Jag planerar ett belåna (idag obelånad) min villa för att frigöra lite kapital för att bygga ett fritidshus. I min fastighet finns idag drygt 1.2 mille i uttagna pantbrev som alltså inte används. Jag har vänt mig till en bank för att låna 500.000kr. Denna bank vill då ta samtliga pantbrev i pant för lånet på 500.000 kr vilket jag tycker verkar märkligt. Räcker det inte att belåna pantbrev för 500.000 kr för att låna 500.000 kr? Är det verkligen normalt förfarande?

• Gilla
pär öberg
  • Laddar…
Vanligtvis tar man ju ut eller belastar pantbrevet med så mycket man vill låna?

Är det en ockerbank du vänt dig till eller någon av dom stora?

• Gilla
pär öberg
  • Laddar…
Jo det verkar märkligt. Hur är pantbreven en fördelade? Det normala, om de är flera och helt fria, är väl att de vill ha ett pantbrev på minst 500.000:- och som ligger med högst prioritet d.v.s. omfattar från 0 till minst 500.000:- och där just "0" är viktigt.

Redigerat:
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Fast hur många pantbrev finns det då och belopp? Om det är två på 20k totalt och ett på resten så kanske det blir så här.....

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast hur många pantbrev finns det då och belopp? Om det är två på 20k totalt och ett på resten så kanske det blir så här.....
Fast då borde man ju lämna dom 2 små?

nino nino skrev:
Fast då borde man ju lämna dom 2 små?
Nej, bästa säkerheten startar alltid från "0" och är mest intressant. Är det 20k respektive 1180k, så kanske det går att förhandla.

• Gilla
kjellinge och 4 till
  • Laddar…
Det är en liten nischbank som erbjuder mycket låg ränta.
Jag tycker oxå att det normala vore att ta pantbrev upp till önskat belopp, i mitt fall skulle de två första pantbreven (med bäst prio) ge ca 550k.

Jag har nu tackat nej till deras erbjudande av ren princip eftersom de inte ville förhandla om detta med pantbreven.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
I praktiken spelar det väl dock ingen roll, eftersom du nog inte kan gå till en annan bank och låna på resterande pantbrev? Kanske tom bäst(enklast) att alla är samlade på samma ställe?

• Gilla
Stellemark och 1 till
  • Laddar…
Möjligt, men alla andra kreditgivare gör uppenbarligen inte på det här sättet och det finns många som är villiga att låna ut pengar.

Man ska inte underskatta värdet av att följa sina principer ;)

Tack för alla snabba svar!

• Gilla
dargoball och 6 till
  • Laddar…
Jag tror mer det hänger ihop med att alla pantbrev är uttagna på en fastighet. Det blir nog väldigt tjorvigt om man har många pantbrev, flera lån och man hamnar i svårigheter och en och samma fastighet ska användas som säkerhet. Vem har mest rätt till säkerheten och vem reder ut vem som ska ha vad?

• Gilla
Chandler och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag tror mer det hänger ihop med att alla pantbrev är uttagna på en fastighet. Det blir nog väldigt tjorvigt om man har många pantbrev, flera lån och man hamnar i svårigheter och en och samma fastighet ska användas som säkerhet. Vem har mest rätt till säkerheten och vem reder ut vem som ska ha vad?
Det är just därför pantbreven är ordnade efter prioritet.
Exempel ( princip):
Brev 1. 0-100k
Brev 2. 100k-450k
Brev 3. 450k - 785k
Brev 4. 785k - 1500k
Om fastigheten säljes för 1245k, så får innehavarna av brev 1-3 full utdelning, men innehavare av brev 4 får bara 1245k-785k = 460k av de förmodade utlånade 715k

• Gilla
Daniel 109 och 10 till
  • Laddar…
C
G Gabbe1 skrev:
Möjligt, men alla andra kreditgivare gör uppenbarligen inte på det här sättet och det finns många som är villiga att låna ut pengar.
Precis som @Kallens skriver verkar det genomgående vara förstapanten som gäller om man skall få låna överhuvudtaget. Dvs. det är i praktiken omöjligt att belåna huset hos flera kreditgivare.

Så om du hittar någon, skriv det gärna här!

• Gilla
FaffeF och 2 till
  • Laddar…
Hade samma besked från min nya långivare. Såg dock inte detta som ett problem då jag ändå såg det som osannolikt att det skulle leda till problem i framtiden. För att det ska leda till problem så krävs väl att 1 du behöver låna mer, 2 du vill/får inte låna mer av den långivaren 3 en annan långivare skulle vara beredd att ge dig lån om de kunde få pantbrev med lägre prio.

1, 2, och 3 såg jag var och en som osannolika.

För mig låter det som att du får betala litet extra för att sova gott i vetskapen om att långivaren inte har alla pantbrev.

• Gilla
Johan 81
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:

Man ska inte underskatta värdet av att följa sina principer ;)

Tack för alla snabba svar!
Hur mycket extra kommer det nu att kosta dig att följa dina principer?

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Ingenting faktiskt, tvärtom kommer det ev. spara mig något lite.
Av lättja tänkte jag låna genom en samarbetspartner till den nischbank där jag redan är kund och har min aktiedepå. Men nu ser det ut som att jag får registrera mig hos ett annat kreditinstitut och det finns väletablerade aktörer som ligger strax under den ränta jag nyss tackade nej till.

Hursomhelst så har jag fått lära mig något nytt om hur pantbrev fungerar och jag håller med er om att det är mycket osannolikt att det skulle kunna leda till problem att en aktör kontrollerar alla pantbrev oavsett lånebelopp.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.