1 120 läst · 30 svar
1k läst
30 svar
Krav på att kontrollera JFB
OK, men du citerade mig.useless skrev:
Men menar du på allvar att lappen från Hager skulle vara tillräcklig dokumentation för att uppfylla de krav ELSÄK-FS 2022:3 ställer om "dokumenterade rutiner" för "fortlöpande kontroll" av starkströmsanläggning i en tandläkarmottagning?
Finns det nåt krav att all dokumentation måste vara samlad i ett och samma dokument? Annars borde det funka att jordfelsbrytarens dokumentation finns i anslutning till jordfelsbrytaren.Alfredo skrev:
I en hyreslägenhet är det du som hyr den som har nyttjanderätt så jag är ganska säker på att det faller på ditt ansvar att utföra detta.Ulltand skrev:
Sedan behöver det inte dokumenteras för privatpersoner som redan skrivits ovan men den fortlöpande kontrollen gäller ju alla.
Det är besiktningsanmärkning om man inte har ett schema med dokumentation på när jfb blivit testat. Det ska testas var 6e månad och dokumenteras och signeras. Gäller dock inte bostäder eller privata utrymmenBananskalare skrev:
Elsäkerhetsverket har en fin handbok för anläggningsinnehavare här: https://www.elsakerhetsverket.se/om...ker/handbok-for-innehavare-av-elanlaggningar/
Vart hittar du det kravet? Enligt Elsäkerhetsverket är det rutinen som ska dokumenteras, inte varje test man gör.J J-banan skrev:
Förordningen som styr är ELSÄK-FS 2022:3 och enligt den är det bara dessa saker som kräver dokumenterade kontroller:
luftledningar för högspänning,
ställverk för högspänning i det fria
kontaktledningsanläggningar avsedda för drift av järnväg, spårväg, tunnelbana eller elväg.
Luftledningar för lågspänning
Övergångsresistansen hos jordtag för skydds- och systemjordningar
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2022-3.pdf
Ja du jag vet inte vart det står men har ett antal ggr åtgärdat besiktningspunkt att det saknats schema och dokumentation på jfb testuseless skrev:Vart hittar du det kravet? Enligt Elsäkerhetsverket är det rutinen som ska dokumenteras, inte varje test man gör.
Förordningen som styr är ELSÄK-FS 2022:3 och enligt den är det bara dessa saker som kräver dokumenterade kontroller:
luftledningar för högspänning,
ställverk för högspänning i det fria
kontaktledningsanläggningar avsedda för drift av järnväg, spårväg, tunnelbana eller elväg.
Luftledningar för lågspänning
Övergångsresistansen hos jordtag för skydds- och systemjordningar
[länk]
Petitesser... Men jag har varken hittat någon förordning eller föreskrift som säger att man måste dokumentera varje test av jordfelsbrytaren. Fast jag kan ju vara dålig på att leta...Alfredo skrev:
Kan diskuteras. Stor skillnad på vem som utfärdar respektive handling.useless skrev:
Nej jag har heller inte hittat något sådant.useless skrev:
Dock kan ju anläggningsägaren ha dessa krav på sin personal och bli grumse om de inte sköter det enligt uppdrag.
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Som jag förstått det så måste det finnas någon typ av protokoll där det står att man testat och vem. Dock verkar det inte finnas några krav på hur den är utformad.
Gissningsvis räcker det skriva kontroll jordfelsbrytare, namn och datum.
Eftersom man även ska kontrollera elen så insåg jag att det kan man baka in i samma protokoll. Sen ser man till att göra en enkel checklista så är det inte så jobbigt att göra göra 2ggr om året. Jag skrev okulär kontroll av vägg uttag samt funktion belysning.
Sen kan man naturligtvis bara skriva under utan att ha testat 😉
Kravet på protokoll gäller inte privat personers boende.
Sen irriterar det mig att jag inte hade koll på den här regeln Så förför säger vi att jag inte har frågat, Mitt första inlägg finns inte. 😋
Gissningsvis räcker det skriva kontroll jordfelsbrytare, namn och datum.
Eftersom man även ska kontrollera elen så insåg jag att det kan man baka in i samma protokoll. Sen ser man till att göra en enkel checklista så är det inte så jobbigt att göra göra 2ggr om året. Jag skrev okulär kontroll av vägg uttag samt funktion belysning.
Sen kan man naturligtvis bara skriva under utan att ha testat 😉
Kravet på protokoll gäller inte privat personers boende.
Sen irriterar det mig att jag inte hade koll på den här regeln Så förför säger vi att jag inte har frågat, Mitt första inlägg finns inte. 😋