Gochg Gochg skrev:
Glem skyld og ikke skyld. Reparer muren på nogle timer og ha' et godt grannskap. Man må ofte vise overskud for at ha en god tilvärelse. :)
De verkar ju inte riktigt ha någon god grannsämja sedan innan, så det finns inget att skydda...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Hej!

Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.

Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".

Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?
Finns det någon möjlighet att ta det till tinget?

Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.
Det där med att inte kunna släppa en skitsak är kanske ett tecken på att du bor för nära andra människor. Jag föreslår att du antingen lär dig hantera sådana där eller så flyttar du till ett ställe med lång till närmsta granne.

• Gilla
Gochg
  • Laddar…
Om du själv inte lider för mycket av den raserade muren (den har väl rasat ner på grannens tomt) så tycker jag du ska låta det vara efter att du tydligt sagt till grannen att du förväntar dig att han fixar den mur han var så mån om att du själv nyligen skulle göra iordning.

Nästa gång grannen ber dig om något så säger du glatt att det gör du gärna, men först efter att han har lagat muren. Skadan blir ditt frikort att aldrig någonsin mer gå grannen till mötes.

• Haha
  • Gilla
CecBT och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hittade ni aldrig murens förare? Alltid lika trist när sånt händer!

Alla vittnen teg som ……….

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Gochg och 4 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Alla vittnen teg som ……….
Om muren råkar stå en bit in på grannens tomt kanske TS är skyldig till skadan på bilen?

P Pin skrev:
Om muren råkar stå en bit in på grannens tomt kanske TS är skyldig till skadan på bilen?
Det står i inlägg #7 att muren står helt inne på TS' tomt.

Så grannen har varit och kört med sin bil där han inte ska.

• Haha
  • Gilla
Gochg och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det framgår att så inte är fallet, men oavsett så är en bil som kör på någon annans prylar alltid vållande, oavsett var prylarna finns. Och det täcks av bilens trafikförsäkring.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Det står i inlägg #7 att muren står helt inne på TS' tomt.

Så grannen har varit och kört med sin bil där han inte ska.
Ok missade det. Det hade ju varit en twist på storyn om det visade sig att det egentligen var grannens egen mur och att han lurat TS att fixa den.

• Haha
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Fast varför skulle det vara omöjligt att vidarefakturera reparationskostnaden med normala "hot" om inkassoåtgärder och indrivning. Jag gissar att nio av tio grannar betalar detta innan det behöver drivas längre och bli kostsamt. Hur grannsämjan påverkas är naturligtvis en annan fråga.
Och om grannen råkar vara sen tionde som torkar sig röven med din faktura? Ditt resonemang bygger även på ”vidarefakturera”, alltså man skall betala själv först och sen hopppas på att grannen är en harig, rädd jävel? Visst ser får men VARFÖR när det finns ett försäkringsbolag att vända sig till. Det är en ickefråga, det finns inte en enda anledning att inte vända aig till försäkringsbolaget och hela diskussionen är bara dum, omständig och helt onödig.

N Namnet skrev:
Hej!

Efter att ha flyttat in i vår gamla 70-talsvilla så började grannen ganska omgående klaga på en stödmur på ca. 0.5 höjd som löper mellan våra tomtgränser.
Stödmuren hade inte varit underhållen på många år, och grannen tyckte att tidigare ägare var "för gamla" för att be dem åtgärda muren, så dom tyckte att det skulle falla på de nya ägarna. Efter mycket tjat åtog jag mig att reparera och förstärka muren, så att den blev stabil och fin. Allt var frid.
MEN, så en dag, kör grannen in i hörnan på stödmuren och knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder. Bilen helt uppriven på sidan. Jag får själv provisoriskt plocka ihop murstenarna. Grannen erkänner olyckan först flera dagar(5?) senare.

Har nu sagt åt grannen att laga muren, men dom vägrar det, eftersom "gör inget, ser bra ut ändå".

Vad har jag för möjligheter? Kan man låta en hantverkare reparera, sen skicka faktura till granne/kronofogde?

Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några sneda stenar, men nu när man kört sönder min mur så har det ingen betydelse.
N Namnet skrev:
Hej!

Det är en liten skada, men av ren princip kan jag inte släppa detta, då grannen gått länge och tjatat på några Enkelt ta reg.nr på bilen och kontakta försäkringsbolaget så ordnar de rep av muren.

F fsn skrev:
men VARFÖR när det finns ett försäkringsbolag att vända sig till. Det är en ickefråga, det finns inte en enda anledning att inte vända sig till försäkringsbolaget
Jag håller helt med dig om att det naturliga är att kräva ersättning via grannens trafikförsäkring. Det tycker jag framgår bland annat i detta inlägg.

Det jag vänder mig emot är att du skriver "jävligt nära omöjligt och garanterat meningslöst att stämma grannen för en minimal skada på en mur". Jag ser det varken som omöjligt eller meningslöst att driva detta rättsligt och tror att frågan antagligen läses innan en stämning är aktuell. Att du sedan skriver "minimal skada på en mur" gör inte din argumentation sakligare då det enda TS skrivit om skadans omfattning är "knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder". Jag ser inget här som indikerar en minimal skada och hur som helst har väl skadestorleken inget att göra med frågan om hur detta kan hanteras?

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? TS egendom har ju skadats i en smitningsolycka där såväl det skadeorsakande fordonet som gärningspersonen är känd. Vad exakt ska TS försäkringsbolag göra här? Förmedla kontakten med bilägarens försäkringsbolag?
Ja det är precis så det fungerar i praktiken. Vardera part anmäler till sitt eget bolag och de gör sedan upp om vem som betalar vad.

F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller helt med dig om att det naturliga är att kräva ersättning via grannens trafikförsäkring. Det tycker jag framgår bland annat i detta inlägg.

Det jag vänder mig emot är att du skriver "jävligt nära omöjligt och garanterat meningslöst att stämma grannen för en minimal skada på en mur". Jag ser det varken som omöjligt eller meningslöst att driva detta rättsligt och tror att frågan antagligen läses innan en stämning är aktuell. Att du sedan skriver "minimal skada på en mur" gör inte din argumentation sakligare då det enda TS skrivit om skadans omfattning är "knäcker flera stenar så att det lossnar och ramlar sönder". Jag ser inget här som indikerar en minimal skada och hur som helst har väl skadestorleken inget att göra med frågan om hur detta kan hanteras?
nej inte omöjligt utan jävligt nära omöjligt. Ställ ”knäckta stenar” vs.
-Kontakta en jurist eller knåpa ihop en egen stämningsansökan.
-Ta in offert(er)
-Betala kostnaden för stämningen
-Lägga tiden på att ”komma överens” som tingsrätten kommer att kalla till.
-mm

Allt går men är fullständigt bortkastad tid och helt meningslöst när det faktiskt finns en bilförsäkring. Det är alltså jävligt nära meningslöst och extremt dumt att gå nån annan väg.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Ja det är precis så det fungerar i praktiken. Vardera part anmäler till sitt eget bolag och de gör sedan upp om vem som betalar vad.
Det är väl mer situationen om det gäller två trafikförsäkrade motorfordon som har t ex krockat. Här finns det ju bara ett motorfordon som har en trafikförsäkring. Muren är inte trafikförsäkrad av TS.

Brukar t ex trädgårdsmurar omfattas av andra försäkringar som t ex hemförsäkringen (=villaförsäkring)?

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl mer situationen om det gäller två trafikförsäkrade motorfordon som har t ex krockat. Här finns det ju bara ett motorfordon som har en trafikförsäkring. Muren är inte trafikförsäkrad av TS.

Brukar t ex trädgårdsmurar omfattas av andra försäkringar som t ex hemförsäkringen (=villaförsäkring)?
Ja det som hör till huset ingår i villa/hemförsäkringen. Om en bil brakar in i trädgården och förstör huset så är det ju sin egen försäkring man gör skadeanmälan till. Sen kan ju försäkringsbolaget i sin tur ställa krav mot den som orsakat skadan såklart. Men husägaren kan ju inte göra en skadeanmälan på någon annans försäkring. De har ingen relation.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.