E
Skrivet av: matsapajken

Har jag rätt. Försäkringsbolagen betalar inte ut något om man inte haft en behörig hantverkare och om man får en skada pga ett läckande våtskikt får hantverkaren ta det på garantin eller sin försäkring. DÅ HAR MAN JU INGEN FÖRSÄKRING.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G
Ja och vad värre är så ersätter ex. inte Länsförsäkringar skador vid tätskicktsläckage över huvud taget . Nä det ska vara rör som går av och okontrollerat sprutar vatten.

Skada under tätskiktet och i omkringliggande rum kan dock täckas även om det är tätskicktsläckage det handlar om.

G
Det var ju ganska mycket förvirrade inlägg här. T o m en lekman ser att kurserna bara gäller regelverket. Rörande försäkring att det är fackmannamässigt utfört.

G
Försäkrings bolagen är dom största skojare näst efter mäklare. Bygg ditt hus själv.

B
Varför ska man vara med på BKR- lista över behörigt företag, det är bara BKR som ska tjäna pengar. Har man gått kursen för 8-9 år sedan så ska man alltid förnya sig vad som gäller just den dagen man gör ett nytt badrum. vår Woodybutik kör info för oss varje år. Man är ju behörig även om man inte finns med på deras lista. Om man sköter sig har man ju sitt körkort i alla fall utan att man ligger på deras lista.Det ska finnas en svartlista också för de som inte lyckats så bra, var är den???. måste vara bättre att lägga ut den?

Våtrum. Detta absurda och helt omöjliga ämne att skaffa sig överblick över. Nu har jag läst in mig på ämnet i ett par veckors tid, och den här artikeln fick pengen att trilla ned: Jag kan omöjligt lära mig tillräckligt mycket om regler, och rekommendationer för att bygga ett våtrum som är "enligt standard" och som med (åtminstånde) nittio procents säkerhet stoppar mot fukt, mögel, läckande tätskikt eller läckage. Inte heller går det att förutse hur försäkringsbolaget kommer att agera om det skulle hända något heller. Eller vilket skydd garantier ifrån materialtillverkare eller handlare ger.

Ändå omöjligare att vara säker blir det om jag låter en entrepenör göra jobbet. Då har jag noll möjligheter att kontrollera någonting.

Detta av en enkel anledning: INGEN vet med säkerhet hur någonting kommer att bli om det händer något. Det är helt enkelt för komplext - som att förutsäga vädret. Med extremt kraftfulla datorer kan man ge en fem dygnsprognos med ca: 60 procents sannolikhet. Bättre blir det inte.

Det absolut förnuftigaste måste bli att bygga tvättstuga/badrum själv, göra ALLA moment själv (eller ta in någon som man känner - som helst inte är ansluten till någon branchorganisation) utan att behöva överge förnuftiga och hållbara lösningar som någon standard förbjuder, sedan noggrant dokumentera tillvägagångsätt och materialval.

Då vet jag EN sak: Mitt våtrum är precis så bra eller så dåligt som jag byggt det. Men då vet i alla fall det. Det är bättre än att inte veta något.

Om försäkringsbolaget sedan vill undanta detta så är det egentligen ingen större fara - då kan jag helt enkelt ta det absolut billigaste försäkringsbolaget med ett kriterium som grund: Att jag uppfyller de lagstadgade villkoren på försäkring. För ett våtrum för personlig hygien är ett lagkrav.

Om olyckan sedan är framme så kan sedan gå på två sätt:

Jag får såpass mycket hjälp av min försäkring och de garantier som följer med materialen att jag kan åtgärda skadan och kanske lära mig något av det.

Eller så får jag ingen hjälp av garantier eller försäkringsbolag. Men det hade jag kanske inte fått ändå. Ett försäkringsbolag kan gå i konkurs. Det kan en entrepenör också. Eller en materialtillverkare eller en återförsäljare för den delen.

Det jag sparar ekonomiskt på att göra allt själv kommer att finansiera minst två rejäla haverier eller ett "hela skiten ruttnar upp" scenario även om jag får ta smällen själv. (Vilket jag ändå kanske fick göra.)

Risken finns också att det går bra - då har jag tjänat något enormt ur alla askpekter. Ekonomiskt, sova-tryggt-på-natten och inte minst den fantastiska känsla som ett högt ställ och sedan uppnått mål kan ge.

Det var nog följande replik ifrån LF:s företrädare som fick pengen att trilla ned:

"Men jag tror att vissa försäkringsbolag har det skrivet i sina villkor att man ska ha ett våtrumscertifikat för att kunna få ersättning för våtrumsskada."

Mats Larsson "tror" att "vissa" har när det handlar om försäkringsbolaget själv. Men att jag som kund hos försäkringsbolaget "ska" när det handlar om mina anspråk.

På ren svenska kan det inte betyda annat än: Betala din försäkringspremie och har du riktig tur så får du hjälp sedan. Om vår produkt sedan visar sig värdelös så får du naturligtvis önska försäkringspremierna tillbaka i julklapp av tomten.

Nu går jag in i "göra" fasen av renoveringen - och det kan nog bli bra. Eller dåligt. Men då VET jag.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.