Det ska egentligen vara en isolerslang men dessa kan vara svåra att hitta i konsumentbutiker, så krympslang blir näst bäst. Den behöver öht inte krympas i ditt fall, men det är bra då den blir lite tjockare. En cigarettändare duger. Du behöver bara krympa den hjälpligt, den behöver inte nypa fast kring ledarna.
 
  • Gilla
Medioker hemmafixare
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ska egentligen vara en isolerslang men dessa kan vara svåra att hitta i konsumentbutiker, så krympslang blir näst bäst. Den behöver öht inte krympas i ditt fall, men det är bra då den blir lite tjockare. En cigarettändare duger. Du behöver bara krympa den hjälpligt, den behöver inte nypa fast kring ledarna.
Jag monterade ner lampan och tog ett par bilder på uttaget samt på stickkontakten, se nedan.
Takuttag med synliga färger på ledningar och en stickkontakt, omgivet av stuckatur. Potentiellt jordat uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en vit stickkontakt med texten "6A 250V" och två runda stift samt ett runt jordingshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säg till om jag ska ta bättre bilder.

Förresten, det ser väl ut som ett jordat uttag?
 
Bara för att det är ett uttag med jordanslutning betyder det inte att jorden är inkopplad
Svårt att se på dina bilder hur många ledare (och vilken färg de har)
Sen måste du säkerställa att om det finns en jordledare, att den är inkopplad i matande punkt
Lita aldrig på färger, att mäta är att veta
 
U Uffe A skrev:
Bara för att det är ett uttag med jordanslutning betyder det inte att jorden är inkopplad
Svårt att se på dina bilder hur många ledare (och vilken färg de har)
Sen måste du säkerställa att om det finns en jordledare, att den är inkopplad i matande punkt
Lita aldrig på färger, att mäta är att veta
Det är tre ledare i uttaget, en blå, en gul/grön och en brun.

Jag får alltså köpa mig en multimeter och mäta mellan fas och jord? Har du någon prisvärd rekommendation?
 
Ingen multimeter
Du ska ha en spänningsprovare
Biltema har en med summer funktio flr ca 300 kr
Den är fullt tillräcklig för dina behov
Det du ska göra är att titta i ev kopplingsdosor som funn mellan central och lamputtag
Säkerställ att skyddsjord är ansluten i alla kopplingspunkter
Sen måste du ta av kapslingen på centralen för att säkerställa att skyddsjorden är rätt ansluten där
Mät mellan fas, nolla och och tändtråd i uttaget (med strömbrytarens olika lägen) för att säkerställa att det är ok
Vill att du beskriver vilka resultat du förväntar digsen kan du få mer hjälp här
Öpnna inte centralen om du känner dig osäker
Vi behöver även se hur brytaren är ansluten
Bilder på brytaren bakifrån med ledarna inkopplade
 
  • Gilla
Medioker hemmafixare
  • Laddar…
Detta komplicerar det hela till den grad att jag bara kan rekommendera en elfirma, eller åtminstone bekant som kan titta närmare på allt detta. Glöm spänningsprovare, du ska inte börja mäta nånting förrän du har tränat i ett år på att tolka mätresultaten korrekt.

Du har tidigare uppgivit att du har ojordade vägguttag i rummet. Då ska inte heller lamputtaget skyddsjordas. Det har uppenbarligen skett omkopplingar här, kanske av förra ägaren av lägenheten?

Hur det verkligen ligger till med lamputtaget går inte att mäta sig fram till, om du inte har en JFB i elcentralen. Jag vill dock inte försöka mig på att beskriva en procedur med den kunskapsnivå du har. Man behöver riva upp kopplingsdosan på väggen, och kanske titta i elcentralen som Uffe nämner. Det kan antingen verkligen vara felaktigt skyddsjordat, eller så är det en grön/gul tändtråd kopplad mot jordstiftet...

Jag såg inte att ledaren var grön/gul till lampan på bilden i första inlägget utan förutsatte att den var helgrön, såsom den är (ser ut att vara) vid strömbrytaren. Det är tur att du varit så frågvis, annars kanske vi inte upptäckt detta fel.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta komplicerar det hela till den grad att jag bara kan rekommendera en elfirma, eller åtminstone bekant som kan titta närmare på allt detta. Glöm spänningsprovare, du ska inte börja mäta nånting förrän du har tränat i ett år på att tolka mätresultaten korrekt.

Du har tidigare uppgivit att du har ojordade vägguttag i rummet. Då ska inte heller lamputtaget skyddsjordas. Det har uppenbarligen skett omkopplingar här, kanske av förra ägaren av lägenheten?

Hur det verkligen ligger till med lamputtaget går inte att mäta sig fram till, om du inte har en JFB i elcentralen. Jag vill dock inte försöka mig på att beskriva en procedur med den kunskapsnivå du har. Man behöver riva upp kopplingsdosan på väggen, och kanske titta i elcentralen som Uffe nämner. Det kan antingen verkligen vara felaktigt skyddsjordat, eller så är det en grön/gul tändtråd kopplad mot jordstiftet...

Jag såg inte att ledaren var grön/gul till lampan på bilden i första inlägget utan förutsatte att den var helgrön, såsom den är (ser ut att vara) vid strömbrytaren. Det är tur att du varit så frågvis, annars kanske vi inte upptäckt detta fel.
Ja, det får nog bli en elfirma. Bifogar en bild på ett av eluttagen som sitter i rummet bara så vi är helt överens om att det är ojordat.
Ojordat dubbeluttag på vägg, grön med svag gul nyans observerad vid närmare inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Möjligtvis den tidigare ägaren eller ännu tidigare, det är i vilket fall som helst inte jag som gjort något då jag inser mina begränsningar. Någon elektriker har jag aldrig haft hemma.

Trodde också den var helgrön, men när jag vände och vred på den i samband med att jag skulle sätta på krympslangen såg jag att den var grön med svag gul färg på andra sidan.

Stort tack för din hjälp, om inte annat har jag lärt mig en hel del.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.