Bra tankar. Har inte riktigt koll, Köpte huset för 16 år sedan och då var ledningen nergrävd.HasseTeknik skrev:
Hur skulle en renspolning gå till? Ta hit en spolbil?
Hur skulle man märka om backventilen var igensatt eller läckte? Har funderat på att kolla den, men jag är ganska osugen på att dyka så här års. Har kollat dykutrustningen och den funkar så om det kniper får jag väl göra det.
Så, då har jag köpt en ny EMS 115 T, tack för tipset @Håbbe01 och EMS rekommenderade ju samma sak.
Det var en fight på en och en halv timme med att fylla starta, stoppa, fylla .... tills den till slut började suga av sig själv. Knäna tog en del stryk ...
Fick upp trycket till ca 4.0 bar med ansträngning, så jag ställde ner det till 3,5 för att ha marginal. Den gamla gav väl 3,4 ca så det skall bli intressant att skruva isär den och se hur den ser ut.
Ligger dock en bra bit ifrån de 6 bar som pumpen skall kunna ge.
Så hoppas den håller till våren. Tänker att jag får dyka då och plocka upp bottenventilen och se dels om den är igensatt och dels om backventilen funkar. Är väl lika bra att byta oavsett tänker jag.
Några andra kreativa tankar?
Det var en fight på en och en halv timme med att fylla starta, stoppa, fylla .... tills den till slut började suga av sig själv. Knäna tog en del stryk ...
Fick upp trycket till ca 4.0 bar med ansträngning, så jag ställde ner det till 3,5 för att ha marginal. Den gamla gav väl 3,4 ca så det skall bli intressant att skruva isär den och se hur den ser ut.
Ligger dock en bra bit ifrån de 6 bar som pumpen skall kunna ge.
Så hoppas den håller till våren. Tänker att jag får dyka då och plocka upp bottenventilen och se dels om den är igensatt och dels om backventilen funkar. Är väl lika bra att byta oavsett tänker jag.
Några andra kreativa tankar?
Nu hände något nytt, inte alls roligt. Helt plötsligt kom inget vatten alls längre. Jobbigt när man står i duschen. Det kom tillbaka efter ett tag. När jag kollade till pumpen såg den bra ut och trycket var 3,5, den körde inte.
Kan det vara så att bottenventilen är nära på igensatt? Skulle det kunna ge den effekten?
Bottenventilen är ju minst 18 år gammal (kanske äldre) och ligger i en sjö på tre meters djup. Någon som har erfarenhet av vad man kan vänta sig för livslängd (det låter ju som att det är dags att byta oavsett).
Kan det vara så att bottenventilen är nära på igensatt? Skulle det kunna ge den effekten?
Bottenventilen är ju minst 18 år gammal (kanske äldre) och ligger i en sjö på tre meters djup. Någon som har erfarenhet av vad man kan vänta sig för livslängd (det låter ju som att det är dags att byta oavsett).