Jag kan tyvärr inte säga om det var så han menade, för jag upplevde honom som otydlig i frågan. Men han skulle kolla upp detta nogrannare tills nästa möte.Bo.Siltberg skrev:Jag kan inte se detta framför mig. Utifrån vad du återger tror jag inte elektrikern riktigt visste vad han själv pratade om. Vad är det för utrustning du har som skulle kunna generera likströmskomponenter? Det ska inte "läcka" någon DC till AC, utan det vi i så fall pratar om är felfall som orsakar en (pulserande) DC i skyddsjordsledaren.
Lantbrukshandboken har jag för mig "kräver" det. Det är också en god ide då djur är känsliga för små potentialskillnader. Så bygger man nytt stall så är det självklart att potentialutjämna det. Jag ser dock inget tvingande krav för befintliga stall, men som sagt bra om man kan utföra den.
Det är en solcellsanläggning med batterilagring som matar ut överskott till elnätet. Sitter ett relä som bryggar PE med N vid nätbortfall, detta kommer dock stängas av i min anläggning.
Men jag ser fortfarande inte varför denna anläggning skulle skilja sig från andra villor. Jag vill ju vara tydlig med att jag inte har problem att sätta en JFB av typ B om det finns anledning att göra det. Men jag vill gärna veta vad anledningen är och hur det fungerar för att kunna ta beslut.
Stallet blir ju en ekonomibyggnad till bostadsdelen med en 365mm lättbetongvägg murad upp i nock som skiljer de båda kropparna. Det är ingen stor sak att potentialutjämna armeringen i plattan när vi bygger stallet, då jag kommer ha ett jordtag 30 meter därifrån.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 425 inlägg
Jag lyckades missa helt att det finns en solcellsanläggning med i spelet här. Det gäller att läsa vad tillverkaren säger om vad deras växelriktare kräver för externa skydd. De kan mycket väl kräva en JFB typ B.
Där finns två tillverkare, har bara läst den enas och de skriver bara att det ska finnas en RCD (inte vilken typ) på ACout inte före.Bo.Siltberg skrev:
Det är ju fullt rimligt att kolla tillverkarens rekommendationer, men jag reagerade på att det skulle vara olika krav på likvärdig anläggning för villa kontra lantbruksfastighet.
Men som med allt går det ju att föra diskussion och komma fram till en väg som är säker och fungerar för det specifika ändamålet.
Om det uppstår en DC-läckström genom en jordfelsbrytare typ A så kan den blockeras från att lösa. Detta med DC-läckströmmar är inte så vanligt i hushåll. Det räcker nämligen inte med en pulserande likström. Den måste vara kontinuerlig för att ställa till problem med jordfelsbrytaren. Sådana kon uppstå från apparater som innehåller en trefas likriktare. Typiskt en frekvensomriktare. Men även en trefasansluten elbilsladdare till exempel. Ett annat exempel är solceller och batterilager. Jag kan inte säga något om regler. Men skall du ha solpaneler så finns det en orsak att fundera på jordfelsbrytare typ B.
Det var för ett tag sedan en diskussion där det i trådstarten hävdades att likströmskomponenter kunde sprida sig i elnätet mellan anläggningar. Det kom aldrig någon förklaring till hur det skulle gå till annat än extremt långsökta sådana.
Det var för ett tag sedan en diskussion där det i trådstarten hävdades att likströmskomponenter kunde sprida sig i elnätet mellan anläggningar. Det kom aldrig någon förklaring till hur det skulle gå till annat än extremt långsökta sådana.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 425 inlägg
Reglerna säger att om växelriktaren inte har minst enkel isolation mellan AC och DC-sidorna så ska en JFB typ B användas. Så det är en fråga som tillverkaren måste kunna svara på. Det duger inte att kan ska behöva sätta en typ B bara för utifall....
Om solcellerna sitter på lantbrukets lokaler så är det jui lantbruksreglerna som gäller. Jag kan inte minnas några skärpningar där annat än att man kräver JFB för alla ledningar. Jag ser dock fortfarande inte att det ovillkorligen måste vara en typ B utan det bestäms av tillverkaren.
Men det är ju inget fel på typ B, förutom priset...
Om solcellerna sitter på lantbrukets lokaler så är det jui lantbruksreglerna som gäller. Jag kan inte minnas några skärpningar där annat än att man kräver JFB för alla ledningar. Jag ser dock fortfarande inte att det ovillkorligen måste vara en typ B utan det bestäms av tillverkaren.
I mitt fall kommer de stå på stativ i marken, så jag vill potentialutjämna dessaBo.Siltberg skrev:Reglerna säger att om växelriktaren inte har minst enkel isolation mellan AC och DC-sidorna så ska en JFB typ B användas. Så det är en fråga som tillverkaren måste kunna svara på. Det duger inte att kan ska behöva sätta en typ B bara för utifall....
Ska ställa frågan till tillverkarna så får vi se vad de säger.