Måste man kontrollera jfb och måste man dokumentera det Fick frågan av en tandläkarmottagning. De hade vid en elbesiktning fått nerslag på att det inte fanns någon dokumentation för att visa när det är gjort.

Jfb är självklar enligt mig.

Det jag är nyfiken på om det finns krav

C cotillion skrev:
Nja. Du måste dokumentera rutiner för kontroll av elanläggningen.

[länk]

Ett gäng elfirmor säljer redan jobbet att ta fram dokumentation som tjänst. Det finns dock inga formkrav så skriv ihop något i notepad så är du hemma.
Det hade jag inte tänkt på! Då vet jag vad som gäller Tack
Jag konstaterade att det man lika gärna kan göra ett sådant dokument!
Som du skriver det behöver ta mer än någon minut att fixa. Eller så gör man som jag skulle gjort överarbetat.
Men man bör kanske även skriva att det är dokument för kontroll av anläggningen. Så kan de inte gnälla

C cotillion skrev:
Du måste dokumentera rutiner för kontroll av elanläggningen.
Man kanske bör påpeka att detta normalt inte gäller för en privatperson i sin bostad. För visst måste man tolka ELSÄK-FS 2022:3 så?

Utdrag ur ELSÄK-FS 2022:3 som beskriver rutiner för fortlöpande kontroll, med betoning på privatpersoner i bostad.

Undrar hur många pizzerior som följer detta...

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
I det här fallet gäller det en tandläkare.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Lite OT men hur hanteras jordfelsbrytare i hyreslägenheter? Har aldrig varit med om att värden ringt på för att testa. Men man kanske tar för givet att hyresgästerna gör det själva?

Men exemplet ovan, är väl bara dokumentationen om ATT den skall testas. Jag uppfattar första inlägget som att man även måste ha dokumentation/protokoll som visar att den också verkligen har testats? I en kommersiell verksamhet.

H hempularen skrev:
Men exemplet ovan, är väl bara dokumentationen om ATT den skall testas. Jag uppfattar första inlägget som att man även måste ha dokumentation/protokoll som visar att den också verkligen har testats? I en kommersiell verksamhet.
Det står:

"Det finns även krav på att fastställa rutiner för den fortlöpande kontrollen."

En tydlig lapp som talar om att JFB'n ska testas är en fastsälld rutin...

Bananskalare Bananskalare skrev:
I det här fallet gäller det en tandläkare.
Inte säkert att alla som i framtiden läser tråden inser det.

Alfredo Alfredo skrev:
Inte säkert att alla som i framtiden läser tråden inser det.
Du menar de som glömmer att läsa första inlägget?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
En tydlig lapp som talar om att JFB'n ska testas är en fastsälld rutin...
Frågan är om "regelbundet" skulle anses vara tillräckligt väl dokumenterad periodicitet. Frågan är vidare om fortlöpande kontroll av enbart jordfelsbrytaren anses tillräckligt.

För mig är nog svaret på båda frågorna nej...

useless useless skrev:
Du menar de som glömmer att läsa första inlägget?
Osannolikt förvisso men inte värre än Harrisburg...

Alfredo Alfredo skrev:
Frågan är om "regelbundet" skulle anses vara tillräckligt väl dokumenterad periodicitet. Frågan är vidare om fortlöpande kontroll av enbart jordfelsbrytaren anses tillräckligt.

För mig är nog svaret på båda frågorna nej...
Köp den här då så får du med både periodicitet och intervall. Det finns ju, vad jag vet, inget krav på att utförda kontroller ska vara dokumenterade. Det räcker att man har dokumenterat att kontroller ska genomföras.
Jordfelsbrytare instruktion från Hager med text om skydd, funktion och testknapp. Detaljer om hur alla grupper skyddas av jordfelsbrytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.rexel.se/swe/Produktkatalog/Säkringar,-centraler,-skåp,-elfördelning-(20-29)/21---Dvärgbrytarsystem/Jordfelsbrytare/Tillbehör-till-jordfelsbrytare/JFB-instruktion-häftbar/p/2163835

• Gilla
cotillion
  • Laddar…
useless useless skrev:
Köp den här då så får du med både periodicitet och intervall.
Klart bättre 😀 men fortfarande omfattar det bara JFBn. Är dina elanläggningar så begränsade att de bara består av en JFB? 😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.