Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Silly Bear Silly Bear skrev:
Vad är det du är bäst på som skulle motivera vapenfri krigsplacering?, Har inte hängt med i tråden på ett tag...
Är en diskussion nödvändigt? För folk blir ju arga när man för diskussionen.

Jag kommer i strid stupa rätt omgående om de skulle skicka ut mig på sådant. Jag känner mig bäst själv liksom.
Då är jag ju bäst på transporter eller maskinkörning av gods, då lär jag stå på längre :)

Det här tramset folk håller på med att lumpen gör en man är förlegat sedan länge tillbaka. Då hade det ju visat sig på alla som gjort den och gett disciplin, så är ju inte fallet tyvärr.

Faktum är ju att i detta nu i ukraina så är inte alla gubbar i strid eller ens omklädda till soldater eller i försvaret. De jobbar faktiskt. En del av de som bor i den del som inte kriget är i kör faktiskt också transporter på export. Träffade en idag tex.
 
R Rkarlsson skrev:
Är en diskussion nödvändigt? För folk blir ju arga när man för diskussionen.

Jag kommer i strid stupa rätt omgående om de skulle skicka ut mig på sådant. Jag känner mig bäst själv liksom.
Då är jag ju bäst på transporter eller maskinkörning av gods, då lär jag stå på längre :)

Det här tramset folk håller på med att lumpen gör en man är förlegat sedan länge tillbaka. Då hade det ju visat sig på alla som gjort den och gett disciplin, så är ju inte fallet tyvärr.

Faktum är ju att i detta nu i ukraina så är inte alla gubbar i strid eller ens omklädda till soldater eller i försvaret. De jobbar faktiskt. En del av de som bor i den del som inte kriget är i kör faktiskt också transporter på export. Träffade en idag tex.


Jag tror de flesta här inser att man behöver både civil infrastruktur och soldater i fronten vid ett eventuellt krig.

Men det jag och säkert andra också tycker är jävligt märkligt med dina argument är att du verkar anta att andra ska strida vid fronten för att du minsann inte vet hur man laddar ett vapen.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Dessutom så är väl "civila" uppgifter bäst lämpad till äldre, skadade eller andra medborgare som inte kan eller bör agera i fält. RKarlsson kanske är en hejjare på att köra lastbil till och med bäst. Men den numera pensionerade lastbilschaffisen Bengt,58 år, är också duktig. Det Bengt däremot inte kan göra är att gå 2 mil om dagen. Därför kommer Rkarlsson och liknande antagligen inte få göra det som de är "bäst på" utan det som är bäst för landet.

OBS. Detta är inget påhopp på RKarlsson direkt, utan ett exempel på hur man rimligen tänker och agerar vid en full mobilisering. OBS
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 6 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Vad menar du? Vad ska jag vara orolig över?
Exakt vad var det du inte förstod?

Eller ska vi lägga till att de här odisciplinerade med brutala soldaterna styrs av fullständigt irrationell despot och envåldshärskare för att göra det än mer skrämmande?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Dessutom så är väl "civila" uppgifter bäst lämpad till äldre, skadade eller andra medborgare som inte kan eller bör agera i fält. RKarlsson kanske är en hejjare på att köra lastbil till och med bäst. Men den numera pensionerade lastbilschaffisen Bengt,58 år, är också duktig. Det Bengt däremot inte kan göra är att gå 2 mil om dagen. Därför kommer Rkarlsson och liknande antagligen inte få göra det som de är "bäst på" utan det som är bäst för landet.

OBS. Detta är inget påhopp på RKarlsson direkt, utan ett exempel på hur man rimligen tänker och agerar vid en full mobilisering. OBS
Men det är ju därför jag skriver att jag inte passar vid fronten. Hade jag ens varit i form för att ha 40 kilo på ryggen och ligga ute hade jag väl ändå inte haft ett val. =) Jag är helt värdelös på marsch och uthållighet till fots.

Det är dock ett extremt känsligt ämne och så alltid varit vad jag kommer ihåg.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Dessutom så är väl "civila" uppgifter bäst lämpad till äldre, skadade eller andra medborgare som inte kan eller bör agera i fält. RKarlsson kanske är en hejjare på att köra lastbil till och med bäst. Men den numera pensionerade lastbilschaffisen Bengt,58 år, är också duktig. Det Bengt däremot inte kan göra är att gå 2 mil om dagen. Därför kommer Rkarlsson och liknande antagligen inte få göra det som de är "bäst på" utan det som är bäst för landet.

OBS. Detta är inget påhopp på RKarlsson direkt, utan ett exempel på hur man rimligen tänker och agerar vid en full mobilisering. OBS
Det finns till och med något namn på det där - "nånting-paradoxen". Jag har läst det för länge sedan inom organisationsekonomi, men jag minns inte namnet. Men det går alltså ut på att det inte är säkert att alla ska göra det de är bäst på.

Ett tydligt exempel var då en man som var ganska duktig konstruktör, men han var också väldigt snabb på att skriva maskin. Är det då vettigt att ta bort honom från konstruktionskontoret och sätta honom bland maskinskriverskorna i stället? Nej, den lilla vinst man får av att han är färdig med sitt brev 20 sekunder före grannen uppvägs inte av att det fattas en konstruktör.
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det finns till och med något namn på det där - "nånting-paradoxen". Jag har läst det för länge sedan inom organisationsekonomi, men jag minns inte namnet. Men det går alltså ut på att det inte är säkert att alla ska göra det de är bäst på.

Ett tydlig exempel var då en man som var ganska duktig konstruktör, men han var också väldigt snabb på att skriva maskin. Är det då vettigt att ta bort honom från konstruktionskontoret och sätta honom bland maskinskriverskorna i stället? Nej, den lilla vinst man får av att han är färdig med sitt brev 20 sekunder före grannen uppvägs inte av att det fattas en konstruktör.
Låter som en klassisk suboptimering
 
A andersmc skrev:
Exakt vad var det du inte förstod?

Eller ska vi lägga till att de här odisciplinerade med brutala soldaterna styrs av fullständigt irrationell despot och envåldshärskare för att göra det än mer skrämmande?
Du borde läsa mitt första inlägg igen som du citerade.
Du skriver som om jag ska svara på nått speciellt sätt så du måste förtydliga dig så fall.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Låter som en klassisk suboptimering
Jo, det är därför det kallas "paradox". För att resultatet inte blir det som man väntat sig.

Jag använde det till vis del för att räkna på optimala utnyttjandet av maskiner i produktion. Det är inte så att man alltid ska köra alla moment i den maskin som gör det snabbast. När man väljer att köra en produkt i en viss maskin måste man också titta på vad det är man då INTE kan köra i den maskinen. Det kan visa sig att man får mera värde per tidsenhet genom verkstaden genom att flytta en produkt till en maskin som är långsammare, eftersom man då kan använda den frigjorda maskinen för något mer värdefullt arbete.
 
Jag blev glad att det finns hopp
 
  • Älska
galento och 1 till
  • Laddar…
Går kriget in i en ny fas nu? Det har gått 6 månader, ingen ger sig och ingen vinnare.
Putin har väl insett att hota med atombomber inte fungerar. Han kan inte skicka iväg några missiler med kärnladdningar. Han och Ryssland skulle aldrig förlåtas. Risken att han startar ett världskrig är stor om han skulle skicka nån missil till Litauen, Sverige eller Finland. Litauen är dessutom lite nära Kaliningrad så det blir heller inte bra bra för Ryssland.
EU räds inte gasbristen pga reservdelsbristen pga blockaden mot Ryssland. EU är villig att ta en ekonomisk kris för att stå upp för demokrati och frihet, iaf en tid till.

Vad göra då så att Europa ger sig och slutar hjälpa Ukraina med vapen?
Vad har Ukraina att vinna på att bomba ett eget kärnkraftverk, Zaporizjzja?
Vad har Ryssland att vinna?

Det kan ju förefalla löjligt dumt att ryssarna själva skulle bomba kärnkraftverket de har under belägring sedan länge. Alltså måste det vara Ukraina…eller??
Typisk rysk list att hota Europa och Ukrainas jordbruksland, det enda Ukraina tycks kunna få ha kvar när ryssarna tar över östra Ukraina, med ett radioaktivt moln och skylla på Ukraina.

Till och med ryssarna på Krim flyr nu Krim.
Det dök upp en intervju av en flyende ryska mitt flöde igår.
Hon var så ledsen…och gråter i intervjun.
Kvinna gråter i bil, intervju i nyhetsinslag om kärnvapenhot och människor som flyr från Krim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Suddig bild på en ledsen kvinna i bil, videospelarkontroller och text "Threat of nuke disaster: Russian forces fire 80 rockets from nuclear plant site".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hon säger gråtande: "I don't want to leave Crimea. It's so amazing here. We got used to living here. We lived like it is our own. We felt at home here." :oops:
 
  • Ledsen
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
R
blackarrow blackarrow skrev:
Går kriget in i en ny fas nu? Det har gått 6 månader, ingen ger sig och ingen vinnare.
Jag har sedan flera månader varit övertygad om att Ukraina till slut kommer att gå på offensiven på allvar. Jag är verkligen ingen militär expert men det har förefallit uppenbart att det kommer en vändpunkt när all hjälp de får överstiger Rysslands förmåga.

Problemet har troligtvis varit att få igång ordentliga försörjningslinjer från väst och utbilda soldater på alla de nya system som de försett dem med. Det är inte bara att rulla in en HIMARS och trycka på en knapp. Det vi ser nu är förhoppningsvis resultatet av att dessa pusselbitar börjar falla på plats.

Det är bara att hoppas på att despoten inte går "full retard" och använder kärnvapen. Eller att någon i hans närhet stoppar honom i så fall.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Ukraina - Ryssland har blivigt ett proxy krig Nato - Ryssland.

Hur man ser på saken är lite olika men Ukraina är en spelbricka man satsat helt klart och det är folket i Ukraina oavsett om man är ryss eller ukrainare som får betala priset.
 
  • Arg
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R
T TheGame skrev:
Ukraina - Ryssland har blivigt ett proxy krig Nato - Ryssland.

Hur man ser på saken är lite olika men Ukraina är en spelbricka man satsat helt klart och det är folket i Ukraina oavsett om man är ryss eller ukrainare som får betala priset.
Trams. Du har köpt Rysk propaganda rakt av.

Ryssland invaderade en suverän nation. Väst bestämde sig för att det inte är ok och hjälper därför Ukraina.

Ryssland kan avsluta det här kriget omedelbart genom att helt enkelt dra tillbaka sina trupper och därefter betala ett saftigt skadestånd till Ukraina.

Du tycker att Ukraina borde ge upp och ge Putin vad han vill ha? Och sedan är det lugnt för alltid? Han kommer inte att tycka att anfallet var en bra idé då och göra om det igen?
 
  • Gilla
och en till och 19 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ukraina - Ryssland har blivigt ett proxy krig Nato - Ryssland.

Hur man ser på saken är lite olika men Ukraina är en spelbricka man satsat helt klart och det är folket i Ukraina oavsett om man är ryss eller ukrainare som får betala priset.

Vilket strunt. Anledningen till att det Ukrainska folket betalar priset är den ryska aggressionen. Ukraina vill försvara sitt land och självklart ska alla demokratier stödja dem så mycket som möjligt!
 
  • Gilla
Blazermannen och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.