C
useless useless skrev:
Som jag skrev i inlägg #9.
Aha, nu ser jag. He he, ja så kan man ju också räkna :crysmile:
 
Oavsett vad så är det otroligt märkligt att ett så stort företag inte har reservkapital för bistrare tider. Det sägs ju att vanliga människor ska ha x antal månadslöner på banken. Sånt gäller visst inte stora företag som prioriterar stora utdelningar när det finns pengar. Sen när det krisar så ska nån annan betala.........
 
  • Gilla
Finspang och 9 till
  • Laddar…
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C
D dthompa skrev:
Han saknar känsla.
Totalt...
"Men den statliga kraftjätten understryker att situationen fortsatt är så allvarlig att den måste vända på alla stenar för att klara den ekonomiska krisen."
Eller hur? Gå till banken och ta del av de där 500 miljarderna. Det skall väl räcka...?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Vattenfall är ett statligt ägt blag där miljardvinster och åter miljardvinster gått rätt in i statskassan. Samtidigt har ledningsnätet inte uppdaterats då staten behövt pengarna till annat i budgeten. Känns som en dålig kombination av statligt ägnade utan framförhållning.

Allt på elräkningen har rusat upp i pris utan att något egentligen kommit konsumenterna till del för enorma framtida investeringsbehov. Detta kommer konsumenterna få betala för.
Detta i kombination med införandet av elbörsen så drog priserna iväg.

Om detta inte är ett aprilskämt, som en person skriver här, så är det klokt att priserna nu gått ner. Oavsett om det är vinst eller skattpålagor så påverkar det vår köpkraft. Känns som vattenfall är en skatteko och då borde staten kunna betala tilbaka lite vinst så dme inte kommer å obestånd :) :)
 
Hur stor del av det dåligt underhållna ledningsnätet ägs av staten eller vattenfall?
 
Fairlane
Vattenfalls resultat de senaste 3 åren:

2017: Vinst 9,6 miljarder
2018: Vinst 12 miljarder
2019: Vinst 14,9 miljarder

VD har en årslön på drygt 15 miljoner kronor. Kanske kunde man begära att man kunde ha lite planering för sämre tider med i kravet?
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
N
Hur var det nu med nätavgifterna? Före årsskiftet basunerade ett flertal tidningar och SVT ut att de stora nätägarna skulle tvingas sänka sina nätavgifter under 2020. Vattenfall skulle tvingas sänka mest.
EON och Ellevio har sänkt. Vi som är nätkunder hos statligt ägda Vattenfall har däremot inte sett skymten av någon sänkning. Från företaget hörs bara vaga formuleringar om att man ännu inte bestämt hur och när en sänkning kan ske.
Kanske läge för Ibrahim Baylan som drev igenom lagen som skulle tvinga fram sänkningar att se på hur statens eget bolag hanterar detta. De två stora privata aktörerna har som sagt redan sänkt.
 
C
N Nalleman64 skrev:
De två stora privata aktörerna har som sagt redan sänkt.
Ja, jag tror jag fick tillbaka 20 spänn eller något liknande på mina Ellevio-abonnemang. :confused:
En tummetott - rent spel för galleriet.
Var det någon som fick någon säkning av substans?
 
N
C cpalm skrev:
Ja, jag tror jag fick tillbaka 20 spänn eller något liknande på mina Ellevio-abonnemang. :confused:
En tummetott - rent spel för galleriet.
Var det någon som fick någon säkning av substans?
Jag pratade med ett par bekanta som har EON. De fick en sänkning på runt 100:- per månad.
Enligt mediauppgifterna före nyår skulle Vattenfalls sänkningar handla om "tusenlappar" vilket jag iofs inte tror mycket på men ändå. Någon sänkning borde vi ha fått men icke.
Det är mera principen det handlar om med tanke på att Vattenfall är de som höjt mest de senaste åren (skall dock för ärlighetens skull säga att de faktiskt inte höjde alls förra året).
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.