47 746 läst · 138 svar
48k läst
138 svar
Kräva reparation av granne
Det där med att inte kunna släppa en skitsak är kanske ett tecken på att du bor för nära andra människor. Jag föreslår att du antingen lär dig hantera sådana där eller så flyttar du till ett ställe med lång till närmsta granne.N Namnet skrev:Hej!
Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.
Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".
Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?
Finns det någon möjlighet att ta det till tinget?
Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.
Om du själv inte lider för mycket av den raserade muren (den har väl rasat ner på grannens tomt) så tycker jag du ska låta det vara efter att du tydligt sagt till grannen att du förväntar dig att han fixar den mur han var så mån om att du själv nyligen skulle göra iordning.
Nästa gång grannen ber dig om något så säger du glatt att det gör du gärna, men först efter att han har lagat muren. Skadan blir ditt frikort att aldrig någonsin mer gå grannen till mötes.
Nästa gång grannen ber dig om något så säger du glatt att det gör du gärna, men först efter att han har lagat muren. Skadan blir ditt frikort att aldrig någonsin mer gå grannen till mötes.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Och om grannen råkar vara sen tionde som torkar sig röven med din faktura? Ditt resonemang bygger även på ”vidarefakturera”, alltså man skall betala själv först och sen hopppas på att grannen är en harig, rädd jävel? Visst ser får men VARFÖR när det finns ett försäkringsbolag att vända sig till. Det är en ickefråga, det finns inte en enda anledning att inte vända aig till försäkringsbolaget och hela diskussionen är bara dum, omständig och helt onödig.Alfredo skrev:
N Namnet skrev:Hej!
Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.
Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".
Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?
Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.
N Namnet skrev:Hej!
Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några Enkelt ta reg.nr på bilen och kontakta försäkringsbolaget så ordnar de rep av muren.
Jag håller helt med dig om att det naturliga är att kräva ersättning via grannens trafikförsäkring. Det tycker jag framgår bland annat i detta inlägg.F fsn skrev:
Det jag vänder mig emot är att du skriver "jävligt nära omöjligt och garanterat meningslöst att stämma grannen för en minimal skada på en mur". Jag ser det varken som omöjligt eller meningslöst att driva detta rättsligt och tror att frågan antagligen läses innan en stämning är aktuell. Att du sedan skriver "minimal skada på en mur" gör inte din argumentation sakligare då det enda TS skrivit om skadans omfattning är "knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder". Jag ser inget här som indikerar en minimal skada och hur som helst har väl skadestorleken inget att göra med frågan om hur detta kan hanteras?
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Ja det är precis så det fungerar i praktiken. Vardera part anmäler till sitt eget bolag och de gör sedan upp om vem som betalar vad.Alfredo skrev:
nej inte omöjligt utan jävligt nära omöjligt. Ställ ”knäckta stenar” vs.Alfredo skrev:Jag håller helt med dig om att det naturliga är att kräva ersättning via grannens trafikförsäkring. Det tycker jag framgår bland annat i detta inlägg.
Det jag vänder mig emot är att du skriver "jävligt nära omöjligt och garanterat meningslöst att stämma grannen för en minimal skada på en mur". Jag ser det varken som omöjligt eller meningslöst att driva detta rättsligt och tror att frågan antagligen läses innan en stämning är aktuell. Att du sedan skriver "minimal skada på en mur" gör inte din argumentation sakligare då det enda TS skrivit om skadans omfattning är "knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder". Jag ser inget här som indikerar en minimal skada och hur som helst har väl skadestorleken inget att göra med frågan om hur detta kan hanteras?
-Kontakta en jurist eller knåpa ihop en egen stämningsansökan.
-Ta in offert(er)
-Betala kostnaden för stämningen
-Lägga tiden på att ”komma överens” som tingsrätten kommer att kalla till.
-mm
Allt går men är fullständigt bortkastad tid och helt meningslöst när det faktiskt finns en bilförsäkring. Det är alltså jävligt nära meningslöst och extremt dumt att gå nån annan väg.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Det är väl mer situationen om det gäller två trafikförsäkrade motorfordon som har t ex krockat. Här finns det ju bara ett motorfordon som har en trafikförsäkring. Muren är inte trafikförsäkrad av TS.S Stefan1972 skrev:
Brukar t ex trädgårdsmurar omfattas av andra försäkringar som t ex hemförsäkringen (=villaförsäkring)?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Ja det som hör till huset ingår i villa/hemförsäkringen. Om en bil brakar in i trädgården och förstör huset så är det ju sin egen försäkring man gör skadeanmälan till. Sen kan ju försäkringsbolaget i sin tur ställa krav mot den som orsakat skadan såklart. Men husägaren kan ju inte göra en skadeanmälan på någon annans försäkring. De har ingen relation.Claes Sörmland skrev:Det är väl mer situationen om det gäller två trafikförsäkrade motorfordon som har t ex krockat. Här finns det ju bara ett motorfordon som har en trafikförsäkring. Muren är inte trafikförsäkrad av TS.
Brukar t ex trädgårdsmurar omfattas av andra försäkringar som t ex hemförsäkringen (=villaförsäkring)?