J Jaggatagga skrev:
Sist jag kollade var fortfarande försvaret av Sverige nedlagt. Vad det än bedrivs för verksamhet på den där anläggningen så gynnar det inte vår säkerhet över huvud taget. Snarare tvärt om.

Det är som Flygvapnet som klagar på solcellsanläggningar. Vem bryr sig i det läget att de faktiskt skulle utgöra ett problem ...
Ja, Musköbasen innehåller ju bara Marinstaben, dvs högkvarteret för den svenska marinen, men det är väl inte så viktigt för dig. Ditt "sist jag kollade" avslöjar bara din pinsamma okunnighet i ämnet, där vad du har kollat är av noll och intet värde i kunskapsnivå
 
  • Gilla
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
F
Bygglovet beviljades under socialdemokratisk styrning i kommunen och socialdemokratisk styrning i riket. Så dax nu att börja reagera när man är i opposition. Suck!
 
  • Gilla
Henke70 och 10 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Nä kanske inte klubblokal men dom bor väl någon stans.
I en våningssäng med lillebror hos mamma i betongförorten.
 
Så då skulle ryssar inte få bygga nytt men köpa befintligt skulle vara ok? Skall bygglov för fasadbyte vars ok men inte för orangeri eller tornrum. Takkupor ska vi inte tala om, det vågar vi inte ens ge till norrmän, de kanske har någon inneboende från kina.

Sorry men alltså hur skulle denna lag se ut? Vad skulle han se som inte en satellit kan se. Säger inte att snubben har rent mjöl i påsen eller att han inte skulle spionera men det är väl bara en lagom enkel väg. Täpper man igen det hålet väljer de bara nästa och till slut har man lagar och regler som är så godtyckliga att de duger en bananrepublik till. Gör det på klassiskt vis låt han bygga sedan får FRA och MUST spana på honom för att se om han mer än njuter av utsikten.
 
  • Gilla
Jaggatagga och 3 till
  • Laddar…
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju helt galet! Undrar vad svaret hade blivit om en svensk försökte bygga detta på motsvarande vis utanför nån rysk ubåtshamn.

Jag tror de hade börjat garva av bara tanken.😂
Svensken hade nog ramlat ut från ett fönster, spontandrunknat i en pool, eller kanske råkat ut för en trafikolycka.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Hmm…Försvarsmakten har veto och kan avslå privata Solcellsinstallationer med optimerare …men inte vid Ryska affärsmäns gigantiska byggnationer vid viktiga försvarsanläggningar !!??
Det här händer bara i Sverige.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vad menar du med vad du skriver?

Fallet som beskrivs här är ju klockrent så korkat att man knappt tror det är sant att Sverige kan vara så blåögt.

Att du bor nära en flygplats där det kan landa flygplan typ Herkules är helt irrelevant i sammanhanget.
Han är ju ryss..
 
RoTe
Samtidigt låter man kinesiska staten köra i princip alla tåg i Stockholmsområdet och merparten av tågen i Mälardalen utan problem? Ett ord från Kina så stannar allt och ingen kring vår huvudstad kommer att komma någonvart... Rikets säkerhet existerar inte i Sverige.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Svensken hade nog ramlat ut från ett fönster, spontandrunknat i en pool, eller kanske råkat ut för en trafikolycka.
Eller fått nåt godis i kalsongerna...
 
  • Gilla
  • Haha
G Ekvall och 1 till
  • Laddar…
Här är jag splittrad.

Å ena sidan så förstår jag varför man just nu vill hålla Ryssland på en armslängds avstånd, speciellt med vår NATO-ansökan och hur Ukraina invaderades på grund av att de ville gå med i NATO.

Å andra sidan så känns det fel att diskriminera bara för att man råkar ha fel nationalitet. Rimligtvis så måste man kunna visa att personen är en agent för att vägra.

Det känns som att det blir fel hur man än gör.
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju helt galet! Undrar vad svaret hade blivit om en svensk försökte bygga detta på motsvarande vis utanför nån rysk ubåtshamn.

Jag tror de hade börjat garva av bara tanken.😂
Kan det vara det som är skillnaden på demokrati & diktatur...
Sen bör vi naturligtvis vara restriktiva med vad som byggs nära våra totalförsvars anläggningar OAVSETT vem som står som ev ägare/byggherre.

Om man har "onda" avsikter så förstår jag inte varför man är så dum att man skyltar med sitt namn?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Känns som en lite större variant på många diskussionstrådar här på temat ”kan jag hindra min granne från att…”.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Kan det vara det som är skillnaden på demokrati & diktatur...
Sen bör vi naturligtvis vara restriktiva med vad som byggs nära våra totalförsvars anläggningar OAVSETT vem som står som ev ägare/byggherre.

Om man har "onda" avsikter så förstår jag inte varför man är så dum att man skyltar med sitt namn?
Jag tror inte skillnaden är den. Det är säkerligen samma tvärnej i Danmark som i Ryssland.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Sist jag kollade var fortfarande försvaret av Sverige nedlagt. Vad det än bedrivs för verksamhet på den där anläggningen så gynnar det inte vår säkerhet över huvud taget. Snarare tvärt om.

Det är som Flygvapnet som klagar på solcellsanläggningar. Vem bryr sig i det läget att de faktiskt skulle utgöra ett problem ...
Med all respekt för dig så tänker jag att varken jag eller du har någon som helst kunskap om vad som bedrivs i den anläggningen? De som har den kunskapen skulle knappas berätta om det på det här forumet 😉

/Krille
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ett jättestort fritidshus har fått bygglov vid en svensk försvarsanläggning, byggherre är en rysk affärsman med kopplingar till ryska staten.

Du kan läsa artikeln här: Kritik mot bygglov till rysk man vid känslig försvarsanläggning
Rimligen tillåter man inte byggnationer så nära sådana anläggningar alls om dom hotar säkerheten, oavsett nationalitet på byggherren !?

För om man nu skall extragranska ryssar, så kan dom ju placera en bulvan och vips går det igenom ?
Byggnation av ett 600 kvm hus med underjordisk verkstad som kan hota färsvarets anlägngingar borde inte tillåtas alls. punkt. Oavsett vem som man påstår skall bygga det.
 
  • Gilla
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.