Alfredo Alfredo skrev:
Klart bättre 😀 men fortfarande omfattar det bara JFBn. Är dina elanläggningar så begränsade att de bara består av en JFB? 😂
Jag svarade på TS ursprungliga fråga.

useless useless skrev:
Jag svarade på TS ursprungliga fråga.
OK, men du citerade mig.

Men menar du på allvar att lappen från Hager skulle vara tillräcklig dokumentation för att uppfylla de krav ELSÄK-FS 2022:3 ställer om "dokumenterade rutiner" för "fortlöpande kontroll" av starkströmsanläggning i en tandläkarmottagning?

Alfredo Alfredo skrev:
OK, men du citerade mig.

Men menar du på allvar att lappen från Hager skulle vara tillräcklig dokumentation för att uppfylla de krav ELSÄK-FS 2022:3 ställer om "dokumenterade rutiner" för "fortlöpande kontroll" av starkströmsanläggning i en tandläkarmottagning?
Finns det nåt krav att all dokumentation måste vara samlad i ett och samma dokument? Annars borde det funka att jordfelsbrytarens dokumentation finns i anslutning till jordfelsbrytaren.

A
Ulltand Ulltand skrev:
Lite OT men hur hanteras jordfelsbrytare i hyreslägenheter? Har aldrig varit med om att värden ringt på för att testa. Men man kanske tar för givet att hyresgästerna gör det själva?
I en hyreslägenhet är det du som hyr den som har nyttjanderätt så jag är ganska säker på att det faller på ditt ansvar att utföra detta.

Sedan behöver det inte dokumenteras för privatpersoner som redan skrivits ovan men den fortlöpande kontrollen gäller ju alla.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Måste man kontrollera jfb och måste man dokumentera det Fick frågan av en tandläkarmottagning. De hade vid en elbesiktning fått nerslag på att det inte fanns någon dokumentation för att visa när det är gjort.

Jfb är självklar enligt mig.

Det jag är nyfiken på om det finns krav
Det är besiktningsanmärkning om man inte har ett schema med dokumentation på när jfb blivit testat. Det ska testas var 6e månad och dokumenteras och signeras. Gäller dock inte bostäder eller privata utrymmen

J J-banan skrev:
Det ska testas var 6e månad och dokumenteras och signeras. Gäller dock inte bostäder eller privata utrymmen
Vart hittar du det kravet? Enligt Elsäkerhetsverket är det rutinen som ska dokumenteras, inte varje test man gör.

Förordningen som styr är ELSÄK-FS 2022:3 och enligt den är det bara dessa saker som kräver dokumenterade kontroller:

luftledningar för högspänning,

ställverk för högspänning i det fria

kontaktledningsanläggningar avsedda för drift av järnväg, spårväg, tunnelbana eller elväg.

Luftledningar för lågspänning

Övergångsresistansen hos jordtag för skydds- och systemjordningar

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2022-3.pdf

useless useless skrev:
Vart hittar du det kravet? Enligt Elsäkerhetsverket är det rutinen som ska dokumenteras, inte varje test man gör.

Förordningen som styr är ELSÄK-FS 2022:3 och enligt den är det bara dessa saker som kräver dokumenterade kontroller:

luftledningar för högspänning,

ställverk för högspänning i det fria

kontaktledningsanläggningar avsedda för drift av järnväg, spårväg, tunnelbana eller elväg.

Luftledningar för lågspänning

Övergångsresistansen hos jordtag för skydds- och systemjordningar

[länk]
Ja du jag vet inte vart det står men har ett antal ggr åtgärdat besiktningspunkt att det saknats schema och dokumentation på jfb test

useless useless skrev:
Förordningen som styr
Du menar nog föreskriften, om jag nu få leva upp till min titel. Dock inte bara en ordmärkarskillnad här.

Alfredo Alfredo skrev:
Du menar nog föreskriften, om jag nu få leva upp till min titel. Dock inte bara en ordmärkarskillnad här.
Petitesser... Men jag har varken hittat någon förordning eller föreskrift som säger att man måste dokumentera varje test av jordfelsbrytaren. Fast jag kan ju vara dålig på att leta...

useless useless skrev:
Petitesser...
Kan diskuteras. Stor skillnad på vem som utfärdar respektive handling.

useless useless skrev:
Men jag har varken hittat någon förordning eller föreskrift som säger att man måste dokumentera varje test av jordfelsbrytaren.
Nej jag har heller inte hittat något sådant.

Dock kan ju anläggningsägaren ha dessa krav på sin personal och bli grumse om de inte sköter det enligt uppdrag.

RoTe
JFB testas med fördel en helg så att man får ta ut en jourelektriker när den inte går att återställa.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Är det en elrevisionsbesiktning som har utförts och i vilken det ställts krav på kontroll av jordfelsbrytare? I sådant fall borde svaret sökas hos Brandskyddsföreningen och Elektriskanämnden.

Som jag förstått det så måste det finnas någon typ av protokoll där det står att man testat och vem. Dock verkar det inte finnas några krav på hur den är utformad.
Gissningsvis räcker det skriva kontroll jordfelsbrytare, namn och datum.
Eftersom man även ska kontrollera elen så insåg jag att det kan man baka in i samma protokoll. Sen ser man till att göra en enkel checklista så är det inte så jobbigt att göra göra 2ggr om året. Jag skrev okulär kontroll av vägg uttag samt funktion belysning.
Sen kan man naturligtvis bara skriva under utan att ha testat 😉
Kravet på protokoll gäller inte privat personers boende.

Sen irriterar det mig att jag inte hade koll på den här regeln Så förför säger vi att jag inte har frågat, Mitt första inlägg finns inte. 😋

Totte_S
Det är väl nu man säljer in en självtestande jfb…😉

Diskussionen om vilka regler som gäller och att dokumentera kostar mer i timpeng.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.