Mats-S
Instämmer till 100% i kritiken.

Idag är våra demokratier under stort hot från diktaturerna, så att ryssarna skulle få indirekt tillgång till den här platsen är helt fel ur försvarssynpunkt. Vi kan inte vara hur godtrogna som helst längre, det gynnar inte vår säkerhet.
 
  • Gilla
Svenno 55 och 23 till
  • Laddar…
wildeside
Då ska väll inte grovt kriminella och gängkriminella få bygglov/köpa fastighet i närheten av detaljplanerat område eller kanske inte överhuvudtaget!
Känns som dom är ett större hot.
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 5 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
det gynnar inte vår säkerhet.
Sist jag kollade var fortfarande försvaret av Sverige nedlagt. Vad det än bedrivs för verksamhet på den där anläggningen så gynnar det inte vår säkerhet över huvud taget. Snarare tvärt om.

Det är som Flygvapnet som klagar på solcellsanläggningar. Vem bryr sig i det läget att de faktiskt skulle utgöra ett problem ...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
engs
wildeside wildeside skrev:
Då ska väll inte grovt kriminella och gängkriminella få bygglov/köpa fastighet i närheten av detaljplanerat område eller kanske inte överhuvudtaget!
Känns som dom är ett större hot.
Tja, kommuner kan gå in och tvångsköpa vid försäljning av en fastighet om man misstänker att högsta budgivaren är t.ex. ett kriminellt gäng. För att förhindra att ett mc-gäng eller så får ett fotfäste där.

Det här görs redan.

(Metoden är nog svårare på de nya gängen som är mer löst formade, tror sällan de har en ”klubblokal” på samma sätt).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
wildeside
engs engs skrev:
Tja, kommuner kan gå in och tvångsköpa vid försäljning av en fastighet om man misstänker att högsta budgivaren är t.ex. ett kriminellt gäng. För att förhindra att ett mc-gäng eller så får ett fotfäste där.

Det här görs redan.

(Metoden är nog svårare på de nya gängen som är mer löst formade, tror sällan de har en ”klubblokal” på samma sätt).
Nä kanske inte klubblokal men dom bor väl någon stans.
 
  • Gilla
lamalm
  • Laddar…
Hmm…Försvarsmakten har veto och kan avslå privata Solcellsinstallationer med optimerare …men inte vid Ryska affärsmäns gigantiska byggnationer vid viktiga försvarsanläggningar !!??
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 18 till
  • Laddar…
Mats-S
J Jaggatagga skrev:
Sist jag kollade var fortfarande försvaret av Sverige nedlagt. Vad det än bedrivs för verksamhet på den där anläggningen så gynnar det inte vår säkerhet över huvud taget. Snarare tvärt om.

Det är som Flygvapnet som klagar på solcellsanläggningar. Vem bryr sig i det läget att de faktiskt skulle utgöra ett problem ...
"Musköbasen är fortfarande avspärrat område. På grund av den verksamhet som idag bedrivs på Muskö tillåts inga studiebesök."

https://musko.nu/ryska-affarsmannen-far-behalla-tomten-vid-musko/

Hur länge sedan var du på besök, man får ju inte ens besöka basen ... no offense, men jag betvivlar dina uppgifter starkt.
 
  • Gilla
BostadsBubbel och 10 till
  • Laddar…
Det är ju helt galet! Undrar vad svaret hade blivit om en svensk försökte bygga detta på motsvarande vis utanför nån rysk ubåtshamn.

Jag tror de hade börjat garva av bara tanken.😂
 
  • Gilla
cpalm och 9 till
  • Laddar…
Vi är hjärndöda och gör inget åt saken….
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Gick ingen vidare för "den eviga freden"...
 
Det här är beskriver bara blåögda, naiva Sverige i ett nötskal. Jag är inte ens förvånad längre. Man undrar hur mycket av offentligt medel går till dylikt trams?
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Jag är en ryss och bor nära en flygplats. Ni kan tvinga mig att sälja min hus för att ibland jag kunde se hur landar en Herkules.
Dags att jaga häxor det är en gammal tradition i Europa. För demokrati skull denna gång.
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Sist jag kollade var fortfarande försvaret av Sverige nedlagt. Vad det än bedrivs för verksamhet på den där anläggningen så gynnar det inte vår säkerhet över huvud taget. Snarare tvärt om.

Det är som Flygvapnet som klagar på solcellsanläggningar. Vem bryr sig i det läget att de faktiskt skulle utgöra ett problem ..
J Jaggatagga skrev:
Sist jag kollade var fortfarande försvaret av Sverige nedlagt. Vad det än bedrivs för verksamhet på den där anläggningen så gynnar det inte vår säkerhet över huvud taget. Snarare tvärt om.

Det är som Flygvapnet som klagar på solcellsanläggningar. Vem bryr sig i det läget att de faktiskt skulle utgöra ett problem ...
Då får du kolla igen. Försvarsbudget ökar med 28% till 119 miljarder kronor nästa år. En majoritet av Riksdagen stödjer detta beslut.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
O olleg07 skrev:
Jag är en ryss och bor nära en flygplats. Ni kan tvinga mig att sälja min hus för att ibland jag kunde se hur landar en Herkules.
Dags att jaga häxor det är en gammal tradition i Europa. För demokrati skull denna gång.
Vad menar du med vad du skriver?

Fallet som beskrivs här är ju klockrent så korkat att man knappt tror det är sant att Sverige kan vara så blåögt.

Att du bor nära en flygplats där det kan landa flygplan typ Herkules är helt irrelevant i sammanhanget.
 
  • Gilla
BostadsBubbel och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.