Mina hydraldomkrafter har hål i bottrnplattsn så jag kan skruva fast dem i något som ger betydligt större bottenarea.

Z z_bumbi skrev:
Mina hydraldomkrafter har hål i bottrnplattsn så jag kan skruva fast dem i något som ger betydligt större bottenarea.
Så det finns alltså!? Haha har letat förgäves efter samma sak, känns ju som en så självklar funktion att ha borrhål i hydrauldomkrafter för att kunna förankra och stabilisera dem.

C
H heimlaga skrev:
Få träbyggnader tål större punktlaster än 20 ton. Räcker inte det måste man likväl ha fler domkrafter för att lyfta jämt och sprida lasterna.
Instämmer. Vare sig man lyfter ett trähus eller gör nåt annat är det dessutom jäkligt läskigt att trycka på med 40-50 ton på en punkt. Dessutom är lyfthöjden opraktiskt liten. Större är inte alltid bättre.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
R Robert_G skrev:
Så det finns alltså!? Haha har letat förgäves efter samma sak, känns ju som en så självklar funktion att ha borrhål i hydrauldomkrafter för att kunna förankra och stabilisera dem.
Ingen aning om det säljs men min far hade en vanlig borrmaskin. Bottenplattan är mjuk och inte särskilt tjockt.
Hittar du samtidigt en gammal saxdomkraft så kan du sno bottenplattan från den. Några bultar och muttar senare har du en hydraldomkraft som står stadigare även utan att skruva varje gång. Det går självklart att göra en egen platta/ram/fäste eller få den gjord.

Jag har fått låna en gammal vevdomkraft från tidigt 1900-tal. Helt galet vilken kraft.

När man lyfter med hydrauldomkrafter bör man säkra efter man pumpat upp lasten...

I min erfarenhet har de lite pyspunka och tar man en paus eller avbryter arbetet för kvällen kan det sjunka lite olyckligt.

/ATW

• Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
D
Norrtull Norrtull skrev:
Jag har fått låna en gammal vevdomkraft från tidigt 1900-tal. Helt galet vilken kraft.
Bild!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.