36 306 läst · 63 svar
36k läst
63 svar
Kraftigt ökade priser på byggmaterial!
Det beror vad du jämför med. Jämfört med 12 månader tillbaka så kanske 100.000 - 200.000 dyrare. Men det är ju inte längre relevant. Jämför med 12 månader framåt i tiden i stället. Då KANSKE det är 10.000 - 20.000 (obs! Killgissning på hög nivå).
Jag har själv i våra nybyggnationsplaner insett att det inte är någon idé att älta vad som varit. Har man ekonomin och anser att det är värt vad det kostar så kör på. MEN var noga att lyfta punkten med material i kontrakt. Om ni går med på att betala mer om priserna ökar så går det även att vända på det. Alltså om ni kommer överens om att materialet köps in löpande och att hantverkaren har ett avtalat påslag på detta.
Jag har själv i våra nybyggnationsplaner insett att det inte är någon idé att älta vad som varit. Har man ekonomin och anser att det är värt vad det kostar så kör på. MEN var noga att lyfta punkten med material i kontrakt. Om ni går med på att betala mer om priserna ökar så går det även att vända på det. Alltså om ni kommer överens om att materialet köps in löpande och att hantverkaren har ett avtalat påslag på detta.
Nja, priserna kommer säkerligen att gå ner mer. De ligger inte på rimliga nivåer nu.
E EI30-SaC skrev:Det beror vad du jämför med. Jämfört med 12 månader tillbaka så kanske 100.000 - 200.000 dyrare. Men det är ju inte längre relevant. Jämför med 12 månader framåt i tiden i stället. Då KANSKE det är 10.000 - 20.000 (obs! Killgissning på hög nivå).
Jag tänker till viss del att man kan tänka att det man får i ROT-avdrag är det som priserna har gått upp och då blir det plus minus.E EI30-SaC skrev:Det beror vad du jämför med. Jämfört med 12 månader tillbaka så kanske 100.000 - 200.000 dyrare. Men det är ju inte längre relevant. Jämför med 12 månader framåt i tiden i stället. Då KANSKE det är 10.000 - 20.000 (obs! Killgissning på hög nivå).
Vi kommer troligen köra på så snart som möjligt, då jag inte orkar vänta längre… hade planerat börja bygga redan förra hösten… :/
Känns dock trist att behöva betala 100k extra eller mer… då hade velat lägga de pengarna på lite roligare detaljer i hemmet
Priserna i usa har ju rasat ner till nivåer runt vad man kalla normala säsongsvariationer på mycket material.
Här kan man få intrycket att skogsbolagen passar på att utnyttja situationen ordentligt istället för öka produktionen. (Vilket är vad som hände i nordamerika)
Här kan man få intrycket att skogsbolagen passar på att utnyttja situationen ordentligt istället för öka produktionen. (Vilket är vad som hände i nordamerika)
Skogsägarna har inte dragit ner på avverkningarna, men får inte mer betalt än tidigare. Flaskhalsen är sågverken, det är de som gör rekordvinster just nu.
Ja tror inte heller vi kommer få se någon markant prisnedgång så snart framöver på virke. Och pratar vi betong, stål, infästning, snickerier, fönster, dörrar, färg m.m. så kommer priserna snarare att fortsätta öka.D Daniel 109 skrev:
Nä så är det ju alltid, men hade också varit kul att köpa på sig hus för 10 år sen, köpt bitcoin i tidigt skede, trall förra året o.s.v. men det gör ingen glad. Mitt bästa råd är att betala och glömD Dalapagen skrev:Jag tänker till viss del att man kan tänka att det man får i ROT-avdrag är det som priserna har gått upp och då blir det plus minus.
Vi kommer troligen köra på så snart som möjligt, då jag inte orkar vänta längre… hade planerat börja bygga redan förra hösten… :/
Känns dock trist att behöva betala 100k extra eller mer… då hade velat lägga de pengarna på lite roligare detaljer i hemmet![]()
lite min filosofi med… vill jag vara nöjd med boendet idag eller behöva vänta å vara på dåligt humör i något år till?!E EI30-SaC skrev:
Om vi skulle haft en fungerande marknad så skulle priserna redan ha sjunkit då en stor anledning till prisuppgången var att virket skickades till USA istället för svenska kunder. Där har ju priset kollapsat till pre-covid vad gäller regelvirke men ändå sjunker inte priserna här. Förmodligen för att folk fortfarande betalar nuvarande priser i tron att de ej kommer gå ner.
En bekant som jobbar på ett sågverk i Sverige vet inte hur länge han kommer få behålla jobbet då dom har fulla lager och väldigt lite att göra just nu.
En bekant som jobbar på ett sågverk i Sverige vet inte hur länge han kommer få behålla jobbet då dom har fulla lager och väldigt lite att göra just nu.
Det måste ha gått väldigt fort från tomt till fullt. Om det stämmer lär priserna snart dyka ner till normala nivåer.
Jag körde förbi ett sågverk på förmiddagen. De såg ut att ha fulla lager både med timmer och färdiga varor. Så det verkar stämma att det är fyllda lager.
Vad säger ni om Danske Banks spaning? De spår nedgång på 25-40%:
https://sverigesradio.se/artikel/rejal-vandning-efter-rusningen-sa-mycket-spas-virkespriserna-ga-ner
Vi ska spika alla val imorgon inför att beställa vårt hus om två veckor, så inspel som detta är rätt jobbiga att ta ställning till. Från husleverantören har vi en materialsats för 2,5 MSEK så det kan påverka rätt mycket. I andra vågskålen har vi en vägdispens som går ut i slutet av februari, så även att avvakta har konsekvenser. Ni med mer insikt, vad är er bedömning - är större sänkningar sannolika?
https://sverigesradio.se/artikel/rejal-vandning-efter-rusningen-sa-mycket-spas-virkespriserna-ga-ner
Vi ska spika alla val imorgon inför att beställa vårt hus om två veckor, så inspel som detta är rätt jobbiga att ta ställning till. Från husleverantören har vi en materialsats för 2,5 MSEK så det kan påverka rätt mycket. I andra vågskålen har vi en vägdispens som går ut i slutet av februari, så även att avvakta har konsekvenser. Ni med mer insikt, vad är er bedömning - är större sänkningar sannolika?