I mitt googlande hittade jag ett exempel från en svensk arkitektfirma (Förstberg Ling) som har valt ett vattenlås som ser lite svårare ut att rensa.

• Minimalistiskt badrum i trä, med fristående handfat, kran, litet fönster, och neutrala toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U ujh skrev:
Tack för länken! Jag är ganska noggrann som person och tycker om att nörda ner mig, så det verkar inte helt omöjligt att löda. Går det inte, blir dåligt eller fult så kan man ju alltid köpa ett vanligt vattenlås...

I övergången till det gråa avloppsrören borde väl en FALU gumminippel funka?
Om du kollar vidare i länken på löddelar tex returböj och löder kan du enkelt få till ett vattenlås som inte skämmer sig stilmässigt. Samma med om du vill göra något likt kranarna välj lödning och delar för det.

Krilleman
Jag håller med i skaran att du hårdlöder ditt vattenlås med fosforkopparlod.

Var generös med lödtråden och grovslipa ner så det blir någelunda slätt och snyggt.

Finslipa metallen helt slät och avsluta med att klarlacka.

Men kvar att lösa är någon form av lekande mutter G32 upp mot bottenventilen.

Mjuklödning duger bra och är lättare att få till snyggt.

Det där i kombinationen med insatsen i prevex easy vattenlåsen borde med en del pill gå att få till så att det kanske bara behövs ett rakt kopparrör nedåt samtidigt som det blir lättrensat uppifrån.
Alternativt om det går att på ett slimmat sätt går att bygga in ett membranvattenlås.

Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Mjuklödning duger bra och är lättare att få till snyggt.
Fast då blir inte hela vattenlåset kopparfärgat och helt slätt.

Nej, blir det det med annat lod?

Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Nej, blir det det med annat lod?
Ja med hårdlödning kan du slipa ner det helt osynligt (fosforkopparlod).

Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med i skaran att du hårdlöder ditt vattenlås med fosforkopparlod.

Var generös med lödtråden och grovslipa ner så det blir någelunda slätt och snyggt.

Finslipa metallen helt slät och avsluta med att klarlacka.

Men kvar att lösa är någon form av lekande mutter G32 upp mot bottenventilen.
Tack för alla svar!

Är det en sån här du menar? Fast för löddning istället för press som denna? https://www.rinkabyror.se/artikel/pressanslutn-35xg32-lekande/

U ujh skrev:
Jag ska utforska båda alternativen. Rinkaby Rör verkar ju ha de delar som jag behöver oavsett vilken metod jag väljer.
Ja eller närmaste hornbach.

Krilleman
U ujh skrev:
Är det en sån här du menar? Fast för löddning istället för press som denna? [länk]
Den kan gå att hårdlöda trots att den är för press! Ska ju bara betjäna avlopp...

Lite flussmedel så går det garanterat.
Meltolit 770 Pasta i kombination med hårdlödning använder jag själv på jobbet. Den klarar allt i mässingsväg.

Det går säkerligen att mjuklöda också, ta bara bort packningen först.

Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Det går säkerligen att mjuklöda också, ta bara bort packningen först.
Absolut att det kan tänkas gå att mjuklöda.

Men faktum kvarstår att det blir inte enhetlig färg på lödningen när man slipar ner skarven som det blir med hårdlödning.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Spontant så lutar det åt att prova hårdlödda alltihop och sen finslipa och lacka som Krilleman skriver.

För en som aldrig lödat förut, är skillnaden mellan mjuk och hårdlödning endast arbetstemperaturen? Vilket ger olika förutsättningar för vilket lödmaterial som användas? Som tenn eller fosforkopparlod? Eller är det något annat jag missar? Rengöra och flussmedel på skarven, värma, löda och sedan kyla?

Jag har tillgång till en ganska kraftig gasolbrännare. Och samma bekant jag nämnde innan har nog också gassvets.

Krilleman
Hårdlödning sker normalt med oxygen/acetylen i "rörmokerisvängen".
Vet ej om gasol är tillräcklig temperatur för detta.

Har du ingen bekant som är röris eller någon bonde i närheten?
Dom brukar alltid ha bränngas att tillgå!

71MxJ7AWpHL._SL1132_.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.