F fribygg skrev:
Läs nu gällande lagstiftning.
I Byggningabalken 1736:0123 1 2 kap 1§ står "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."
Det är alltså reglerat i lag sedan 288år att det är BONDENS BEHOV som avgör vad och hur han ska bygga förutom mangård, lagård osv.
När man påpekar detta för kommunala byråkrater blir det tyst och bygget får fortsätta utan att kommunen lägger sig i.
...och sen blir du tyst när byggsanktionsavgiften dimper ner i brevlådan eftersom Plan- och Bygglagen täcker mer än vad Byggningabalken gör.

Skämt åsido. Det är väldigt mycket mer fritt ute på landet (utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse) förstås, men jag har sett att det ibland missförstås vad man får bygga. Det vanligaste är att man tror att man kan uppföra ett ridhus som en ekonomibyggnad, men oftast icke. Ekonomibyggnader ska ha en direkt anknytning till jordbruket, och så länge du inte tröskar jorden med hjälp av dina hästar så är det ingen ekonomibyggnad. Byggnader för förädling av råvarorna, typ mejeri, slakteri, sågverk osv, är inte heller ekonomibyggnader eftersom de inte är i direkt anknytning till jordbruket utan ett steg längre bort.

Dessutom. Att riva sitt bostadshus ute på landet och sen bygga upp ett som man anser ser likadant ut är verkligen inte bygglovsbefriat!

Sorry för att smiter emellan och är lite party-pooper men när jag ser saker som kan missförstås och leda till jobbiga sanktionsavgifter så vill jag göra så att det undviks. Ring istället er kommun och hör er för. Vissa kommuner är stenhårda, andra lite mer förlåtande. Be om att få svaret på er fråga skickat till er mail så att ni har det i skrift. Det kan hjälpa om tråkiga frågor uppstår längre fram.
 
  • Gilla
Liljencrantz och 3 till
  • Laddar…
W Whyzcek skrev:
...och sen blir du tyst när byggsanktionsavgiften dimper ner i brevlådan eftersom Plan- och Bygglagen täcker mer än vad Byggningabalken gör.

Skämt åsido. Det är väldigt mycket mer fritt ute på landet (utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse) förstås, men jag har sett att det ibland missförstås vad man får bygga. Det vanligaste är att man tror att man kan uppföra ett ridhus som en ekonomibyggnad, men oftast icke. Ekonomibyggnader ska ha en direkt anknytning till jordbruket, och så länge du inte tröskar jorden med hjälp av dina hästar så är det ingen ekonomibyggnad. Byggnader för förädling av råvarorna, typ mejeri, slakteri, sågverk osv, är inte heller ekonomibyggnader eftersom de inte är i direkt anknytning till jordbruket utan ett steg längre bort.

Dessutom. Att riva sitt bostadshus ute på landet och sen bygga upp ett som man anser ser likadant ut är verkligen inte bygglovsbefriat!

Sorry för att smiter emellan och är lite party-pooper men när jag ser saker som kan missförstås och leda till jobbiga sanktionsavgifter så vill jag göra så att det undviks. Ring istället er kommun och hör er för. Vissa kommuner är stenhårda, andra lite mer förlåtande. Be om att få svaret på er fråga skickat till er mail så att ni har det i skrift. Det kan hjälpa om tråkiga frågor uppstår längre fram.
Ringde kommunen och frågade i morse, som jag uppfattade det så utgår de från att man har rätt verksamhet på fastigheten. När det väl är fastställt så mer eller mindre fritt att bygga ekonomibyggnader på löpande band om man så önskar(mindre överdrift :crysmile:)
 
N noone70 skrev:
Ringde kommunen och frågade i morse, som jag uppfattade det så utgår de från att man har rätt verksamhet på fastigheten. När det väl är fastställt så mer eller mindre fritt att bygga ekonomibyggnader på löpande band om man så önskar(mindre överdrift :crysmile:)
Absolut! Ekonomibyggnader kan man fläska på med! Men jag vill bara trycka på att man måste vara noga med att det man bygger kan definieras som en ekonomibyggnad. Jag vill slippa få så många sanktionsärenden jag bara kan. Såna ärenden är inte roliga alls.

Se här för mer, men bedövande tråkig, information https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Läs nu gällande lagstiftning.
I Byggningabalken 1736:0123 1 2 kap 1§ står "Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter."
Det är alltså reglerat i lag sedan 288år att det är BONDENS BEHOV som avgör vad och hur han ska bygga förutom mangård, lagård osv.
När man påpekar detta för kommunala byråkrater blir det tyst och bygget får fortsätta utan att kommunen lägger sig i.
Om man inte är bonde utan bilbyggare, hur gör man för att få "tillstånd# på billigaste vis för att bygga en komplementbyggnad?
Plattan på 288kvm är gjuten sen länge och tidigare bygglov gått ut...
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om man inte är bonde utan bilbyggare, hur gör man för att få "tillstånd# på billigaste vis för att bygga en komplementbyggnad?
Plattan på 288kvm är gjuten sen länge och tidigare bygglov gått ut...
Då är nog inte lagstiftningen lika enkel som för jord och skogsbrukets ekonomibyggnader...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är fastighetsbeteckning som styr
Kommunen klassar ingenting när det gäller lantbruk! De ska följa lagen i det här fallet!
Nej det är verksamheten som styr.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om man inte är bonde utan bilbyggare, hur gör man för att få "tillstånd# på billigaste vis för att bygga en komplementbyggnad?
Plattan på 288kvm är gjuten sen länge och tidigare bygglov gått ut...
Då måste du söka nytt bygglov för att få tillstånd att bygga på den befintliga plattan. Är det länge sedan det tidigare bygglovet löpte ut?
 
M MetteKson skrev:
Då måste du söka nytt bygglov för att få tillstånd att bygga på den befintliga plattan. Är det länge sedan det tidigare bygglovet löpte ut?
Ja, över 5 år sen. Jag har pratat med en pensionerad handläggare, och det ska gå bra att söka nytt.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om man inte är bonde utan bilbyggare, hur gör man för att få "tillstånd# på billigaste vis för att bygga en komplementbyggnad?
Plattan på 288kvm är gjuten sen länge och tidigare bygglov gått ut...
Säg att du identifierar dig som bonde och om någon hävdar annat så blir du kränkt!
:rofl:
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Det är inte bara byggmaterial och hantverkare som kostar pengar när du bygger nytt hus. Du måste betala för en hel del byråkrati, tillstånd och anslutningar också. Här listar vi prisuppskattningar för dessa kringkostnader som följer med ett husbygge.

Du kan läsa artikeln här: Kringkostnaderna när du bygger hus
I Norrtälje kommun kan VA anslutning hamna på runt 350.000 kr. Tomterna är ofta kring 2000m2 och bara den delen ger en kostnad på 106 kr/kvm...
 
  • Dokument från Norrtälje Vatten & Avfall med en tabell över anläggningsavgifter för VA-tjänster, inklusive pris per kvadratmeter tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pergoteborg Pergoteborg skrev:
I Norrtälje kommun kan VA anslutning hamna på runt 350.000 kr. Tomterna är ofta kring 2000m2 och bara den delen ger en kostnad på 106 kr/kvm...
Shit, egen brunn å avlopp verkar vara rena jackpotten i jämförelse
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Shit, egen brunn å avlopp verkar vara rena jackpotten i jämförelse
Absolut, och den reviderade "lagen om vattentjänster" som träder i kraft vid årsskiftet ges större utrymme för enskilda lösningar och mindre möjligheter för kommuner att tvångsansluta.
 
Rätta mig om jag har fel men banker ger väl inte banklån till tomter (typkod 210)? Samt att det inte ges banklån för majoriteten av dessa kring kostnader som?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.