33 069 läst · 119 svar
33k läst
119 svar
Kraftig avloppslukt i nyköpt hus!
Hos oss var avluftningen ansluten med plåtrör och hade rostat sönder. Då kom lukten från kattvinden och det var mycket huvudbry innan vi upptäckte det... Byttes ut mot riktig i plast.
Vi hade också problem med avloppsdoft i fritidshuset. Uppstod ganska plötsligt och det doftade lite här och var i huset - ingen tydlig källa. När jag hade ärende ner i krypgrunden så var det kraftigare doft därnere. Upptäckte till slut att det kom från ett gult 50mm markrör med elsladd i. Visade sig att sladden gick till en pump i trekammarbrunnen. Dvs när det var undertryck i huset så kom det luft till krypgrunden från trekammarbrunnen som sedan spreds upp i huset genom diverse springor samt tilluften till öppna spisen. Det var därför det blev så diffust och svårt att hitta källan uppe i huset.
Men varför hade det uppstått plötsligt? Nedanför änden på markröret i krypgrunden så låg det en del mineralull och det fanns små tussar i röret också. Troligtvis hade det tätats med denna isolering när det byggdes, men sedan hade isoleringen rubbats. Kanske blåst ut av stormvindar, eller så hade mössen plockat ut den.
Pluggade röret rejält och så var problemet löst.
Ifall ni har krypgrund och trekammarbrunn med elinstallation så kanske ni kunde kolla detta.
Mvh
Henrik
Men varför hade det uppstått plötsligt? Nedanför änden på markröret i krypgrunden så låg det en del mineralull och det fanns små tussar i röret också. Troligtvis hade det tätats med denna isolering när det byggdes, men sedan hade isoleringen rubbats. Kanske blåst ut av stormvindar, eller så hade mössen plockat ut den.
Pluggade röret rejält och så var problemet löst.
Ifall ni har krypgrund och trekammarbrunn med elinstallation så kanske ni kunde kolla detta.
Mvh
Henrik
Vi hade också en gäckande avloppslukt i hela huset. Vi misstänkte och kunde sniffa oss till att det kom från ena toalettstolen. Den hade plockats bort och sen satts tillbaka men gummitätningen mot avloppet hade inte satts rätt. När vi plockade bort stolen och monterade den rätt försvann lukten.
Hej. Renoverade badrummet i förra lägenheten. Efter 1-2 år så började det lukta rejält med avlopp. Lukten kom från och till. Hörde av mig till tillverkaren av golvbrunnen och de sa direkt att de skulle skicka ett nytt vattenlås. Tydligen fel på det förra då detta krympte en aning vilket gjorde att det glappade och därmed lukt. Glappet var inget man kunde se eller känna. Känns som lukten kommer från golvbrunn. Testa genom att plasta för tillfälligt?R Rebecca1983 skrev:Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....
För snart en månad sedan flyttade vi in i vårt drömhus som luktar bajs. Lukten kommer och går några gånger under dagen och natten. I natt vaknade vi av sån kraftig bajslukt i sovrummet på övervåningen att vi (kanske främst jag) fick springa ut i ren panik. Den höll i sig i några timmar. Vi har bytt vattenlås, packning under handfatet och en granne har varit uppe på taket och satt på ett rör på avluftningsröret. Rörmokare har varit här vid tre tillfällen och även filmat i röret från duschen på nedervåningen (ja det var även han som bytte packning under handfatet). Vi har gjort ett litet hål i väggen och avlopps stammen tycks vara hel.
Under morgnarna luktar det ingenting när vi kliver upp. Jag tror att lukten kommer från badrummet på nedre våningen men den verkar vara en hejare på att sprida sig till garderober och sovrum som inte behöver ligga i anslutning. Vi bor i ett hus med egen brunn. Har kontaktat samfälligheten som inte känner till att några andra är drabbade.
Det är så mycket jag vill skriva men jag vill att du ska orka läsa också. Vad är det som kan lukta som kan sprida sig på det här sättet hela vägen till sovrummet på övervåningen? Tips i övrigt?
Väl mött!
Jag hade en brunn under varmvattenberedaren. Där rann det aldrig något vatten så vattnet i vattenlåset dunstade bort. Då luktade det avlopp. Den tidigare ägaren påpekade att det ibland luktar avlopp men att det hjälpte lite att spola en massa vatten i en närliggande brunn. Det hjälpte kanske något, men att fylla på vatten i den torra brunnen tog bort all lukt. Behövde fylla på var och varannan månad.R Rebecca1983 skrev:
Vi hade liknande när det var vindstilla och kallt ute.Visade sig att lukten kröp in i kabelrör till golvvärmetermostaterna vid avloppsluftningen på vinden och kom ut i vardagsrum mm med hjälp av undertryck i ventilationen. Kan också vara dold golvbrunn som torkat ut så vattenlås inte fungerar. Hoppas ni hittar orsak, jag vet hur själv hur unket det luktar.R Rebecca1983 skrev:Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....
För snart en månad sedan flyttade vi in i vårt drömhus som luktar bajs. Lukten kommer och går några gånger under dagen och natten. I natt vaknade vi av sån kraftig bajslukt i sovrummet på övervåningen att vi (kanske främst jag) fick springa ut i ren panik. Den höll i sig i några timmar. Vi har bytt vattenlås, packning under handfatet och en granne har varit uppe på taket och satt på ett rör på avluftningsröret. Rörmokare har varit här vid tre tillfällen och även filmat i röret från duschen på nedervåningen (ja det var även han som bytte packning under handfatet). Vi har gjort ett litet hål i väggen och avlopps stammen tycks vara hel.
Under morgnarna luktar det ingenting när vi kliver upp. Jag tror att lukten kommer från badrummet på nedre våningen men den verkar vara en hejare på att sprida sig till garderober och sovrum som inte behöver ligga i anslutning. Vi bor i ett hus med egen brunn. Har kontaktat samfälligheten som inte känner till att några andra är drabbade.
Det är så mycket jag vill skriva men jag vill att du ska orka läsa också. Vad är det som kan lukta som kan sprida sig på det här sättet hela vägen till sovrummet på övervåningen? Tips i övrigt?
Väl mött!
Prova att stänga av ventilationen och se om det hjälper.
Den golvbrunn som du säger är svår att komma åt kan du kanske ändå fylla med vatten för det borde ju vara fall från golvet dit. Häll en 5 liter vatten som får rinna ner där så kanske lukten försvinner.R Rebecca1983 skrev:Hej, tack för svar! Jag var tvungen att gå och titta på ventilerna för tilluft och de blåser väldigt väldigt vagt. Googlade mig fram för att se om ett papper blåste lite, kan inte säga att det riktigt gjorde det men jag kunde känna lite lite luft med handen. Vet inte hur det ser ut på utsidan dock, det ska väl vara något galler där.
Det finns tre golvbrunnar totalt i huset, en som är svår att komma åt på grund av att en tank står där.
Det finns bara en avloppsstam. Vi har aldrig upplevt lågt vatten i toaletterna.
Svårt att förstå hur lukt från ett avlopp kan sprida sig så enormt hela vägen in till alla rum.
Dela upp problemet. Ena delen är lukt som sprider sig. Ta dit en ventilationstekniker som mäter din till och frånluft.
Den andra delen är bajsdoft. Personligen har jag inga problem att skilja på bajs och avloppsdoft. Är det en bajsdoft så kommer den antingen ifrån någonstans där det fastnar bajs i avloppssystemet eller så kommer det från din avloppsbrunnsystem där bajset lagras.
När ni känner lukt, spola ordentligt i alla toaletter, handfat och vattenlås så att allt avlopp och bajs borde vara i avloppsbrunnen. Börja vid brunnen och lukta dig utmed "bajsets" väg in till toalettstolen/arna. Det borde finnas någonstans där det börjar lukta bajs. Lycka till. Låter som en skitkul felsökning.-)
Den andra delen är bajsdoft. Personligen har jag inga problem att skilja på bajs och avloppsdoft. Är det en bajsdoft så kommer den antingen ifrån någonstans där det fastnar bajs i avloppssystemet eller så kommer det från din avloppsbrunnsystem där bajset lagras.
När ni känner lukt, spola ordentligt i alla toaletter, handfat och vattenlås så att allt avlopp och bajs borde vara i avloppsbrunnen. Börja vid brunnen och lukta dig utmed "bajsets" väg in till toalettstolen/arna. Det borde finnas någonstans där det börjar lukta bajs. Lycka till. Låter som en skitkul felsökning.-)
Den här orsaken är osannolik men hände oss: döda möss!
Vi hade dålig lukt som kom då och då, kändes väldigt tydligt ibland och vid andra tillfällen mindre. Jag misstänkte avloppet, rengjorde vattenlås, bytte tätningen runt toaletten osv. Men till slut visade det sig att lukten kom från en elcentral i tvättstugan där 3 möss krupit in och dött.
Vi hade dålig lukt som kom då och då, kändes väldigt tydligt ibland och vid andra tillfällen mindre. Jag misstänkte avloppet, rengjorde vattenlås, bytte tätningen runt toaletten osv. Men till slut visade det sig att lukten kom från en elcentral i tvättstugan där 3 möss krupit in och dött.
Hej! Som f.d. golvläggare så har jag varit i hus där råttor av olika anledningar gått o lagt sig o dött i bjälklaget under ett sovrum eller under en garderob. Det kan jag säga luktar som bajs. Så det kan oxå va så att ni har råttor som förra ägaren matat med gift o sen ligger o stinker här o där o kan kännas lite till o från. Bara ett tips.R Rebecca1983 skrev:Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....
Väl mött!
Vi hade liknande problem - anlitade firman Aquademica, som gjorde undersökning med spårgas. Vi täppte till avloppsavluftaren på taket, sedan ledde de in en slang genom källartoans vattenlås och blåste in någon slags spårgas i avloppssystemet. Därefter gick de igenom huset med några slags Ghostbusters-scanners som med hög känslighet kunde känna av gasen. Ett par läckor hittades på det viset.
Har några år i avloppsbranchen och detta är ett vanligt problem. Det vanligaste är något vattenlås som är fel allt uttorkat. Sen kan det vara packningar där vattenlåsen är anslutna i golvet/väggen.
Annars kan någon ha skruvat i röret, rör som har glidit lite isär osv.
Vissa firmor har utrustning där man rökfyller hela avloppssystemet för att på det sättet se var det läcker. Vår firma har en sådan utrustning och det är väldigt effektivt.
Annars kan någon ha skruvat i röret, rör som har glidit lite isär osv.
Vissa firmor har utrustning där man rökfyller hela avloppssystemet för att på det sättet se var det läcker. Vår firma har en sådan utrustning och det är väldigt effektivt.
Hej, kanske liten sannolikhet men om ni harR Rebecca1983 skrev:Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....
Väl mött!
Hej, om ni har en modern frånluftsvärmepump som står inomhus så kan den ha separat anslutning till avloppet för att få bort kondensvatten. Kolla så att det finns ett korrekt vattenlås där så att det inte är fritt blås till avloppet.R Rebecca1983 skrev:Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....
Väl mött!
Hade liknande problem med mitt förra hus efter att jag bytte pannan (frånluft), visade sig att dels satt avluftaren till avloppet för nära insuget till pannan som förstås satt på taket den oxå! Och ventilationsrören strax under takfoten rostat sönder vilket inte syntes eftersom det var isolering runt! Vilket gjorde att ventilationen inte fungerade som det skulle. Sedan var samtliga rör i stort behov av rensning! Värt att kika på! Behöver inte nödvändigtvis vara avloppsrören.R Rebecca1983 skrev:Tack snälla du som orkar läsa detta och förhoppningsvis har ett eller annat tips att ge....
Väl mött!
Lycka till