Klassisk rökridå som alla borde kunna genomskåda.

Ryssland har redan koll på försvarsanläggningen på andra sätt men svensken blir lurad att tro att de "stoppar ryssen" bara för att de inte beviljar ett bygglov... ett bygglov som dessutom skriker "stoppa mig" med tanke på den "underjordiska verkstaden"

/Krille
 
Noterades väl i Finland också att ryssar föredrog fritidshus i närhet av militärobjekt?
Kanske känner sig hemma då?

Och det är nog inte en rysk affärsman med en drink i handen och en kikare med utsikt över Muskö som försvaret är nervös över som vissa insinuerar, är så infantilt att man nästan kan klassa er som rysstroll.

Utan det är en fastighet som med lätthet döljer både utrusning och personal för att ställa till saker i ett skymningsläge, något just Ryssland faktiskt har gjort lite till sitt varumärke, så knappast ens långsökt att det planeras för sånt.

Det är enklare att stämma i bäcken om dom iaf får utgå från Königsberg när ryssen vill hitta på jävelskap, behöver inte ha övernattningslägenhet på grannfastigheten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
R
T Troberg skrev:
Här är jag splittrad.

Å ena sidan så förstår jag varför man just nu vill hålla Ryssland på en armslängds avstånd, speciellt med vår NATO-ansökan och hur Ukraina invaderades på grund av att de ville gå med i NATO.

Å andra sidan så känns det fel att diskriminera bara för att man råkar ha fel nationalitet. Rimligtvis så måste man kunna visa att personen är en agent för att vägra.

Det känns som att det blir fel hur man än gör.
Om man har de pengarna som denna personen har så är man på något sett insyltad i rysslands intressen. Och om vi (hypotetiskt) leker med tanken att han inte var det så lovar jag att han blir det efter att ha byggt den där villan.

Det finns inga rent civila ryssar i den samhällsklassen.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vadå inte lagrum?

PBL 2 kap § 4 och $ 5

2 kap 4 § Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag får mark tas i anspråk för att bebyggas endast om marken från allmän synpunkt är lämplig för ändamålet.

2 kap 5 § Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till
  1. människors hälsa och säkerhet,
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
När jag gjorde lumpen på 90-talet var det landstigningsförbud på de flesta öar runt Muskö-basen...man fick alltså inte gå i land där som privatperson. Det fanns även zoner på vattnet där utlänningar inte ens fick vistas. (Det finns ju t o m en scen i filmen SOS där Ole Bramserud säger att han inte får vara där för han är norsk och säger repliken: "Hej jag heter Olle, jag är svensk" på riktigt skön norsksvenska. 😁)

Nu är ju de flesta militäranläggningar i Skärgården nedlagda så förbuden är ju inte motiverade längre...men att någon utlänning får köpa fastigheter så nära aktiva militära anläggningar, eller potentiellt framtida strategiska platser, är hårresande naivt. Det finns ju tusentals andra ställen, långt ifrån platser med militärt intresse, som ryssar eller kineser kan köpa om de nödvändigtvis måste ha ställen i Sverige.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Musköbasen är i allra högsta grad aktiv som militärbas igen. Det är inte hemligt, det är ju bara att titta på alla platsannonser för tjänster där t.ex.

Förr var skärgårdsöarna till stor del skyltade med landstigningsförbud för ej svenska medborgare, minns skyltarna med engelska texten "Aliens prohibited", överallt var det skyttevärn och luftvärnskanoner. Men allt det är däremot borta nu.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mats-S
O olleg07 skrev:
Jag är en ryss och bor nära en flygplats. Ni kan tvinga mig att sälja min hus för att ibland jag kunde se hur landar en Herkules.
Dags att jaga häxor det är en gammal tradition i Europa. För demokrati skull denna gång.
Jo du, vi vet ju vad dina företrädare i Ryssland sysslar med i Europa just nu, så kom inte med något trams om att jaga häxor. Innebörden av demokrati verkar inte ligga högt på din priolista att döma av ditt inlägg här.

Ryska ledningen föredrar ju att jaga, terrorisera och döda civila Ukrainare eftersom dom inte klarar av att strida som normala soldater, men det kanske har gått förbi på din radar, precis som flertalet ryssar verkar skita fullkomligt i alla krigsbrotten som deras ledning dagligen gör.

Jag kan garantera att om en svensk regering hade gjort samma saker mot ett av våra grannland hade det varit totalt uppror mot den i Sverige. Vi svenskar vet nämligen värdet av demokrati och vet värdet av att stå upp för den, något som flertalet ryssar aldrig har gjort, och aldrig kommer att göra verkar det som ...
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Mats-S
K Krille4 skrev:
men svensken blir lurad att tro att de "stoppar ryssen" bara för att de inte beviljar ett bygglov
Tycker svaret på det från [old rusty] är så bra att det ska upprepas:
O [old rusty] skrev:
Och det är nog inte en rysk affärsman med en drink i handen och en kikare med utsikt över Muskö som försvaret är nervös över som vissa insinuerar, är så infantilt att man nästan kan klassa er som rysstroll.
Dags för oss att inse att Ryssland idag är ett reellt och högst verkligt hot mot demokratierna i Europa.

 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
H
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Vadå inte lagrum?

PBL 2 kap § 4 och $ 5

2 kap 4 § Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag får mark tas i anspråk för att bebyggas endast om marken från allmän synpunkt är lämplig för ändamålet.

2 kap 5 § Vid planläggning och i ärenden om bygglov eller förhandsbesked enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till
  1. människors hälsa och säkerhet,
Man kan ju fundera på om denne rike personen har sponsrat något för att få igenom sitt bygglov. Hur har denne tjänat ihop sina pengar? Kanske ärligt eller inte. Har man kollat upp denne person, hur vet man om denne person rike person inte har några kopplingar till varelsen och personer omkring varelsen. Har kommunen koll på detta? En vanlig Svensson hade aldrig fått bygglov där. Sveriges styrande har visat sig vara så naiva så att klockorna stannar.
 
H HEM2121 skrev:
En vanlig Svensson hade aldrig fått bygglov där.
Är det fakta eller något du antar? (Uppriktig fråga.)
 
  • Gilla
olleg07
  • Laddar…
H
P Paxman skrev:
Är det fakta eller något du antar? (Uppriktig fråga.)
Det är en del ? i mitt inlägg. Utom sista meningen, det är min och de flesta andras uppfattning.
 
H HEM2121 skrev:
Det är en del ? i mitt inlägg. Utom sista meningen, det är min och de flesta andras uppfattning.
OK, då vet jag. Det är alltså inte fakta att en svensk medborgare aldrig hade fått bygglov där ryssen fått det. 👍
 
  • Gilla
olleg07
  • Laddar…
H
P Paxman skrev:
OK, då vet jag. Det är alltså inte fakta att en svensk medborgare aldrig hade fått bygglov där ryssen fått det. 👍
Det är ju inte prövat just i det fallet. Men det finns mycket som talar för att rika personer, samma Rotaryklubb, samma föreningar, släkt, vänner osv. har lättare att få bygglov. Människor bedöms inte objektivt trots att lagen säger det.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Jag tror poängen med min fråga gått fram.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ett jättestort fritidshus har fått bygglov vid en svensk försvarsanläggning, byggherre är en rysk affärsman med kopplingar till ryska staten.

Du kan läsa artikeln här: Kritik mot bygglov till rysk man vid känslig försvarsanläggning
Då får vi göra som ryssarna som intog Krim. Vi får invadera tomten och kastar ut ryssen. Vi är för godtrogna i detta land
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.