Lite kort om hur vi resonerade när vi köpte hus.
Vi bodde tidigare i lägenhet i ett område med en del skjutningar och sådant (även om jag konstigt nog aldrig kände mig otrygg när jag bodde där).

Vi valde ett villaområde på en dyrare ort med långt avstånd till flerbostadshus, och kollade att det inte fanns obebyggda tomter i direkt närhet.

Men vi funderade nog faktiskt mer på störtregn och ändrat klimat och hade också med meter över havet som viktig parameter när vi valde (sen tog de ju över 2 år också men det är en annan sak 🙂).

spikplanka spikplanka skrev:
Man väljer själv vad man vill prata om. En del vill inte prata lösningar, andra vill prata om det.
Det jag menar är att det är tråkigt samhället har de problem så folk funderar på hur man ska undvika att bli skjuten.

Tyvärr kommer det nog hända mer "felskjutningar" eftersom många gärningsmän fortfarande är barn.
Hells angles tror jag väldigt sällan sprängde fel hus, alla kan göra misstag men 14 åringar som tagit olika former av droger har nog större sannolikhet att göra fel. Dessutom verkar empatin otroligt låg.

Tidigare sas det ju att om man har HA som granne så blir det mindre kriminalitet i närområdet, dvs tryggare. Tyvärr tror jag inte samma sak om man har Röven eller Jordgubben som granne...

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tidigare sas det ju att om man har HA som granne så blir det mindre kriminalitet i närområdet,
Känner till ett specifikt område där jag fått höra att inbrottstjuvar mm avstår från att göra något eftersom HA får skit för det av polisen och då blir de inte glada på inbrottstjuven. Så det verkar finnas fog för detta.

Fallgrop för bilar bakom bom med kodlås ? ;)
Jag antar att det var menat som en överdrift, men allt sådant där är det ju man själv eller bekanta som riskerar bli offer för.

Tex. överdrivet komplexa larmsystem, motoriserade väggrindar etc, som krånglar.
Vaktfirmorna verkar mest komma och tejpa fönster efter att det är färdigstulet och sedan åka därifrån.
Mm men vattenskador är ju dyrt.

När jag sommarjobbade som väktare några somrar var min främsta bedrift att upptäcka två vattenläckor och förtöja en båt som slitit sig.

Brandvakt och vattenläckor är typ det som gör det värt att ha ronderande väktare (för företag). Brott är ju något slags alibi för att göra det hela ballare.
Men man kan dock gärna dubblera inspelningen så att det inte hänger på ett kabinett.
Ja men övervakningsfilmerna är ju knappast något man grämer sig över om de försvinner i någon slags hårddiskhaveri, dock.

Det enda är väl att en snabb tjuv inte ska hitta dem i något slags 10 minutersinbrott och att man inte ska ha kamera inne i huset så man slipper noja sig för att video när man petar sig i näsan kommer på vift.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Värdelöst att försöka bygga ett fort för att skärma av sig mot kriminella. Man vill ju kunna röra sig i det område man bor i.

Nä, som andra är inne på - det som gäller är att bokstavligen ta avstånd från kriminaliteten. Finns massvis med områden där sannolikheten att bli utsatt för brott är praktiskt taget noll. Tyvärr på vissa sätt oftast inte de attraktivaste områdena i landet, vilket förvisso också har den positiva aspekten att man bor billigt.

J Jaggatagga skrev:
När jag sommarjobbade som väktare några somrar var min främsta bedrift att upptäcka två vattenläckor och förtöja en båt som slitit sig.
Det är förstås en bra poäng.

C cpalm skrev:
Värdelöst att försöka bygga ett fort för att skärma av sig mot kriminella. Man vill ju kunna röra sig i det område man bor i.
Saken är väl ett hus där man kan sova tryggt utan att behöva vakna till blåljus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.