Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snailman Snailman skrev:
Man behöver ganska mycket pengar för att driva 'fri press' så därför råkar så gott som all 'fri press' ägas av väldigt rika personer/släkter eller väldigt rika bolag.

Så det beror väl inte på slumpen att under corona så har miljardärerna blivit mycket rikare och vanligt folk fattigare och en del arbetslösa tom.

Så därför tror jag det skrivs så likartat i all 'fri press' och 'granskande journalistik' har man helt slutat med, man bara papegojan vad annan press skrivit utan någon som helst granskning. Detta har nog aldrig tidigare varit så tydligt som just angående Ukraina/Ryssland.

Men en del ändringar sker även i en positiv riktning när nu Twitter tackat ja till Musks bud, Musk är ju en stor anhängare av yttrandefriheten.
Och vad är felet med svensk public service?
 
Snailman
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och vad är felet med svensk public service?
Om det behöver förklaras så är du nog tyvärr ett hopplöst fall.

Men en ledtråd är ju att det är regeringen som tillsätter styrelsen.

Jag personligen har inte så mycket besvär med dem, då jag slutade titta för några decennier sedan, tyvärr måste jag nu betala för deras verksamhet, men de kan ju inte tvinga mig att titta ;)
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Snailman Snailman skrev:
Men en del ändringar sker även i en positiv riktning när nu Twitter tackat ja till Musks bud, Musk är ju en stor anhängare av yttrandefriheten.
Det här var ju ett intressant resonemang.
Musk är ultrarik och har blivit avstängd flera ggr på grund av marknadsmanipulation via just Twitter.
Dvs han har svart på vitt nyttjata pressen för egen vinning.
Men du gillar honom och tycker det är en positiv väg fram för Twitter/fri press? :thinking:

Aningen motsägelsefullt tycker jag givet den första mer konspiratoriska delen av ditt inlägg...
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
B
Snailman Snailman skrev:
Om det behöver förklaras så är du nog tyvärr ett hopplöst fall.

Men en ledtråd är ju att det är regeringen som tillsätter styrelsen.

Jag personligen har inte så mycket besvär med dem, då jag slutade titta för några decennier sedan, tyvärr måste jag nu betala för deras verksamhet, men de kan ju inte tvinga mig att titta ;)
Om du inte tittat på några decennium kanske du inte har så mycket insyn i verksamheten de bedriver heller?

Jag är inte odelat positivt inställd till SVT (tittar sparsamt...) och har väldigt svårt att förstå varför skattepengar ska gå till exempelvis melodifestivalen och liknande produktioner. Men jämför man med Fox News med flera, så föredrar jag ju upplägget med svensk public service.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Snailman
B BSOD skrev:
Om du inte tittat på några decennium kanske du inte har så mycket insyn i verksamheten de bedriver heller?

Jag är inte odelat positivt inställd till SVT (tittar sparsamt...) och har väldigt svårt att förstå varför skattepengar ska gå till exempelvis melodifestivalen och liknande produktioner. Men jämför man med Fox News med flera, så föredrar jag ju upplägget med svensk public service.
Jag lyssnade faktiskt till P1, men för några år sedan blev den alldeles för pk för att jag skulle kunna lyssna på den dagligen, så jag slutade helt med radio.
 
Snailman
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det här var ju ett intressant resonemang.
Musk är ultrarik och har blivit avstängd flera ggr på grund av marknadsmanipulation via just Twitter.
Dvs han har svart på vitt nyttjata pressen för egen vinning.
Men du gillar honom och tycker det är en positiv väg fram för Twitter/fri press? :thinking:

Aningen motsägelsefullt tycker jag givet den första mer konspiratoriska delen av ditt inlägg...
En del gillar ju bättre när företagsledare är lite anonyma av sig och bara syns till vid vissa tillfällen i städade sammanhang, till den kategorin hör ju inte Musk, han vill ju påverka hela världen i en riktning han tycker är positiv enligt sina ideal. Han har väl märkt av att allt blir mer och mer woke överallt och vill göra något åt det

Det gjordes ju en hel del insatser för att hindra honom att köpa företaget, från styrelsen och andra håll, men de verkar ha misslyckats.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och vad är felet med svensk public service?
Jag gillar konceptet, oberoende granskning, samhällsservice, information, landskamper, nyheter, UR osv. Men de har en ganska kraftig slagsida åt vänster och liberalismen.
När det blir tydligt I debatter, vad man väljer att ta upp för ämnen osv så känner jag mig som höger och konservativ väldigt utpekad och ifrågasatt.
En aning bättre har det blivit de senaste 5 åren men bra är det inte.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Man behöver ganska mycket pengar för att driva 'fri press' så därför råkar så gott som all 'fri press' ägas av väldigt rika personer/släkter eller väldigt rika bolag.

Så det beror väl inte på slumpen att under corona så har miljardärerna blivit mycket rikare och vanligt folk fattigare och en del arbetslösa tom. Måste kännas skönt att de har pressen med sig på resan mot större rikedom.

Så därför tror jag det skrivs så likartat i all 'fri press' och 'granskande journalistik' har man helt slutat med, man bara papegojan vad annan press skrivit utan någon som helst granskning. Detta har nog aldrig tidigare varit så tydligt som just angående Ukraina/Ryssland.

Men en del ändringar sker även i en positiv riktning när nu Twitter tackat ja till Musks bud, Musk är ju en stor anhängare av yttrandefriheten.
Din kunskap om världen är ju så låg att klockorna stannar.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är man intresserad rekommenderar jag Martin Kraghs bok om Putin; "Det fallna imperiet"
Bra där Johansson (y) har några sidor kvar på boken och jag instämmer i din rekommendation. Boken ger en gedigen historisk bakgrund av Rysslands historia i modern tid och i förlängningen blir Rysslands angrepp på Ukraina ofrånkomligt. Anfallet på Georgien, annekteringen av Krim samt kriget i Ukraina följer bokstavligen Putins drömmar och ambitioner om en rysk stormakt där västvärldens liberala värden och demokratiska grundpelare är fienden och måste bekämpas till varje pris.

En persons ohyggliga maktambitioner har förorsakat en fruktansvärd förstörelse och ett ohyggligt lidande för miljoner människor och kommer att ekonomiskt påverka världen många år framöver.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Snailman Snailman skrev:
En del gillar ju bättre när företagsledare är lite anonyma av sig och bara syns till vid vissa tillfällen i städade sammanhang, till den kategorin hör ju inte Musk, han vill ju påverka hela världen i en riktning han tycker är positiv enligt sina ideal. Han har väl märkt av att allt blir mer och mer woke överallt och vill göra något åt det

Det gjordes ju en hel del insatser för att hindra honom att köpa företaget, från styrelsen och andra håll, men de verkar ha misslyckats.
Ska jag tolka det du skriver som att det är acceptabelt att vara miljardär och manupulera pressen för egen vinning så länge man hatar woke precis som du.

Blev tvungen att söka runt lite och det spekuleras ju i att Musk ska välkomna Trump och andra bannade extremister tillbaka till Twitter, så din ståndpunkt börjar klarna. Trump var ju även duktig på att manupulera Twitter/Media för egen vinning.

Tragisk utveckling om Twitter blir ett tillhåll för trollgänget i trumps kölvatten... :confused:
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Om det behöver förklaras så är du nog tyvärr ett hopplöst fall.

Men en ledtråd är ju att det är regeringen som tillsätter styrelsen.

Jag personligen har inte så mycket besvär med dem, då jag slutade titta för några decennier sedan, tyvärr måste jag nu betala för deras verksamhet, men de kan ju inte tvinga mig att titta ;)
Så du kan inte berätta varför SVT/SR inte kan ge en rättvis bild av läget i Ukraina?

Men en ledtråd finns i deras styrelse?

Så vart ska man titta om man vill ha en rättvis bild av kriget i Ukraina?
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så du kan inte berätta varför SVT/SR inte kan ge en rättvis bild av läget i Ukraina?
Men en ledtråd finns i deras styrelse?

Så vart ska man titta om man vill ha en rättvis bild av kriget i Ukraina?
Hmm... logiskt sett - om nu SVT uppfattas som vänstervridet och styrelsen tillsatt av en vänsterregering, så borde deras rapportering av läget i Ukraina ligga mer till vänster (dvs mer ryssvänligt)?

Så för en mer rättvis bild bör man titta efter en mer högerorienterad nyhetskanal? Fox News kanske?

OBS, inlägget kan innehålla spår av ironi.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Om det behöver förklaras så är du nog tyvärr ett hopplöst fall
Ett synnerligen intetsägande svar, du bemödar dig inte att utveckla och resonera utifrån din ståndpunkt utan faller i fällan och förnedrar dig med ett personangrepp.

Snailman Snailman skrev:
Men en ledtråd är ju att det är regeringen som tillsätter styrelsen.
I den värld du drömmer om - vem gör urvalet, vem skapar lagar och regler för styrning och uppföljning, vem granskar demokratin för att ta några exempel? Risken finns ju alltid för dold påverkan och korruption.

Snailman Snailman skrev:
Jag personligen har inte så mycket besvär med dem, då jag slutade titta för några decennier sedan, tyvärr måste jag nu betala för deras verksamhet, men de kan ju inte tvinga mig att titta ;)
Du har gjort ett aktivt val och stängt dörren till information som inte följer dina värderingar. I en allmän förståelse av detta beteende kallas det för hjärntvätt vilket brukar uppfattas som negativt men du utsätter dig frivilligt, ett märkligt val. Allt måste inte passera intellektet men du är samhällsintresserad så utvidga ditt synfält, se världen precis så komplicerad som den är ( och uthärda den osäkerheten) och du behöver aldrig mer slänga dig med förenklade fraser som pk. Om du har en aversion mot media generellt så finns en guldgruva av god litteratur att berika sig med.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Man behöver ganska mycket pengar för att driva 'fri press' så därför råkar så gott som all 'fri press' ägas av väldigt rika personer/släkter eller väldigt rika bolag.

Så det beror väl inte på slumpen att under corona så har miljardärerna blivit mycket rikare och vanligt folk fattigare och en del arbetslösa tom. Måste kännas skönt att de har pressen med sig på resan mot större rikedom.

Så därför tror jag det skrivs så likartat i all 'fri press' och 'granskande journalistik' har man helt slutat med, man bara papegojan vad annan press skrivit utan någon som helst granskning. Detta har nog aldrig tidigare varit så tydligt som just angående Ukraina/Ryssland.

Men en del ändringar sker även i en positiv riktning när nu Twitter tackat ja till Musks bud, Musk är ju en stor anhängare av yttrandefriheten.
Och Musk är ju fattig som en kyrkråtta?


Man kan vara rik och ändå ha en vettig inställning till fri press.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad skulle "Rysslands fördel" vara i det här fallet? Ukraina har aldrig varit en del av Ryssland. Ukraina var en del av Sovjetunionen, men de var ett eget land innan dess. Krim däremot hörde inte till Ukraina innan Sovjetunionen skapades, och det "flyttades" till Ukraina ganska kort innan sovjet föll samman... Men det rättfärdigar ju inte Putins beteende... Tom på Krim så identifierade sig de rysktalande som mer ukrainska än ryska...

Är man intresserad rekommenderar jag Martin Kraghs bok om Putin; "Det fallna imperiet" ...
Jag håller med dig fullt ut. Förutom att Krim gick in i Ukraina redan 1954. Oavsett så är det ryssarna som invaderat Ukraina, dvs det är ryssarna som ska kritiseras. Det är oförlåtligt som de gjort.

Mina analyser eller kanske rättare sagt funderingar ligger på en annan nivå. Låt mig ta ett exempel. Vi alla vet att ryska styrkor lämnar Kiev området och flyttar till Donbassområdet. Det verkat ha gått snabbt. Då kan man fundera på varför.

Analys/fundering A. Rysslands styrkor i Kiev led nederlag efter nederlag och blev tvungna att retirera. Övermakten blev för stor. För Ukraina är det förståss viktigt att säkerställa huvudstaden och regeringen i staden (om de nu befann sig där, men det är en annan sak).

Analys/fundering B. Enligt uppgift så hade ryssarna bara 45000 man runt Kiev, och enligt militära bedömmare så kan man inte ta en stad på 3 miljoner med en sådan liten styrka. Kan det vara så att ryssarnas Kiev trupper bara var en avledningsmanöver, där sedan var att retirera mot Donbass och lämna Ukraina trupperna i Kiev? Så ryssarnas egentliga mål var Donbass inte Kiev.

Vad som är rätt mellan A och B vet jag inte, men man kan ju alltid fundera. Eller kan man det. När jag nämner fundering A så är det frid och fröjd, men nämner jag fundering B så är jag Ryssvän, Putinvän etc. Man måste väl kunna fundera, eller?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.