rent praktiskt bara att dra i en extra tråd. Dom sitter inte fast! Behöver absolut inte riva något i vägg!

Så om jag förstått det rätt så ska jag köpa en likadan blå kabel på typ 1meter och föra in tillsammans med de andra blå kablarna i den röda tratten och trycka ned den i röret så den kommer ut i strömbrytardosan? En öppen strömbrytardosa där blåa och andra färgade kablar ses samlade inuti, några skyddade av röda trattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar i olika färger som träs genom en röd tratt, dammigt installationsutrymme.
Skapa konto

Typ så, ja!

Okej! Har du något tips på vilken typ av kabel man ska köpa? Tror diametern är 2.5mm. Funkar en sån här tro: https://www.clasohlson.com/se/p/49-436-20

Vet du förresten hur koppling sker mellan dessa sen? Öppen elektrisk strömbrytare monterad på träpanel med synliga kabelanslutningar och etikett med tekniska specifikationer.
Skapa konto
Kan man använda samma kabel som ovan? Tusen tack för alla svar!

Bästa svaret

Fq 1,5 eller FK räcker, du har inte 2,5.

Svart i brytardosan in på brytarens L sen en bit svart tråd därifrån till L på dimmern.

Vit och brun i brytardosan in på respektive 1 och 2 med sinusvåg.

Blå nolla till N på dimmer. Sedan tar du valfri färg(förutom gul/grön) från S1 och S2 på dimmern till respektive pil ut på brytaren.

Du behöver däremot fjäder också på brytaren för varje knapp, finns att köpa som tillbehör för Elko.

Kabelsorten är rätt, men du har blandat ihop kabeldiameter och ledararea i ditt tänk.

Tusen tack ni är bäst! Fjädrar har jag redan fixat. Ska shoppa lite kabel imorn då så får jag återkomma

En sista fråga bara: På strömbrytaren finns det ingen sinusvåg så vitt jag kan se, är B samma motsvarighet? Närbild av en Elko strömbrytare monteringsdel med märkningen 'B' och 'L' utan sinusvågsymbol.
Skapa konto

E
A Aztrill skrev:
En sista fråga bara: På strömbrytaren finns det ingen sinusvåg så vitt jag kan se, är B samma motsvarighet?[bild]
Nej, du kan tänka att B är blinda, det vill säga leder ingen vart.
Följ kopplingsschema istället för önskad funktion.

Hittade denna sladd i min sladdlåda, borde väl kunna separera dem och använda? Matchar också färgen :) Elektriska sladdar med avskalade ändar i vitt och svart med synliga koppartrådar, på brun bakgrund.
Skapa konto

E
A Aztrill skrev:
Hittade denna sladd i min sladdlåda, borde väl kunna separera dem och använda? Matchar också färgen :)[bild]
Vad ska du göra med den sladden?
Den bör kunna gå att användas till det den är avsedd för om det är det du avser.

E El-Löken66 skrev:
Vad ska du göra med den sladden?
Den bör kunna gå att användas till det den är avsedd för om det är det du avser.
Ja alltså att koppla den blåa till nollan

Däremot ser jag att det inte är samma diameter på dom. Är det viktigt? Elkablar med olika diameter i en öppen vägguttagdosa under installation.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.