Inga (små) barn, men tummarna mitt i handen klassas nog som ännu värre handikapp. Fast det inte Google kan lösa hoppas man att det forumet kan hjälpa till med. :)

Bilder, ojj, har inte riktigt räknat alla rum, men det är nog runt 15-16 ifall man inte tar med förråden (som i sig ligger i klass med vår lägenhet).

En del bilder

Här hamnade en luftmadrass i väntan på riktiga sängmöbler.

Detta kommer sedan bli herr-rum med whiskyhyllor och några pax-fläktar för cigarrdoften.

IMG_20160206_084812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160206_084826.jpg
Skapa konto

Vardagsrummet, än så länge bara två campingstolar, men vi har hunnit med att fixa lite tomma ölburkar och pizzakartonger för dendär 'hemmakänslan'

IMG_20160206_084844.jpg
Skapa konto

IMG_20160206_084857.jpg
Skapa konto

Sovrummet, värt att notera att denna romantiska belysning sitter i alla rum.

IMG_20160206_084920.jpg
Skapa konto

Prinsessans walk-in closet. Hörde något om vita hyllor och rosa väggar. Hoppas jag hörde fel..
IMG_20160206_084947.jpg
Skapa konto

IMG_20160206_084932.jpg
Skapa konto

Skall ta fler kort sedan, nu skall vi ut och länsa second hand. ( hittils lyckats fixa fyra skolbänkar - med tanke på hur vännerna festar så kan det vara viss risk för kvarsittning.)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Sicket projekt jag ser framför mig, ser bättre ut än vad jag tänkte mig, vad har det varit innan ni köpte det? Typ nån ungdomsgård? (med tanke på belysning så känns nåt kommunalt eller föreningslivs liknande aktivitet)

Bild på utsidan av huset hade varit trevligt också ☺

Från början misstänker jag att det varit folkskola. Den sista tiden var det en skola för elever med lite särskilda behov.

Lite bilder från gamla jympasalen, Baloo fick vi på köpet (blir nog övermålad någongång när detta rummet får prio), herr Marley kostade 80pix och general failure kostade 40.-, båda hittade sina platser snabbt.
Notera griffeltavlan som är obligatorisk i skolan, här välkomnar vi eventuella gäster. (prinsessan med snickarbyxor och öl i näven är bonus)
IMG_20160206_140012.jpg
Skapa konto

discokulan, en femtiolapp, försöker bara hitta en motor som har lagom hastighet.
IMG_20160206_135934.jpg
Skapa konto

IMG_20160206_135039.jpg
Skapa konto

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
mkling skrev:
Lite bilder från gamla jympasalen, Baloo fick vi på köpet (blir nog övermålad någongång när detta rummet får prio), herr Marley kostade 80pix och general failure kostade 40.-, båda hittade sina platser snabbt.
Notera griffeltavlan som är obligatorisk i skolan, här välkomnar vi eventuella gäster. (prinsessan med snickarbyxor och öl i näven är bonus)
[bild]
discokulan, en femtiolapp, försöker bara hitta en motor som har lagom hastighet.
[bild]

[bild]
Inte för att vara den men nån Marley har ni inte köpt. Däremot en Jimi H.

Ja jädrans, nåja, han var väl också en sötdoftande musiker. Nu är i alla fall mina (icke existerande) musikkunskaper avslöjade :)

Miniprojekt 'gästvägg' påbörjat.

Vit blank färg på en ändå oanvändbar vägg i kombination med svart tuschpenna skapar en gästvägg, mycket hippare än gästbok.

Alla besökare ombeds att skriva namn, datum och hälsning. Annars blir det kvarsittning i skolbänkarna som räddades på återvinningscentralen.
IMG_20160206_211518.jpg
Skapa konto

IMG_20160206_210858.jpg
Skapa konto

Noterar bara att ni verkar ha elen via luftledning, eftersom det verkar vara huvudsäkringarna som sitter i prinsessans klädkammare.

Vi har även en stor elcentral av blandade skåp och säkringar i ett annat rum, plus en lite mordernare på ett annat våningsplan.

jag har inte ens börjat titta på hur elen är kopplad och/eller vad som är i drift eller ej. (det sitter en tejpbit på en av apparaterna där det står 'rör ej - arbete pågår', men den har suttit där i över tre år, så jag antar att det arbetet avstannat ;=).

Jag skulle kuna misstänka att denna är urkopplad, då jag inte har sett luftledningar (och vi bort centralt) , så jag skulle nog tro att det inte är i drift. (Vilket säkert prinsessan gillar, för den passar inte in i ett rosa rum. ;)

Mikael_L
Mycket coolt, trevligt, men säkert tidsödande projekt. (y) :)

Bilder av utsidan skulle varit jättetrevligt.

Om ingen annan redan varit på er om det, så vill jag ge tipset att först av allt kolla skicket på taket, hela taket.
Och fixa det som inte kan väntas med.

Sen tycker jag att ni ska göra en så god undersökning av grund och ev dränering sen.
Och helt enkelt bedöma ev behov av dränering och så.

Känner ni er osäkra så är jag rätt säker på att det finns många här som gärna delar med sig av både åsikter, kunnande och tips.

Med dessa två saker i skick så går det sen ingen nöd på huset oavsett hur länge ni drar ut på de övriga projekten.

Tog en liten promenad på tomten (hittade massa nya grejer som vi inte sett förut ;)

Vi hittade även två träd som vi inte är riktigt säkra på vad det är:
Träd 1, vi misstänker bok, men är lite osäkra för dom är väl sällan så 'buskiga'
2016-02-07 14.43.26.jpg
Skapa konto

2016-02-07 14.44.11.jpg
Skapa konto

träd 2, vi har absolut ingen aning:
2016-02-07 14.43.33.jpg
Skapa konto

2016-02-07 14.43.52.jpg
Skapa konto

Det tillhör även ett garage, det var kanske inte just för den byggnaden vi valde att köpa, men, tja, det är väl ett objekt att lägga (långt ner) på projektlistan.

Som kuriosa kan nämnas att med huspapprena medföljde ett hyreskontrakt sedan tidigt åttital (som sades upp 2013) där denna byggnad uthyrdes för det facila priset av 90.-/månaden. (utan index-höjningar ;)

lite närbilder på garaget som bland annat kan behöva ett stuprör och lite färg..

2016-02-07 14.49.13.jpg
Skapa konto

2016-02-07 14.49.18.jpg
Skapa konto

Mikael_L skrev:
Mycket coolt, trevligt, men säkert tidsödande projekt. (y) :)

Bilder av utsidan skulle varit jättetrevligt.

Om ingen annan redan varit på er om det, så vill jag ge tipset att först av allt kolla skicket på taket, hela taket.
Och fixa det som inte kan väntas med.

Sen tycker jag att ni ska göra en så god undersökning av grund och ev dränering sen.
Och helt enkelt bedöma ev behov av dränering och så.

Känner ni er osäkra så är jag rätt säker på att det finns många här som gärna delar med sig av både åsikter, kunnande och tips.

Med dessa två saker i skick så går det sen ingen nöd på huset oavsett hur länge ni drar ut på de övriga projekten.
Det var skicket på 'grundpelarna' som gjorde att vi vågade ta steget. Med tummen mitt i handen (tack vare forumet skall den väl kunna förflyttas lite) så skulle man inte våga ta det steget annars.

Men både tak och källare är fräsha (i kommunal ägo tills för 2 år sedan, där reparationer varit fackmässiga och gärna stoppats in lite extra material för att få skicka goa fakturor ;) så är själva grundbasen helt okey.

sedan så är det ett timmerhus från 1898, så det är byggt med rejäla material, det som kommer dyka upp är vatteledningar och sådant (redan upptäckt läckande element som behöver fixas), men det är inga direkt stora värstinggrejer. fasaden behöver väl kladdas på de närmsta åren också.

Sedan så är det som det är, slitet som f*n inuti, och lite konstig planering på rum och trappor, men de får man ju ta. Med så många rum så kan en reparation ta den tid den behöver, det finns alltid andra rum att bo i under tiden, och låter man inte stressen ta över utan gör det i rätt takt så skall det nog gå bra (det fungerar att gå ner i källarn å dusha i väntan på att badrummet skall bli fungerande, det går bra att sova i blivande herr-rummet tills sovrummet är tapetserat och det går bra att nyttja blivande kontoret som vardagsrum tills vardagsrummet fått ny matta).

Har det stått i över hundra år så skall det nog inte blåsa omkull den närmsta tiden heller.

Så länge som det är kul så kommer det gå bra, om blir ett bekymmer - då kommer ni se det på HemNet omedelbums.

Till slut kommer det lite utomhusbilder. (samtidigt som första inspektionen av tomten gjordes, det var ju liksom inte den som avgjorde köpet). men usch, massor med äpplen å ta omhand , rosbuskarna åker iväg direkt.

2016-02-07 11.50.22-1.jpg
Skapa konto

2016-02-07 14.44.25.jpg
Skapa konto

• Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.